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Title: Evaluación de la gestión de los residuos sólidos generados por el transporte fluvial entre las ciudades de Yurimaguas – Iquitos
Authors: Ramirez Navarro, Manuel
Panduro Casique, Wagner Olmedo
Keywords: Evaluación
Gestión
Residuos
Sólidos
Generados
Transporte
Fluvial
Entre
Ciudades
Yurimaguas
Iquitos
Issue Date: 2014
Publisher: Universidad Nacional de San Martín. Fondo Editorial
Source: Panduro-Casique, W. O. (2014). Evaluación de la gestión de los residuos sólidos generados por el transporte fluvial entre las ciudades de Yurimaguas – Iquitos. Tesis para optar el grado de Ingeniero Ambiental. Facultad de Ecología, Universidad Nacional de San Martín, Tarapoto, Perú.
Abstract: The present investigation realizes an evaluation of the so lid residues management in the fluvial crafts that realize route between the cities of Yurimaguas - !quitos. The above mentioned evaluation is composed of two stages: The first one, which realizes a situational diagnosis of the same one, inside which the aspects were evaluated: opera ti ve, administrative officers and social - educational aspects; in order to detennine the quality and type of service of cleanliness and the degree of environmental knowledge 1 culture of the passengers; as a result of the same is obtained that in regard to the operational and administrative aspect are suitable, counting with a single critica! point to solve the central storage of waste during the route, it is clear that the envirorunental culture of passengers is good, still a mínimum percentage (14.3 %) that ha ve not become aware of the impact of the so lid waste in the environment. The second, perfonned a characterization study of the so lid residue from the boats, which evaluated the basic parameters ofthe same (production, composition, density, moisture percentage and ash); of which there is obtained that the Generation Per capita of solid residues for passenger and trip is 0.773 Kg/Psj/viaje; with an average density of 118.917 Kg/m3; composed mainly by 56.89% of kitchen residues, 21,82 % of plastic 9.14% of paper and carton, 8.58% oftoxins and infectious, a 1.58% offabric, a 1.42% oftins and 0.57 % of glass; having a percentage of dampness and of ashes of 32 % and 13.62 % respectively. Which gets that per capita generation of so lid waste per passenger and trip is 0,773 Kg/JSP/trip; with an average density of 118,917 kg/m3; composed mostly by a 56.89% ofkitchen waste, a 21.82% ofplastics a 9.14% paper and cardboard, a 8.58% oftoxic and infectious, a 1.58% of cloth, a 1.42% of cans anda 0.57 per cent of glass; having a moisture and ash percentage content of32% and 13.62% respectively. The evaluation of the so lid waste management allowed us to identizy deficiencies in the management and generate alternative solutions to improve it and thus improve the service of river transport of passengers; these deficiencies with their respective alternatives of solution are duly detailed in the administrative and operational aspects incorporated in the results obtained in this research.
La presente investigación realiza una evaluación de la gestión de los residuos sólidos en las embarcaciones fluviales que realizan ruta entre las ciudades de Yurimaguas- Iquitos. Dicha evaluación está compuesta de dos etapas: La primera, que realiza un diagnostico situacional de la misma, dentro de la cual se evaluaron los aspectos: operativo, administrativos y aspectos sociales-educativos; con el fin de determinar la calidad y tipo de prestación de servicio de limpieza y el grado de conocimiento/cultura ambiental de los pasajeros; como resultado de la misma se obtiene que en cuanto a los aspecto operativo y administrativo son adecuados, contando con un único punto crítico a solucionar, el almacenamiento central de los residuos durante la ruta, claro está que la cultura ambiental de los pasajeros es buena,· existiendo un mínimo porcentaje (14,3%) que aún no toma conciencia del impacto de los residuos sólidos en el ambiente. La segunda, realiza un estudio de caracterización de los residuos sólidos de las embarcaciones, donde se evaluaron los parámetros básicos de los mismos (Producción, composición, densidad, porcentaje de humedad y de cenizas); de la cual se obtiene que la Generación Per Cápita de residuos sólidos por pasajero y viaje es de 0.773 Kg/Psj/viaje; con una densidad promedio de 118.917 Kg/m3 ; compuesta mayormente por un 56.89% de residuos de cocina, un 21,82% de plásticos un 9.14% de papel y cartón, un 8.58% de tóxicos e infecciosos, un 1.58% de tela, un 1.42% de latas y un 0.57% de vidrio; teniendo un porcentaje de humedad y de cenizas de 32% y 13.62 %respectivamente. l.-a evaluación de la gestión de los residuos sólidos permitió identificar deficiencias en la gestión y generar alternativas de solución para mejorarla y por ende mejorar el servicio de transporte fluvial de pasajeros; estas deficiencias con sus respectivas alternativas de solución están debidamente detalladas en los aspectos administrativos y operátivos incorporados en los resultados obtenidos en la presente investigación.
URI: http://hdl.handle.net/11458/131
Appears in Collections:(Br.) Ingeniería Ambiental

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