Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11458/1346
Title: Mejora de la calidad de enseñanza basada en aula virtual hipermedial para la Facultad de Ingeniería Agroindustrial de la Universidad Nacional de San Martín
Authors: Rodríguez Grández, Carlos
Bermeo Cruz, Rita Shirley
Keywords: Aula Virtual Hipermedial
Tecnología Web
Calidad de enseñanza
Issue Date: 2012
Publisher: Universidad Nacional de San Martín
Source: Apa
Abstract: Our study about the improvement of the quality in teaching based on a Hyper Medial Virtual Classroom to the Agribusiness Engineering Faculty, the application has been specified in Web technology in the education camp. Create a teaching platform appropriate with the particular need and reality of the AEF; furthermore, use it in a good way. For This, it was carried out a research was 24 faculties in both groups, experimental and control group, but when we finish the application of our design about the variable “quality in teaching of the faculty of AET”, the specified sample for the experimental group was 7 faculty, for them were applied the post-test, however, for the research nature this sample change the results were not affected. On the other hand, in the application of our design; after carry on the teaching platform; the collaboration and cooperation is revealed with a higher emphasis when is counted with the virtual situation to teaching and learning. For the faculties use the Hyper Medial Virtual Classroom means improve their ability, in teaching, since as more mediated resource to carry out the teaching, their quality of this increase. Thus it is reaffirmed with the results of the post-test and the Kirkpatrick´s reduced test that shows a significant increase of the quality teaching, regarding people who don´t use the Hyper Medial Virtual Classroom. Eventually, the interpretation of the results revealed what many experts affirm in virtual teaching themes; that this method of training is a very important contributes to improve the teaching quality with new tools, resources and methodologies.
Nuestro estudio sobre la mejora de la calidad de enseñanza basada en Aula Virtual Hipermedial para la facultad de ingeniería Agroindustrial, ha sido una aplicación específica de tecnología Web en el campo de la educación. Crear una plataforma de enseñanza acorde con la particular necesidad y realidad de la FIAI, además, usarla de manera adecuada. Para ello se ha realizado una investigación de diseño pre-test y pos-test, inicialmente, la muestra para nuestra investigación fue de 24 docentes para ambos grupos, grupo experimental y control; pero al finalizar la aplicación de nuestra propuesta sobre la variable de “calidad de enseñanza de los docentes de la FIAI”, la muestra específica para el grupo experimental fue de 7 docentes, a ellos se les aplicó el post -test; esto sin embargo, por la naturaleza de la investigación esta variación de la muestra no afectó los resultados. Por otro lado, en la aplicación de nuestra propuesta, después de desarrollar la plataforma de enseñanza. La colaboratividad y cooperatividad se ponen de manifiesto con mayor énfasis cuando se cuenta con el entorno virtual para enseñar y aprender. Para los docentes usar la Aula Virtual Hipermedial significa ampliar su capacidad de enseñanza, puesto que a mayor recursos mediáticos para realizar la enseñanza, su calidad de ésta mejora. Y ello se reafirma con los resultados del post- test y el test reducido de Kirkpatrick que indican un incremento significativo de la calidad de enseñanza, respecto a los que no usan la Aula Virtual Hipermedial. Finalmente, la interpretación de los resultados pone de manifiesto lo que afirman muchos expertos en temas de enseñanza virtual; que esta modalidad de formación es un aporte muy importante para mejorar la calidad de enseñanza y aprendizaje con novedosas herramientas, recursos y metodologías
URI: http://hdl.handle.net/11458/1346
Appears in Collections:(Br.) Ingeniería de Sistemas e Informática

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ITEM@11458-234.pdf4.9 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons