Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11458/1347
Title: Modelación y Simulación de las variables que condicionan el rendimiento académico de los estudiantes del tercer año de secundaria de los colegios del distrito de Tarapoto
Authors: Ríos Ríos, Buenaventura
Berrú Chávez, Maritza del Carmen
Keywords: Medios de comunicación
Proceso de aprendizaje
Rendimiento académico
Simulación
Issue Date: 2007
Publisher: Universidad Nacional de San Martín
Source: Apa
Abstract: The following study letsus to simulate the behavior of the academic performance system, underthe influence of the variables HC, HT and HE; besides, thisdescriptive and correlational study allow susto know the influence of the time dedicated to chat, watchtelevision and study, in highschoolstudents’ academic performance in thedistrict of Tarapoto (Perú, 2005 - 2006). Watchingtelevision, studying at home and chatting, they are all extracurricular activities in whichnowadayshighschool student spend a lot of time and of course these activities influence in their academic performance (5.4% of itsvariant). The methodology used toget the information wasbased in a guided survey to 303 students from 13 to 16 years old from public and private schools; distributed in four groups; which was focused on students’ habits of Internet services, television and their academic performance. The results show that thereis a meaning ful statistic relation at 95% among the academic performance and the students’ time which is dedicated to chat, watch television and study. Besides, a multiple lineal regression model was determinated, having account three variables: Ŷ = 12.87 + 0.071X1 – 0.149X2 + 0.349X3. Students have added to their daily activities other activities as chatting in Internet, in which they spend in average 0.9112 hours (almostanhour), butth is fact individually doesnot have more influence in their academic performance (13.60 points in average). The use of the Internet in their sever alkinds is becoming popular amongallkind of users (98.7% usingit), and, of course, students are not free fromthisreality, their principal activities in Internet are: chatting, looking for information and playing net games. It is imperative that parents pay special attention to this point; because they are who give the money to rent the service in public Internet places when they do not have this service at home. The hours of study have a positive influence in students’ academic performance, 1.55 hours in average; butthe time dedicated tow atch television has a negative influence, 2.13 hours in average (97.8% of population have television at home); then the greater the hours of studying and thelesser of watching television the more academic performance. On the basis of this study, the community will know the influence that governs in this kind of communication media in high school students, and will know how to give a well manage of this technology, in order not damage the schooll earning process.
Este estudio permite simular el comportamiento del sistema rendimiento académico bajo la influencia de las variables HC, HT y HE; además, éste estudio descriptivo y correlacional nos permite conocer la influencia del tiempo dedicado a chatear, a ver televisión y a estudiar en el rendimiento académico de los estudiantes de secundaria del distrito de Tarapoto (Perú, 2005 - 2006). Ver televisión, estudiar en casa y chatear, son las actividades extracurriculares al que los estudiantes de secundaria dedican más tiempo hoy en día y además influyen su rendimiento académico (5.4% de su varianza). La metodología empleada en 303 estudiantes de 13 a 16 años de colegio públicos y privados, se trabajó en base a una encuesta dirigida; dividida en cuatro secciones; las cuales recogían información acerca del estudiante, sus hábitos de uso de los servicios de Internet y de la televisión, y de su rendimiento académico. Los resultados demuestran que existe una relación estadísticamente significativa al 95% de confianza entre el rendimiento académico y el tiempo que el estudiante dedica a chatear, a ver televisión y a estudiar. Además se determinó un modelo de regresión lineal múltiple, tomando en cuenta las tres variables más influyentes: Ŷ = 12.87 + 0.071X1 – 0.149X2 + 0.349X3. Los estudiantes han añadido a sus cotidianas actividades, el uso del chat; cuyo tiempo de uso en promedio es de 0.9112 horas (casi una hora diaria); pero que individualmente no tiene mayor influencia en el rendimiento escolar (13.60 puntaje en promedio). El uso de los diversos tipos de Internet, se ésta convirtiendo en una práctica muy popular entre todo tipo usuarios (98.7% lo utilizan), no siendo ajenos a ellos los estudiantes, siendo que sus actividades principales cada vez que se conectan son chatear, buscar información y jugar a través de la red. Es necesario que los padres de familia presten especial atención a éste punto; pues la mayoría de ellos son los que proporcionan el dinero para que sus hijos alquilen el servicio de Internet en cabinas públicas cuando no las tienen en casa. Las horas de estudio influyen positivamente en el rendimiento escolar, siendo de 1.55 horas el promedio; pero las dedicadas a ver televisión influye de manera negativa, siendo 2.13 horas en promedio (el 97.8% cuenta con televisión en casa); entonces a mayor horas de estudio y menor horas de mirar televisión, el rendimiento académico se incrementa. La comunidad conocerá en base a éste estudio, la influencia que ejerce éste tipo de medios de comunicación en los estudiantes y sabrá hacia donde orientar el uso de los mismos, para que no perjudique el proceso de aprendizaje escolar.
URI: http://hdl.handle.net/11458/1347
Appears in Collections:(Br.) Ingeniería de Sistemas e Informática

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