Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11458/143
Title: El reciclaje vivencial como propuesta para el tratamiento de residuos sólidos generados en la I.E Juan Velasco Alvarado
Authors: Julca Urquiza, Ronald
Coral Vasquez, Roberto Carlos
Keywords: Reciclaje
Vivencial
Propuesta
Tratamiento
Residuos
Sólidos
Generados
Issue Date: 2015
Publisher: Universidad Nacional de San Martín. Fondo Editorial
Source: Coral-Vasquez, R. C. (2015). El reciclaje vivencial como propuesta para el tratamiento de residuos sólidos generados en la I.E Juan Velasco Alvarado. Tesis para optar el grado de Ingeniero Ambiental. Facultad de Ecología, Universidad Nacional de San Martín, Tarapoto, Perú.
Abstract: The present investigaton had as objective to determine the contribuiton of experiential Recycling in the treatment of the solid waste generated in the Educational lnstitution "Juan Velasco Alvarado", located in Bellavista province, San Martín Region. In this sense it launched three fundamental tasks such as the characterization of the solid waste generated in the institution, the development of workshops to strengthen the cognitive part ofthe pupiis and the actions reiated to the development of favorable attitudes. In regard to the experiential recycling, we worked in the manufacture omaments throuah the recvclina of oaoer and cardboard, plastic bottles and tetra oack. lt also worked under the assumption that if students are educated with experiential workshops of recycling then your contribution will be significant for the treatment of sol id waste, which constituted the research hypothesis, the same that was contrasted by the Student test for paired difference, with 95% confidence. in the operative parí, i worked with a sampie of ·14 students of the first grade and 13 students in the se.cond grade of secondary s.choo.!, making .a total of 27 students who were instructed in workshops and evaluated before and after this process through a questionnaire that consisted of 14 items. On the other hand, the type of research applications and conducted under the quasi-experimental design, had as main source for obtaining data to students and teachers who strongly supported sin ce it was an institutional problem. Among the conclusions we can affirm that the experiential recycling has contributed significantly to improve the treatment of the solid waste generated in "Juan Velasco Alvarado" Educational lnstitution from Bellavista. In addition, students improved their attitudes with respect to the ca re and conservation of the environment through recycling, which was evidenced by the massive participation in the workshops, which allowed them to also significant achievements in the cognitive part.
La presente investigación tuvo como objetivo determinar la contribución del Reciclaje Vivencia! en el Tratamiento de los Residuos Sólidos generados en la Institución Educativa "Juan Velasco Alvarado", ubicada en la provincia de Bellavista, región San Martín. En este sentido se emprendieron tres tareas fundamentales como son la caracterización de los residuos sólidos generados en ~a institución, ·el desarrollo de talleres para afianzar la parte cognitiva de los alumnos y las acciones relacionadas con el desarrollo de actitudes favorables. En cuanto al reciclaje vivencia!, se trabajó en la fabricación de adornos mediante el reciclaje de papel y cartón, botellas de plástico y tetra pack. Asimismo, se trabajó bajo el supuesto que si los alumnos son instruidos con talleres vivenciales de reciclaje entonces su contribución será significativa para el tratamiento de los residuos sólidos, lo cual constituyó la hipótesis de investigación, la misma que fue contrastada mediante la prueba t de student para la diferencia pareada, con el 95% de confianza. En la parte operativa, se trabajó con una muestra de 14 alumnos del primer grado y 13 alumnos del segundo grado de secundaria, haciendo un total de 27 alumnos que fueron instruidos en talleres y evaluados antes y después de este proceso mediante un cuestionario que constaba de 14 ítems. Por otra parte, la investigación de tipo aplicativa y conducida bajo el diseño cuasi ·experimental, tuvo como principal fuente para la obtención de datos a los alumnos y profesores quienes apoyaron decididamente dado que se trataba de un problema institucional. Entre las conclusiones podemos afirmar que el reciclaje vivencia! ha contribuido significativamente mejorando el tratamiento de los residuos sólidos generados en la Institución Educativa "Juan Velasco Alvarado" de Bellavista. Asimismo, los alumnos mejoraron sus actitudes respecto al cuidado y conservación del ambiente mediante el reciclaje, lo cu-al se evidenció por la participación masiva en los talleres, lo cual les permitió también logros significativos en la parte cognoscitiva.
URI: http://hdl.handle.net/11458/143
Appears in Collections:(Br.) Ingeniería Ambiental

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
6050115.pdf2.04 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons