Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11458/143
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorJulca Urquiza, Ronaldes_PE
dc.contributor.authorCoral Vasquez, Roberto Carloses_PE
dc.date.accessioned2016-11-02T19:03:57Z
dc.date.available2016-11-02T19:03:57Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationCoral-Vasquez, R. C. (2015). El reciclaje vivencial como propuesta para el tratamiento de residuos sólidos generados en la I.E Juan Velasco Alvarado. Tesis para optar el grado de Ingeniero Ambiental. Facultad de Ecología, Universidad Nacional de San Martín, Tarapoto, Perú.es_PE
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11458/143
dc.description.abstractThe present investigaton had as objective to determine the contribuiton of experiential Recycling in the treatment of the solid waste generated in the Educational lnstitution "Juan Velasco Alvarado", located in Bellavista province, San Martín Region. In this sense it launched three fundamental tasks such as the characterization of the solid waste generated in the institution, the development of workshops to strengthen the cognitive part ofthe pupiis and the actions reiated to the development of favorable attitudes. In regard to the experiential recycling, we worked in the manufacture omaments throuah the recvclina of oaoer and cardboard, plastic bottles and tetra oack. lt also worked under the assumption that if students are educated with experiential workshops of recycling then your contribution will be significant for the treatment of sol id waste, which constituted the research hypothesis, the same that was contrasted by the Student test for paired difference, with 95% confidence. in the operative parí, i worked with a sampie of ·14 students of the first grade and 13 students in the se.cond grade of secondary s.choo.!, making .a total of 27 students who were instructed in workshops and evaluated before and after this process through a questionnaire that consisted of 14 items. On the other hand, the type of research applications and conducted under the quasi-experimental design, had as main source for obtaining data to students and teachers who strongly supported sin ce it was an institutional problem. Among the conclusions we can affirm that the experiential recycling has contributed significantly to improve the treatment of the solid waste generated in "Juan Velasco Alvarado" Educational lnstitution from Bellavista. In addition, students improved their attitudes with respect to the ca re and conservation of the environment through recycling, which was evidenced by the massive participation in the workshops, which allowed them to also significant achievements in the cognitive part.en_US
dc.description.abstractLa presente investigación tuvo como objetivo determinar la contribución del Reciclaje Vivencia! en el Tratamiento de los Residuos Sólidos generados en la Institución Educativa "Juan Velasco Alvarado", ubicada en la provincia de Bellavista, región San Martín. En este sentido se emprendieron tres tareas fundamentales como son la caracterización de los residuos sólidos generados en ~a institución, ·el desarrollo de talleres para afianzar la parte cognitiva de los alumnos y las acciones relacionadas con el desarrollo de actitudes favorables. En cuanto al reciclaje vivencia!, se trabajó en la fabricación de adornos mediante el reciclaje de papel y cartón, botellas de plástico y tetra pack. Asimismo, se trabajó bajo el supuesto que si los alumnos son instruidos con talleres vivenciales de reciclaje entonces su contribución será significativa para el tratamiento de los residuos sólidos, lo cual constituyó la hipótesis de investigación, la misma que fue contrastada mediante la prueba t de student para la diferencia pareada, con el 95% de confianza. En la parte operativa, se trabajó con una muestra de 14 alumnos del primer grado y 13 alumnos del segundo grado de secundaria, haciendo un total de 27 alumnos que fueron instruidos en talleres y evaluados antes y después de este proceso mediante un cuestionario que constaba de 14 ítems. Por otra parte, la investigación de tipo aplicativa y conducida bajo el diseño cuasi ·experimental, tuvo como principal fuente para la obtención de datos a los alumnos y profesores quienes apoyaron decididamente dado que se trataba de un problema institucional. Entre las conclusiones podemos afirmar que el reciclaje vivencia! ha contribuido significativamente mejorando el tratamiento de los residuos sólidos generados en la Institución Educativa "Juan Velasco Alvarado" de Bellavista. Asimismo, los alumnos mejoraron sus actitudes respecto al cuidado y conservación del ambiente mediante el reciclaje, lo cu-al se evidenció por la participación masiva en los talleres, lo cual les permitió también logros significativos en la parte cognoscitiva.es_PE
dc.formatapplication/pdfes_PE
dc.language.isospaes_PE
dc.publisherUniversidad Nacional de San Martín. Fondo Editoriales_PE
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.eses_PE
dc.sourceRepositorio - UNSMes_PE
dc.subjectReciclajees_PE
dc.subjectVivenciales_PE
dc.subjectPropuestaes_PE
dc.subjectTratamientoes_PE
dc.subjectResiduoses_PE
dc.subjectSólidoses_PE
dc.subjectGeneradoses_PE
dc.titleEl reciclaje vivencial como propuesta para el tratamiento de residuos sólidos generados en la I.E Juan Velasco Alvaradoes_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisen_US
thesis.degree.disciplineIngeniería Ambientales_PE
thesis.degree.grantorUniversidad Nacional de San Martín. Facultad de Ecologíaes_PE
thesis.degree.nameIngeniero Ambientales_PE
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersiones_PE
dc.publisher.countryPEes_PE
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#2.07.00es_PE
renati.author.dni70078788
renati.advisor.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-8803-2431es_PE
renati.advisor.dni17837391
renati.typehttps://purl.org/pe-repo/renati/type#tesises_PE
renati.levelhttps://purl.org/pe-repo/renati/nivel#tituloProfesionales_PE
renati.discipline521066es_PE
renati.jurorRuiz Rios, Astrihtes_PE
renati.jurorCaceres Bardalez, Gerardoes_PE
renati.jurorCachay Ortiz, Wilhelmes_PE
item.fulltextWith Fulltext-
item.languageiso639-1es-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
item.grantfulltextopen-
item.cerifentitytypePublications-
item.openairetypeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis-
Appears in Collections:(Br.) Ingeniería Ambiental
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
6050115.pdf2.04 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show simple item record

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons