Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11458/1505
Title: Control de inventarios y su incidencia en la rentabilidad en la empresa supermercados La Inmaculada SAC periodo 2014.
Authors: Hidalgo Pozzi, Rossana Herminia
Arevalo Sanchez, Pamela
Mori Navarro, Natalia Estephany
Keywords: Control de inventarios
Rentabilidad
Estados financieros
Stock
Issue Date: 2014
Publisher: Universidad Nacional de San Martín. Fondo Editorial
Source: Arevalo-Sanchez, P. & Mori-Navarro, N. E. (2014). Control de inventarios y su incidencia en la rentabilidad en la empresa supermercados La Inmaculada SAC periodo 2014. Tesis para optar el grado de Contador Público. Facultad de Ciencias Económicas, Universidad Nacional de San Martín, Tarapoto, Perú.
Abstract: The present work has like main aim determine the incidence of the control of inventories in the Profitability of the company Supermercados la Inmaculada S.A.C - Period 2014, whose main economic activity is the sale by minor of varied products (useful of desk, products of first need, articles of Bazar, etc). It used the type of Basic investigation; since it looks far of general form the description of the behavior of the variables, that in the same refers to the control of inventories of commodities and his behavior inside the supermarkets, the design of the investigation is No Experimental, since it does not exist the Application of statistical formulas, since it is a study that realizes without the deliberate manipulation of the variables. The results obtained in the investigation attained through qualitative technicians and of work of field that have allowed to establish an analysis on the reality of the company. Likewise it managed to verify that in Supermercados la Inmaculada S.A.C, a good control of Inventories exists, sufficient and necessary merchandise to the disposition of the client; it is reflected in the financial statements. It has attained contrast and verify the hypothesis posed, concluding that the good control of inventories incide favorablemente in the profitability and improves the levels of existence of available commodity for the sale of the company Supermercados la Inmaculada S.A.C; it concluded also that the application of a suitable control of inventories helps to keep a considerable stock with a level of favourable rotation, contributing with this to the full satisfaction of the customers and allowing obtain greater profitability for the company.
El presente trabajo tiene como objetivo determinar la incidencia del control de inventarios en la Rentabilidad de la empresa Supermercados la Inmaculada S.A.C - Periodo 2014, cuya actividad económica principal es la venta al por menor de productos varios (útiles de escritorio, productos de primera necesidad, artículos de bazar, etc). Se usó el tipo de Investigación Básica; ya que busca de forma general la descripción del comportamiento de las variables, que en la misma se refiere al control de inventarios de mercaderías y su comportamiento dentro de los supermercados, el diseño de la Investigación es No Experimental, ya que no existe la Aplicación de fórmulas estadísticas, puesto que es un estudio que se realiza sin la manipulación deliberada de la variables. Los resultados obtenidos en la investigación se lograron a través de técnicas cualitativas y de trabajo de campo que han permitido establecer un análisis sobre la realidad de la empresa. Así mismo se llegó a comprobar que en Supermercados la Inmaculada S.A.C, existe un buen control de inventarios, mercadería suficiente y necesaria a la disposición del cliente; ello se refleja en los Estados Financieros. Se ha logrado contrastar y verificar la hipótesis planteada, concluyendo que el buen control de inventarios incide favorablemente en la rentabilidad y mejora los niveles de existencia de mercadería disponible para la venta de la empresa Supermercados la Inmaculada S.A.C; se concluyó también que la aplicación de un adecuado control de inventarios ayuda mantener un stock considerable con un nivel de rotación favorable, contribuyendo con ello a la plena satisfacción de los clientes y permitiendo obtener mayor rentabilidad para la empresa.
URI: http://hdl.handle.net/11458/1505
Appears in Collections:(Br.) Ciencias Contables

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ITEM@11458-660.pdf4.64 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons