Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11458/157
Title: Aplicación de estrategias de educación ambiental para la conservación del barranco San Francisco.
Authors: Julca Urquiza, Ronald
Del Aguila Pinedo, Mercy Miluska
Keywords: Aplicación
Estrategias
Educación
Ambiental
Conservación
Barranco
Francisco
Issue Date: 2013
Publisher: Universidad Nacional de San Martín. Fondo Editorial
Source: Del-Aguila-Pinedo, M. M. (2013). Aplicación de estrategias de educación ambiental para la conservación del barranco San Francisco. Tesis para optar el grado de Ingeniero Ambiental. Facultad de Ecología, Universidad Nacional de San Martín, Tarapoto, Perú.
Abstract: The Moyobamba city is surrounded by ravines, the San .Francisco ravine is one of the few ravines city with conservation initiative, undertaken by the neighbors organized. The Neighborhood Association San Francisco Ecologist (A VESF) neigbborhood, organization that use the 2.48 Has the San Francisco ravine to create a botanical garden that bears the same name. The partners are adminístrate it. The partners of the A VESF pay little attention to the realization of activities that contribute to tbe conservation of the de San Francisco ravine, because they prioritize the recreational, which are the ones that generate greater incorne by renting the maín room or bungalow. The present research work had ·as its n1ain objective the implernentation of the three strategies of environrnental education to awaken interest in the conservation ofthe San Francisco ravine and in tum the finding of three hypotheses ( one for each strategy). The first strategy was "environmental traininirto the partners of the A VESF" with the aim to offer knowledge in environmental topics to wake the interest up for the conservation of the San Francisco Ravine_, poss~ssing the participation of thirteen members of the board of directors, obtaining as result that after the application of the Strategy I the partners showed major ínterestto preserve the Ravine San Francisco. The first strategy was "environmental trainíng to the partners of the A VESF" wíth the goal of providing expertise in environrnental issues for awakening the interest for the preservation ofthe San Francisco ravine, withthe}'ar:ticipatiori ofthirteen mernbers of the board of directors, obtaining as a result that a.fter the implementation of the I · strategy partners showed greater interesfin preservirig the San Francisco ravine. The second strategy was a " Environmental School " that had as airn qualify the children and teenagers of Lluy1lucucha nelghborhood in environrnental topics to wake the interest up for the conservation of the San FranciscoRavine, one possessed 20 participants, obtaining as result that after the application. of the II Strategy the participants of the Environmental School the participants showed major interest to preserve the San FranciscoRavine. The third strategy was a " Creation of an environmental club 11 which airn was to strengthen attitudes and environmental aptitudes in the partners of the A VESF and teenagers ofLluyllucucha neighborhood, to wake the interest up for the conservation of the San Francisco Ravine, being achieved to create the Environmental Club NAUCA shaped by nine members (participants ofthe Envirorunental School), obtaining as result that after the application of the TII rd Strategy the members of the environrnental NAUCA clubshowed rnajor interest to preserve the San Francisco ravine. Key words: environmental club, San Francisco Ravine.
La ciudad de Moyobamba está rodeada de barrancos, el Barranco San Francisco es lUlO de los pocos barrancos de la ciudad con iniciativa de conservación, emprendida por los vecinos organizados. La Asociación Vecinal Ecologista San Francisco (AVESF) organización que empleo las 2.48 Ha del Barranco San Francisco para crear un Jardín Botánico que lleva el mismo nombre. Son los socios los encargados de administrarlo. Los socios de la A VESF prestan poca atención a la realización de actividades que contribuyen a· la conservación del Barranco San Francisco, pues priorizan las recreativas, que son las que generan mayor ingreso económico mediante el alquiler del ambiente principal o maloca. El presente trabajo de investigación tuvo como objetivo principal la aplicación de tres estrategias de educación ambiental para despertar el interés por la conservación del Barranco San Francisco y a su vez la constatación de tres hipótesis (una por cada estrategia). La primera estrategia fue "Capacitación ambiental a los socios de la A VESF' con el objetivo de brindar conocimientos en temas ambientales para despertar el interés por la conservación del Barranco San Francisco, contando con la participación de los trece integrantes de la junta directiva, obteniendo como resultado que después de la aplicación de la Estrategia I los socios mostraron mayor interés por conservar el Barranco San Francisco. La segunda estrategia fue "Escuela Ambiental" que tuvo como objetivo capacitar a los niños y adolescentes del barrio de Lluyllucucha en temas ambientales para despertar el interés por la conservación del Barranco San Francisco, se contó con 20 participantes, obteniendo como resultado que después de la aplicación de la Estrategia II los participantes de la Escuela Ambiental los participantes mostraron mayor interés por conservar el Barranco San Francisco. La tercera estrategia fue "Creación de un club ambiental" cuyo objetivo fue fortalecer actitudes y aptitudes ambientales en los socios de la A VESF y adolescentes del barrio de Lluyllucucha, para despertar el interés por la conservación del Barranco San Francisco, lográndose crear el Club Ambiental NAUCA conformado por nueve integrantes (participantes de la Escuela Ambiental), obteniendo como resultado que después de la aplicación de la Estrategia III los integrantes del club ambiental NAUCA mostraron mayor interés por conservar el Barranco San Francisco.
URI: http://hdl.handle.net/11458/157
Appears in Collections:(Br.) Ingeniería Ambiental

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