Show simple item record

dc.contributor.advisorPadilla Guzmán, Manuel
dc.contributor.authorPariahuache Chanta, Larcy
dc.contributor.authorSinarahua Paredes, Marco
dc.date.accessioned2016-12-20T09:53:07Z
dc.date.available2016-12-20T09:53:07Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.citationApaes_PE
dc.identifier.otherITEM@11458-748.pdf
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11458/1596
dc.description.abstractThis investigation is applied at developing critical thinking in student's in secondary educational, through the implementation of the Learning Strategy "APCIGDE" stimulating interpretation, analysis, evaluation, and inference of the topics developed in the teaching experience. This study aims to demonstrate the influence of the Learning Strategy "APCIGDE" in the development of critical thinking in the CT A, with student's from 4th grade of secondary educational in the National College of Agriculture "Posic" in the province of Rioja, Región Saint Martin. From the description and explanation of the phenomenon of study based on the theory of Piaget's active Learning, Learning theory and interactive Vygostky Learning theory of Ausubel significant; has hypothesise that the Learning strategy "APCIGDE" will significantly improve the ability of critical thinking in students in the 4th grade of secondary educational area CT A, the National College of Agriculture "Pósic." With the aim of verifying the hypothesis, we have collected information from 25 units of analysis, which means the art of the written assessment, was applied an objective test of 20 items. The comparison test of averages of pairad measurements were obtained that Te = 15.61> Tt = 1.714, showing that the learning strategy "APCIGDE" significantly developed the capacity for critical thought in student's of 4th grade of secondary educational CTA, area, the National College of Agriculture "Posic"en_US
dc.description.abstractLa presente investigación aplicada está orientada a desarrollar el pensamiento crítico en los estudiantes de educación secundaria, a través de la aplicación de la Estrategia de Aprendizaje "APCIGDE" estimulando la interpretación, análisis, evaluación e inferencia de los contenidos temáticos desarrollados en la experiencia pedagógica, El presente estudio tiene por objetivo demostrar la influencia de la Estrategia de Aprendizaje "APCIGDE" en el desarrollo del pensamiento crítico en el área CTA, con estudiantes de 4to grado de educación secundaria del Colegio Nacional Agropecuario "Pósic" de la provincia de Rioja, Región San Martín. A partir de la descripción y explicación del fenómeno de estudio basado en la teoría del aprendizaje activo de Piaget, teoría del aprendizaje interactivo de Vigotsky y en la teoría del aprendizaje significativo de Ausubel; se ha hipotetizado que la estrategia de aprendizaje "APCIGDE" mejorará significativamente la capacidad del pensamiento crítico en los estudiantes del 4to grado de Educación Secundaria área CT A, en el Colegio Nacional Agropecuario "Pósic". Con el propósito de comprobar la hipótesis, se ha recolectado información de 25 unidades de análisis, a los cuales mediante la técnica de la evaluación escrita, se les aplicó una prueba objetiva de 20 ítems. Con la prueba de comparación de medias de mediciones apareadas, se obtuvo que Te = 15,61 > Tt = 1,714; demostrándose que la estrategia de aprendizaje "APCIGDE", desarrolla significativamente la capacidad del pensamiento crítico en los estudiantes del 4to grado de Educación Secundaria área CTA, en el Colegio Nacional Agropecuario "Pósic".es_PE
dc.description.uriTesises_PE
dc.formatapplication/pdfes_PE
dc.language.isospaes_PE
dc.publisherUniversidad Nacional de San Martínes_PE
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/pe/*
dc.sourceUniversidad Nacional de San Martínes_PE
dc.sourceRepositorio de tesis - UNSM-Tes_PE
dc.subjectPensamiento críticoes_ES
dc.subjectContenidos temáticoses_ES
dc.titleEstrategia de aprendizaje "APCIGDE" y su influencia en el desarrollo del pensamiento crítico en el área de Ciencia Tecnología y Ambiente con estudiantes del cuarto grado de Educación Secundaria del Colegio Nacional Agropecuario "Pósic", de la provincia de Riojaes_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisen_US
thesis.degree.levelTítulo Profesionales_PE
thesis.degree.disciplineEducaciónes_PE
thesis.degree.disciplineLicenciado en Educación Secundaria con mención en Ciencias Naturales y Ecologiaes_PE
thesis.degree.grantorUniversidad Nacional de San Martín.Facultad de Educación y Humanidadeses_PE
thesis.degree.programTítulo Profesionales_PE


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess