Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11458/1690
Title: Relación de los estilos de crianza con el autoconcepto de los niños y niñas del nivel de educación inicial de la institución educativa N° 217 - Aguas Verdes.
Authors: Lopez Culqui, Toribio
Cadillo Espinoza, Karina Enriqueta
Lozano Paz, Rosa Elvira
Keywords: Estilos de crianza
Autoconcepto
Issue Date: 2009
Publisher: Universidad Nacional de San Martín. Fondo Editorial
Source: Cadillo-Espinoza, K. E. & Lozano-Paz, R. E. (2009). Relación de los estilos de crianza con el autoconcepto de los niños y niñas del nivel de educación inicial de la institución educativa N° 217 - Aguas Verdes. Tesis para optar el grado de Licenciado en Educación Inicial. Facultad de Educación y Humanidades, Universidad Nacional de San Martín, Tarapoto, Perú.
Abstract: The investigation (research) named Relation of the styles of upbringing with the autoconcept of the children and girls of the level of initial education of the educational institution N° 217 - Green Waters, there had for aim (lens) determine the relation of the styles of upbringing with the autoconcept of the children and girls of the Level of initial Education of the Educational lnstitution N ° 217 – Green Waters in the year 2008. Orientated to achieving this aim (lens), there is hipotetizado that the styles of upbringing relate significantly to the autoconcept of the children and girls of the Level of lnitial Education of the Educational lnstitution N ° 217 - Green Waters in the year 2008. The information has been gathered of 20 children I aces and 20 parents, using as instruments a scale of styles of upbringing and a questionnaire of evaluation of autoconcept. The obtained information has been tried by means of descriptive statistics and inferencial. The contrastación of hypothesis has been carried out by means of the comparison of t - student, determining the following thing: The democratic style of upbringing relates significantly to the autoconcept of the children and girls of the Level of lnitial Education of the Educational lnstitution N ° 217 - Green Waters in the year 2008. The authoritarian style of upbringing relates significantly in a negative way to the autoconcept of the children and girls of the Level of lnitial Education of the Educational lnstitution N ° 217 - Green Waters in the year 2008. The permissive style of upbringing relates significantly in a negative way to the autoconcept of the children and girls of the Level of lnitial Education of the Educational lnstitution N ° 217 - Green Waters in the year 2008.
La investigación denominada Relación de los estilos de crianza con el autoconcepto de los niños y niñas del nivel de educación inicial de la institución educativa Nº 217 -Aguas Verdes, tuvo por objetivo determinar la relación de los estilos de crianza con el autoconcepto de los niños y niñas del Nivel de Educación Inicial de la Institución Educativa Nº 217 - Aguas Verdes en el año 2008. Orientados a lograr este objetivo, se ha hipotetizado que los estilos de crianza se relacionan significativamente con el autoconcepto de los niños y niñas del Nivel de Educación Inicial de la Institución Educativa Nº 217 - Aguas Verdes en el año 2008. La información se ha recolectado de 20 niños/as y 20 padres, utilizando como instrumentos una escala de estilos de crianza y un cuestionario de evaluación de autoconcepto. Los datos obtenidos han sido procesados mediante estadística descriptiva e inferencial. La contrastación de hipótesis se ha llevado a cabo mediante la comparación de t - student, determinando lo siguiente: El estilo de crianza democrático se relaciona significativamente con el autoconcepto de los niños y niñas del Nivel de Educación Inicial de la Institución Educativa Nº 217 -Aguas Verdes en el año 2008. El estilo de crianza autoritario se relaciona significativamente de manera negativa con el autoconcepto de los niños y niñas del Nivel de Educación Inicial de la Institución Educativa Nº 217 -Aguas Verdes en el año 2008. El estilo de crianza perm1s1vo se relaciona significativamente de manera negativa con el autoconcepto de los niños y niñas del Nivel de Educación Inicial de la Institución Educativa Nº 217 -Aguas Verdes en el año 2008.
URI: http://hdl.handle.net/11458/1690
Appears in Collections:(Lic.) Educación Inicial

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ITEM@11458-837.pdf958.82 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons