Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11458/1699
Title: Orientación vocacional y rendimiento académico de los estudiantes del I ciclo de la facultad de educación y humanidades - Rioja de la universidad Nacional de San Martín en el semestre académico 2008- I
Authors: Galvez Diaz, Marco Armando
Lozano Paz, Maria Elvia
Keywords: Orientación vocacional
Experiencias de aprendizaje
Issue Date: 2009
Publisher: Universidad Nacional de San Martín. Fondo Editorial
Source: Lozano-Paz, M. E. (2009). Orientación vocacional y rendimiento académico de los estudiantes del I ciclo de la facultad de educación y humanidades - Rioja de la universidad Nacional de San Martín en el semestre académico 2008- I. Tesis para optar el grado de Licenciado en Educación Secundaria con mención en Ciencias Naturales y Ecología. Facultad de Educación y Humanidades, Universidad Nacional de San Martín, Tarapoto, Perú
Abstract: The increasing importance that the science has acquired in our society and the paper(role) increasingly relevant that the scientist recovers(plays) in the human occupation, to salve the problems in a society, is a need of the universities to form(train) investigators(researchers) in each of the areas of the science. The investigators'(researcher) formation (training) is directly linked by the education. In the Faculty (Power) of Education Humanities, located in the province of Rioja, of the National University of St Martin, have the opportunity to develop in the study plan of the professional career (race), subjects orientated to the orientation vocational they are: Methodology of the orientation vocational in students del I cycle en semester academic 2000-I de la Faulted de Education, y Humanities-Rioja de la Universidad National de San Martín-Tarapoto. The curriculum of the Faculty (Power) of Education and Humanities it (he) is orientated to that his (her, your) gone away ones (graduated ones) are capable of realizing scientific investigation (research). lt is important to indicate that a separation exists between (among) the systematizing of the experiences of learning and the results that are waited, on to having executed the above mentioned experiences of learning. Therefore, it is necessary to realize an investigation (research) that is orientated to relate the attitudes towards the orientation vocational and the academic performance (yield). From the perspective, the aim(lens) of the investigation(research) is to determine the relation that exists between(among) the attitudes towards the orientation vocational and the academic performance(yield) of the students del I cycle in the academic semester 2008-I, of the Faculty(Power) of Education and Humanities-Rioja of San's Martin National University-Tarapoto; hipotetizando that the attitudes towards the orientation vocational relates directly proportionally to the academic performance(yield) of the students del 1 cycle in the academic semester 2008-I, of the Faculty(Power) of Education and Humanities-Rioja of San's Martin National University-Tarapoto. The sample was constituted by 18 students belonging to the I cycle of the professional careers (races) of the initial level, primary and secondary, in the academic semester 2008-1. Gathered the information of this sample and accused by means of her (it) t - student, where tc:-2, 87 it (he, she) falls down in the region of rejection, being ft:-2, 101. Since (as, like) te Ɛ RR, has allowed to reject the void hypothesis and to accept the alternate one, in consequence, is confirmed that the attitudes towards the orientation vocational it (he, she) relates directly proportionally to the academic performance (yiela) of the students 1 cycle in the academic semester 2008-1, of the Faculty (Power) of Education and Humanities-Rioja of San's Martin National University-Tarapoto.
Lo menester que significaría la orientación vocacional en los estudiantes que ingresan a las universidades en nuestra sociedad y el papel cada vez más relevante que desempeña el profesional universitario en el quehacer humano, para solucionar los problemas en una sociedad, es una necesidad de las universidades de formar profesionales investigadores en cada una de las áreas de la ciencia. La formación de investigadores está directamente vinculada con la educación. En la Facultad de Educación Humanidades, ubicada en la provincia de Rioja, de la Universidad Nacional de San Martín, debe brindar la oportunidad de desarrollar en el plan de estudios de las carreras profesionales, asignaturas orientadas a la orientación vocacional. El currículo de la Facultad de Educación y Humanidades está orientado a que sus egresados sean capaces de realizar investigación científica, por lo que es necesario que estén preparados bajo una buena orientación vocacional. Es importante señalar que existe una separación entre la sistematización de las experiencias de aprendizaje y los resultados que se espera, al ejecutar dichas experiencias de aprendizaje. Por lo tanto, cabe realizar una investigación que se oriente a relacionar las actitudes hacia su orientación vocacional y el rendimiento académico. Desde la perspectiva, el objetivo de la investigación es determinar la relación que existe entre las actitudes hacia su orientación vocacional y el rendimiento académico de los estudiantes del I ciclo en el semestre académico 2008-I , en la Facultad de Educación y Humanidades-Rioja de la Universidad Nacional de San Martín-Tarapoto; hipotetizando que las actitudes hacia la orientación vocacional se relaciona directamente proporcional con el rendimiento académico de los estudiantes del 1 ciclo en el semestre académico 2008-1 , en la Facultad de Educación y Humanidades-Rioja de la Universidad Nacional de San Martín Tarapoto. La muestra estuvo constituido por 18 estudiantes pertenecientes al 1 ciclo de las carreras profesionales de educación inicial, primaria y secundaria, en el semestre académico 2008-I. Recogido los datos de esta muestra y procesado mediante la t - student, donde te: -2,87 cae en la región de rechazo, siendo tt: - 2, 101 . Como te E RR, ha permitido rechazar la hipótesis nula y aceptar la alterna, en consecuencia, se confirma que las actitudes hacia la orientación vocacional se relaciona directamente proporcional con el rendimiento académico de los estudiantes del 1 ciclo en el semestre académico 2008-1, en la Facultad de Educación y Humanidades-Rioja de la Universidad Nacional de San Martín Tarapoto.
URI: http://hdl.handle.net/11458/1699
Appears in Collections:(Lic.) Educación Secundaria con mención en Ciencias Naturales y Ecología

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ITEM@11458-845.pdf2.21 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons