Show simple item record

dc.contributor.advisorZubiate Montalván, Pedro
dc.contributor.authorVílchez Gonzales, Silsley
dc.contributor.authorMartínez Córdova, Cinthia F.
dc.date.accessioned2016-12-20T09:53:28Z
dc.date.available2016-12-20T09:53:28Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.citationApaes_PE
dc.identifier.otherITEM@11458-864.pdf
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11458/1716
dc.description.abstractThe present investigation has had as general objective, to demonstrate that the application of the Didactic Technique "ASERTUS" influences significantly in the learning of the assertiveness in the students of the third grade, in the área of Personal Social, of the lnstitution Educational Nº 00536 Manuel Second of the Eagle Velásquez, in the year 2007. Whose the fundamental purpose is to make the student to develop his social abilities, his reflexive thought, his creative capacities that allow him to be unwrapped appropriately at every moment and circumstance of his life. The study, has as theoretical sustenances: the physiologic theory According to Maslow, the theory of the multiple intelligence According to Gardner, the theory of the significant learning According to Ausubel, the theory psicosocial of Vygotsky, the theory of the social abilities According to Nuns and the theory of the learning for observation According to Bandura. Supported in these theoretical • positions, the hypotheses were formulated: Alternativa hypothesis: lf the Didactic Technique "ASERTUS" is applied then it will influence significantly in the learning of the assertiveness in the students of the third grade, in .the área of Personal Social, of the lnstitution Educational Nº 00536 Manuel Second of the Eagle Velasquez. Null hypothesis: lf the Didactic Technique "ASERTUS" is applied then it won't influence significantly in the learning of the assertiveness in the students of the third grade, in the Area of Personal Social, of the lnstitution Educational Nº 00536 Manuel Second of the Eagle Velásquez. The study sample was conformed by 30 students, 13 males and 17 women, to which was denominated experimental group. Also, for the utilized design it was considered a group denominated control that was conformed by 25 students 12 males and 13 women. So much to the experimental group as to the group control, he/she was applied a pre test to determine the previous assertiveness level to the stimulus. Then five learning sessions were developed in those that he/she put into practice the didactic technique "ASERTUS" like stimulus for the learning of the assertiveness in the students of the experimental group. Finally the search test l was applied to determine the goods of the didactic technique "ASERTUS." After the analysis and respective interpretation of the results, it was demonstrated that the application of the didactic technique "ASERTUS" influences significantly in the learning of the assertiveness in the students of the third grade of the lnstitution Educational N° 00536 Manuel Second of the Eagle Velásquez, Rioja.en_US
dc.description.abstractLa presente investigación ha tenido como objetivo general, demostrar que la aplicación de la técnica didáctica "ASERTUS" influye significativamente en el aprendizaje de la asertividad en los estudiantes del tercer grado, del Nivel de Educación Primaria, en el área de Personal Social, de la Institución Educativa Nº 00536 Manuel Segundo del Águila Velásquez, en el año 2007. Cuyo el propósito fundamental es hacer que el alumno desarrolle sus habilidades sociales, su pensamiento reflexivo, sus capacidades creadoras que le permitan desenvolverse adecuadamente en todo momento y circunstancia de su vida. El estudio, tiene como sustentos teóricos: La teoría fisiológica según Maslow, la teoría de las Inteligencias Múltiples según Gardner, la teoría del Aprendizaje Significativo según Ausubel, la teoría Psicosocial de Vygotsky, la teoría de las Habilidades Sociales según Monjas y la teoría del Aprendizaje por Observación según Bandura. Apoyados en estos planteamientos teóricos, se formularon las hipótesis: Hipótesis Alternativa: Si se aplica la técnica didáctica "ASERTUS" entonces influirá significativamente en el aprendizaje de la asertividad en los estudiantes del tercer grado de Educación Primaria en el área de Personal Social, de la Institución Educativa Nº 00536 Manuel Segundo del Águila Velásquez. Hipótesis nula: Si se aplica la Técnica Didáctica "ASERTUS" entonces no influirá significativamente en el aprendizaje de la asertividad en los estudiantes del tercer grado, Nivel de Educación Primaria en el área de Personal Social, de la Institución Educativa Nº 00536 Manuel Segundo del Águila Velásquez. La muestra de estudio estuvo conformada por 30 alumnos, 13 varones y 17 mujeres, a la que se le denominó grupo experimental. Además, por el diseño utilizado se consideró un grupo denominado control que estuvo conformado por 25 alumnos 12 varones y 13 mujeres. Tanto al grupo experimental como al grupo control, se le aplicó un pre test para determinar el nivel de asertividad previo al estímulo. Luego se desarrollaron cinco sesiones de aprendizaje en las que se puso en práctica la técnica didáctica "ASERTUS" como estímulo para el aprendizaje de la asertividad en los alumnos del grupo experimental. Finalmente se aplicó el pos test para determinar los efectos de la técnica didáctica "ASERTUS". Después de realizar la interpretación y el análisis de los resultados, se demostró que la aplicación de la técnica didáctica "ASERTUS" influye en el aprendizaje de la asertividad incrementando la vivencia de los principios asertivos de nivel moderado a significativamente alto y de bajo a significativamente alto, en los estudiantes del tercer grado, Nivel de Educación Primaria, en el área Personal Social, de la Institución Educativa Nº 00536 Manuel Segundo del Águila Velásquez, de Rioja.es_PE
dc.description.uriTesises_PE
dc.formatapplication/pdfes_PE
dc.language.isospaes_PE
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/pe/*
dc.sourceUniversidad Nacional de San Martínes_PE
dc.sourceRepositorio de tesis - UNSM-Tes_PE
dc.subjectHabilidades socialeses_ES
dc.subjectCapacidad creadoraes_ES
dc.subjectPensamiento reflexivoes_ES
dc.titleTécnica didáctica "ASERTUS" para incentivar el aprendizaje de la asertividad en los estudiantes del tercer grado, nivel primario en el Área Personal Social, en la Institución Educativa Nº 00536 Manuel Segundo del Águila Velásquezes_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisen_US
thesis.degree.levelTítulo Profesionales_PE
thesis.degree.disciplineEducaciónes_PE
thesis.degree.grantorUniversidad Nacional de San Martín.Facultad de Educación y Humanidadeses_PE
thesis.degree.nameLicenciado en Educación Primariaes_PE
thesis.degree.programTítulo Profesionales_PE


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess

Indexado por: