Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11458/1785
Title: Niveles de desarrollo de la lateralidad en los niños y niñas de la I.E.I N° 288 del distrito de Rioja en el año 2010
Authors: Salvatierra Juro, Rossana Rocio
Mideiros Olano, Giovana
Keywords: Habilidades motrices
Lateralidad de los niños
Issue Date: 2010
Publisher: Universidad Nacional de San Martín. Fondo Editorial
Source: Mideiros-Olano, G. (2010). Niveles de desarrollo de la lateralidad en los niños y niñas de la I.E.I N° 288 del distrito de Rioja en el año 2010. Tesis para optar el grado de Licenciado en Educación Inicial. Facultad de Educación y Humanidades, Universidad Nacional de San Martín, Tarapoto, Perú.
Abstract: Her lateral dominion coats capital his sensory development's the space motive and crushes importance in order to 5 little boy to 7 years to be of the scheme it links up narrowly with the reading's learning and he notarizes it. Pérez (1986), he recommends taking into account human space a bidirectional space is presents for example in the writing, of the writing and of the reading. Sorne children present the left-handed side's predominance Toward the 4 years, than in the course of time tend to be told to (García Núñez, 1983). Other ones manifest the right-hand side's predominance, then also he will go away affirming at the mercy of the mediate educational influence. Kephart (1960), he maintains that when driving abilities become general they must be well-established to be the foundation of the little boy in the organization perceptual and conceptual worldly; Therefore, join the driving coordination's deficiency he originates an intellectual disorder. The investigation attempted like diagnosis in the initial lnstitution N 288 understanding the in need achievements in her development useful lateral dominion of the boys and girls as a solid point of reference in the prevention problems learning along the little boy's all the formative development. Being based on her theory Lateral dominion, once was based far Rigal (2006) we established understanding parameters of his development's process departing from the symmetric studio of the body definite human systemicly step by step anatomic equals and symmetric, but in the course of time one gets to establish itself functional lateral dominion. We could be able to also establishing a basic difference existent among lateral dominion and develop lateral, because the first corresponds to process far midway of which the little boy gets to prefer a segment on his symmetric pair, and seconds her dominion of a cerebral hemisphere on the other has to do with her. Our objective was to describe the development level of her lateral dominion in her boys and girls l.E.I Nº 288 of Rioja's district in the year 2010, tan completely they counted on 5 years elderly in 23 members's number of the valid population in order to told institution. The investigation was adjusted to a descriptive design simple, having as support an observation chip in order to the data's verification, the one that applied itself for two consecutive times. Data-processing limited to a simple indictment of the frequencies heeded in all of the indicators to value itself, turning to arithmetical mean's calculation to assume the test of the hypothesis wherewith turned out well demonstrating existent a high level development level of her lateral dominion in the 5- years boys and girls elderly of her l.E.I Nº 288 of Rioja's district in the year 2010. Done that he configures one status optimal in the notion's development the space as fundamental predecessor of the subsequent learnings becoming manifest with to be in a world dominated precisely for people deft absolute predominance of the right-hand side as coincidence.
La lateralidad reviste capital importancia para el niño de 5 a 7 años por ser parte del esquema espacial de su desarrollo sensorio motor y se vincula estrechamente con el aprendizaje de la lectura y la escritura Pérez (1986), recomienda tener en cuenta el espacio humano es un espacio bidireccional presentes por ejemplo en el grafismo, de la escritura y de la lectura. Hacia los 4 años algunos niños presentan un predominio del lado izquierdo, que con el tiempo tiende a afirmarse (García Núñez, 1983). Otros manifiestan un predominio del lado derecho, que también se irá afirmando a merced de la influencia del medio educativo. Kephart (1960), sostiene que cuando las-habilidades motrices se generalizan deben ser bien establecidas por ser el fundamento del niño en la organización perceptualmente y conceptual del mundo; por lo tanto, una deficiencia de la coordinación motriz origina un desorden intelectual. La investigación pretendió a modo de diagnóstico en la Institución Educativa inicial Nº 288 comprender los logros alcanzados en el desarrollo de la lateralidad de los niños y niñas como un punto de referencia sólida útil en la prevención problemas de aprendizaje a lo largo de todo el desarrollo formativo del niño. Basándonos en la teoría de la lateralidad, fundamentado por Rigal (2006) establecimos parámetros de comprensión del proceso de su desarrollo partiendo del estudio simétrico del cuerpo humano definido sistémicamente por partes anatómicas pares y simétricas, pero con el tiempo se llega a establecer una dominancia funcional unilateral. Pudimos también establecer una diferencia básica que existe entre lateralidad y lateralización, porque la primera corresponde al proceso por medio del cual el niño llega a preferir un segmento sobre su par simétrico, y la segunda tiene que ver con la dominancia de un hemisferio cerebral sobre el otro. Nuestro objetivo fue describir el nivel de desarrollo de la lateralidad en los niños y niñas de la l.E.I Nº288 del distrito de Rioja en el año 2010, que en su totalidad contaron con 5 años de edad en un número de 23 integrantes de la población válida para dicha institución. La investigación se ajustó a un diseño descriptivo simple, teniendo como soporte una ficha de observación para la verificación de los datos, el que se aplicó por dos veces consecutivas. El procesamiento de datos se limitó a una sumatoria simple de las frecuencias observadas en todos los indicadores evaluados, recurriendo al cálculo de la media aritmética para asumir la prueba de la hipótesis con lo que se logró demostrar que existe un nivel alto nivel de desarrollo de la lateralidad en los niños y niñas de 5 años de edad de la l.E.1 Nº 288 del distrito de Rioja en el año 201 O. Hecho que configura un status óptimo en el desarrollo de la noción espacial como precursor fundamental de los aprendizajes subsecuentes manifestándose con un predominio absoluto del lado derecho como coincidencia de estar en un mundo dominado precisamente por personas diestras.
URI: http://hdl.handle.net/11458/1785
Appears in Collections:(Lic.) Educación Inicial

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ITEM@11458-928.pdf1.12 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons