Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11458/206
Title: Validación de un programa basado en el manejo de residuos sólidos para desarrollar actitudes ambientales en los estudiantes de la I.E Jenaro Ernesto Herrera Torres, Jerillo - Moyobamba, 2013
Authors: Caceres Bardalez, Gerardo
Tongo Guevara, Magaly
Keywords: Manejo de residuos sólidos
Diseño experimental
Issue Date: 2014
Publisher: Universidad Nacional de San Martín. Fondo Editorial
Source: Tongo-Guevara, M. (2014). Validación de un programa basado en el manejo de residuos sólidos para desarrollar actitudes ambientales en los estudiantes de la I.E Jenaro Ernesto Herrera Torres, Jerillo - Moyobamba, 2013. Tesis para optar el grado de Ingeniero Ambiental. Facultad de Ecología, Universidad Nacional de San Martín, Tarapoto, Perú.
Abstract: The objective of this research was to implement a program based on salid waste management to develop environmental attitudes in the students of the "Jenaro Ernesto Herrera Torres" Educational lnstitution. In this sense, the attitudes were measured components in their cognitiva, affective and reagent. According to the literatura review was formulated the research hypotheses under the assumption that the students will develop their environmental attitudes if the program is applied, the same that was composed of experiential workshops, the- same- that were applied toa random sample of 30 students from the educational institution. In the methodological level, the applied type research was conducted under a pre experimental design, to which group of students were given a pre and post test to determine differences in the development of their attitudes. The test consisted of 37 questions, 17 of which corresponded to the cognitive component, 4 the affective component and 16 to the reactive component. The answers to the items were designed under scale semantics and whose valuation was from 1 to 5 depending on the importance of the response. In terms of the hypothesis test, for verification was used the test of the difference paired corresponding to the normal distribution with a confidence level of 95 %, arriving to be demonstrated that with the implementation of the program based on the solid wastetreatment, the students of the Educational lnstitution "Jenaro Ernesto Herrera Torres" developed favorable environmental attitudes. With regard to the components of environmental attitudes, both in the cognitive component, reactive and emotional, the students also showed improvement in regard to the development favorable environmental attitudes, which was proved when performing the comparison of the results obtained in both the pretest and the posttest. Key words: solid waste management, experimental design.
La presente investigación tuvo como objetivo aplicar un Programa Basado en el Manejo de Residuos Sólidos para desarrollar Actitudes Ambientales en los estudiantes de la Institución Educativa "Jenaro Ernesto Herrera Torres". En este sentido, las actitudes se midieron en sus componentes cognitivo, afectivo y reactivo. Según la revisión bibliográfica se formuló la hipótesis la hipótesis de investigación bajo el supuesto que los estudiantes desarrollaran sus actitudes ambientales si se aplica el programa, el mismo que estuvo conformado por talleres' vivenciales, los mismos que fueron aplicados a una muestra aleatoria de 30 estudiantes de la Institución Educativa. En el plano metodológico, la investigación de tipo aplicada se condujo bajo un diseño preexperimental, a cuyo grupo de estudiantes se les administro un pre y postest para determinar las diferencias en cuanto al desarrollo de sus actitudes. El test estuvo compuesto de 37 preguntas, de las cuales 17 correspondían al componente cognitivo, 4 al componente afectivo y 16 al componente reactivo. Las respuestas a los ítems fueron diseñados bajo una escala semántica y cuya valoración iba de 1 a 5 según la importancia de la respuesta. En cuanto a la prueba de hipótesis, para su comprobación se utilizó la prueba de la diferencia pareada correspondiente a la distribución -normal con un nivel de confianza del 95%, llegando a demostrarse que con la aplicación del , Programa Basado en el Tratamiento de los Residuos Sólidos, los estudiantes de la Institución Educativa "Jenaro Ernesto Herrera Torres" desarrollaron actitudes ambientales favorables. Respecto a los componentes de las actitudes ambientales, tanto en el componente cognitivo, reactivo y afectivo, los estudiantes también mostraron mejoría en cuanto al desarrollo actitudes ambientales favorables, lo cual se evidenció al realizar la comparación de los resultados obtenidos tanto en el pretest como en el postest.
URI: http://hdl.handle.net/11458/206
Appears in Collections:(Br.) Ingeniería Ambiental

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
6052613.pdf2.49 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons