Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11458/2100
Title: Factores psicopedagógicos en deserción estudiantil de la asignatura de francés, del V al IX ciclo de la Escuela Académica Profesional de Idiomas, en la Universidad Nacional de San Martín, 2008-I
Authors: Cunia Garcia, Jacinto
Flores Flores, Betty Lucia
Reynafarge Barrera, Nathalie
Keywords: Factores Psicopedagógicos
Deserción estudiantil
Interés
Afecto
Issue Date: 2008
Publisher: Universidad Nacional de San Martín. Fondo Editorial
Source: Flores-Flores, B. L. & Reynafarge-Barrera, N. (2008). Factores psicopedagógicos en deserción estudiantil de la asignatura de francés, del V al IX ciclo de la Escuela Académica Profesional de Idiomas, en la Universidad Nacional de San Martín, 2008-I. Tesis para optar el grado de Licenciado en Educación con mención en Idiomas Extranjeros, Especialidad Inglés – Francés. Facultad de Educación y Humanidades, Universidad Nacional de San Martín, Tarapoto, Perú
Abstract: Our aim was to search for the psycho pedagogic reasons why students were abandoning the course of French language, from the fifth to the ninth semester of the Professional School of Languages of the National University of San Martin, PERU, South America, in 2008 - l. Our hypothesis was: the psycho pedagogy factors, such as, cognitive, emotional and social factor had an important influence over students who left the French language course, from the fifth to the ninth semester, of the Professional School of Languages of the National University of San Martin, in 2008-1. In order to get evidence and demonstrate our hypothesis, we obtained information about the students who abandoned the course at the Coordination and Registration Office (OCRA, for its initials in Spanish) of the National University of San Martin. We also made a survey among the students (48 college students were our sample) who abandoned the French language course during the first half of 2008. So, we obtained a direct testimony of the cognitive, emotional, and the social reasons why they left course. The information process and analysis allowed us to find that more the half of the students, who were learning French, had not only reception and understanding difficulties, but retention and dissonancy problems as well. Then, we found an increasing lack of interest, and students feeling uncomfortable in the classroom, and also, a high percentage of personal fears during the learning sessions. In third place, we notice regular, good, and excellent relationships between students and their parents and teachers of French course, but very few conversation sessions to practice the French language. So, all of these factors had an influence over these students who stopped attending classes and finally, they abandoned the course. We suggest encouraging research about psycho pedagogy factors related to foreign languages learning; and also, more conversation sessions and workshops are needed among students and teachers. And, finally, we suggest making it know the theory of problems and solutions about academic activities of the students.
La frecuente deserción estudiantil de la asignatura de francés del V al IX ciclo académico de la Escuela Académica Profesional de Idiomas, en la Universidad Nacional de San Martín, motivó el propósito de conocer las Causas Psicopedagógicas de dicha deserción, en el semestre académico 2008 - 1, para tal efecto, se planteó la hipótesis de trabajo: Los Factores Psicopedagógicos: cognitivos, afectivos y sociales determinan la deserción estudiantil en la asignatura de francés del V al IX ciclo de la Escuela Académica Profesional de Idiomas, en la Universidad Nacional de San Martín, 2008 - l. Para obtener evidencias empíricas y demostrar la certeza de la hipótesis se procedió a la recopilación de datos sobre los alumnos desertores en la Oficina de Coordinación y Registro Académico (OCRA) de la Universidad Nacional de San Martín y se aplicó una encuesta a una muestra de 48 estudiantes que habían desertado en la asignatura del idioma francés, semestre académico 2008 - 1, que nos permitió obtener su testimonio directo acerca de los factores cognitivos, afectivos y sociales que causaron la deserción estudiantil. El procesamiento y análisis de la información permitió hallar que más de la mitad de los estudiantes del idioma francés tenían dificultades de recepción, retención y disonancia cognitiva; seguidamente, se notó un paulatino desinterés, pérdida del gusto de estar en clase, altos porcentajes de temores individuales en las sesiones de trabajo; en tercer lugar, resalta la existencia de regulares, buenas y excelentes relaciones de estudiantes con sus padres y docentes de asignaturas en el idioma francés, pero con una escasa práctica de conversaciones en el idioma francés, factores que causaron primero la inasistencia a clases y luego la deserción de la asignatura mencionada. Sugerimos; promover investigaciones relacionadas con los Factores Psicopedagógicos y el aprendizaje de Idiomas Extranjeros, incentivar conversaciones en el idioma francés entre alumnos y docentes, difundir entre los docentes la teoría y la problemática psicopedagógica de los estudiantes en las actividades académicas.
URI: http://hdl.handle.net/11458/2100
Appears in Collections:(Lic.) Educación con mención en Idiomas Extranjeros con especialidad en Inglés - Francés

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
00-2-01866.pdf1.78 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons