Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11458/2109
Title: El método cooperativo en el Aprendizaje Cognitivo y Procedimental del idioma inglés de los estudiantes del 3er grado del nivel primario de la Institución Educativa Nº 0005 - Morales - 2011
Authors: Navarro Macedo, Ronald
Reyes Culqui, Juan Miguel
Vela Del Castillo, Rafael
Keywords: Aprendizaje cognitivo
Aprendizaje procedimental
Issue Date: 2013
Publisher: Universidad Nacional de San Martín. Fondo Editorial
Source: Reyes-Culqui, J. M. & Vela-Del-Castillo, R. (2013). El método cooperativo en el Aprendizaje Cognitivo y Procedimental del idioma inglés de los estudiantes del 3er grado del nivel primario de la Institución Educativa Nº 0005 - Morales - 2011. Tesis para optar el grado de Licenciado en Educación con mención en Idiomas Extranjeros, Especialidad Inglés – Francés. Facultad de Educación y Humanidades, Universidad Nacional de San Martín, Tarapoto, Perú
Abstract: The title of the following research Cooperative Method in Cognitive and Procedural Leaming of English Language for Students of the 3th Grade Elementary Level of Educational lnstitution Nº 0005 - from Morales district. To develop this investigation the following objective was considerad: to demonstrate the cooperative method in the students of third grade of elementary level of the educational institution Nº 0005 - Morales to improve the cognitive and procedural leaming of the English language, in 2011 . With the purpose to achieve our hypothesis is as it follows; The cooperative method has a significant influence in the cognitiva and procedurat learning of the English uages of the students of the third grade of the etementary tevet of the educational institution N° 0005 - Morales. In order to demonstrate the hypothesis, an experimental with quasi-experimental design research was developed and apptied, having a Pre-Test and a Post-Test as instruments of control. Twenty two (22) students, from the third grade · of the . etementary level, of the educational institution Nº 0005 - Morales, were the sample, which twenty two (22) students of third grade were "the experimental group". This group of students had a test before and after the experiment. The data analysis of the Pre-Test anda Post-Test of the experimental group attowed us demonstrate our hypothesis (H¡). There is a significant difference between the average of the seores of the pre and post- test of the experimental group from seven (7) to seventeen (17). The analysis and the interpretation of the resutts have been gotten to establish that the experimentation of the cooperativa method have been improved significantly in the cognitive and procedural learning of the English Language, in the students of the third grade of mentary level, of the educationat institution Nº 0005 - Morales, in 2011 .
El título de la presente investigación es "El Método Cooperativo en el Aprendizaje Cognitivo y Procedimental del Idioma Inglés de los Estudiantes del 3er Grado del Nivel Primaria de la Institución Educativa Nº 0005- Morales." Para desarrollar la presente investigación se planteó el siguiente objetivo: experimentar el método cooperativo en los estudiantes del 3er grado del Nivel Primario de la Institución Educativa Nº 0005 - Morales para mejorar el aprendizaje cognitivo y procedimental del Idiomas Inglés, en el año 2011. Con la finalidad de alcanzar el objetivo propuesto, la hipótesis de investigación (H;) que se planteó es la siguiente: El método cooperativo influye significativamente en el aprendizaje cognitivo y procedimental del Idioma Inglés en los estudiantes del 3er grado del Nivel Primario de la Institución Educativa Nº 0005 - Morales. Para contrastar la hipótesis se procedió a desarrollar una investigación del tipo aplicada, del nivel experimental, de diseño cuasi experimental de Pre-Test y Post-Test. La muestra estuvo constituida por veintidós (22) estudiantes de 3er grado del Nivel Primario de la Institución Educativa Nº 0005 - Morales, los cuales los estudiantes del 3er grado constituyeron el grupo experimental, a estos estudiantes se les administró una evaluación antes y después de la aplicación del Método Cooperativo. El análisis de los datos del Pre-Test y Post-Test del Grupo Experimental, permitió comprobar la hipótesis de investigación (H¡), tal es el caso que existe una diferencia significativa entre el promedio de las notas del Pre y Post Test del grupo experimental de siete (7) a diecisiete (17). El análisis y la interpretación de los resultados permitieron establecer que la experimentación del Método Cooperativo ha mejorado significativamente el aprendizaje cognitivo y procedimental del Idioma Inglés, en los estudiantes del 3er grado de Nivel Primario, de la Institución Educativa Nº 0005 - Morales, en el año 2011.
URI: http://hdl.handle.net/11458/2109
Appears in Collections:(Lic.) Educación con mención en Idiomas Extranjeros con especialidad en Inglés - Francés

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
00-2-03400.pdf4.25 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons