Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11458/2138
Title: Manual "DESCRIBING MY CONTEXT" en la comprensión de textos en inglés, en estudiantes del 2° grado de educación secundaria, de la l.E. "Santa Rosa" de la ciudad de Tarapoto, en el año 2007
Authors: Cunia Garcia, Jacinto
Zelada Mori, Onasis
Gomez Alegria, Fernanda
Keywords: Signos lingüísticos
Comprensión de textos
Issue Date: 2008
Publisher: Universidad Nacional de San Martín. Fondo Editorial
Source: Zelada-Mori, O. & Gomez-Alegria, F. (2008). Manual "DESCRIBING MY CONTEXT" en la comprensión de textos en inglés, en estudiantes del 2° grado de educación secundaria, de la l.E. "Santa Rosa" de la ciudad de Tarapoto, en el año 2007. Tesis para optar el grado de Licenciado en Educación con mención en Idiomas Extranjeros, Especialidad Inglés – Alemán. Facultad de Educación y Humanidades, Universidad Nacional de San Martín, Tarapoto, Perú
Abstract: The English Language Training-Teaching at the educational lnstitutions of secondary in our country was done before and it is going on now, but, without the suitable methodology, or the educational means, or the appropriate motivation that guarantee the understanding, the comprehension of the significant one and the meaning of the linguistic signs. The trouble with the teachers in charge of the process of the English language Training-Teaching, it is that they just take the school texts from other printed texts in English that are very widely. They get the students get bored without understanding not even the significant one of the linguistic signs, not the terms meaning that are on the texts, in order to get an approving mark, they turn to other people who are qualified to English, other people who does the homework to them, acquitting oneself well next day with the English Teacher, who checks the homework out. With the best intentions of contributing to the solution of this problem, we did research that had as aim to prove the application of the handbook "Describing my Context" will increase meaningfully the text comprehension in English with students of the second year of secondary education of the "Santa Rosa" High School in Tarapoto - 2007. In order to get the proposed aim, we have decided to validate the following hypothesis: lf the handbook "Describing my Context" is applied, then it increases the text comprehension in English with students of the second year of secondary education of the "Santa Rosa" High School in Tarapoto - 2007. In order to confirm the hypothesis, we develop research of applied type with - experimental level of quasi-experimental design of pre-test and post-test with control; group. The sample was made up of 58 students of the second year of the "Santa Rosa" High School, 28 of which were the experimental group and 30 the control; group, who we took them an objective test before and after the experiment. The analysis of the information of the post test to the experimental group and control, through the normal distribution in Z, has allowed confirming the hypothesis, such it is the case that Zc equals 6, 17 is greater than Zt equals 1,64; then Zc is located in the rejection zone, and this is an evidence it has allowed to conclude if the handbook "Describing my Context" is applied, then it gets better the text comprehension in English with students of the second year of secondary education of the "Santa Rosa" High School in Tarapoto - 2007.
La enseñanza-aprendizaje del idioma Inglés en las Instituciones Educativas de Secundaria del país se hizo en el pasado y ahora se sigue haciendo, sin la adecuada metodología, ni los medios educativos, ni la motivación pertinente que garanticen el entendimiento ni la comprensión del significante, ni el significado de los signos lingüísticos. El problema con los docentes encargados del proceso de enseñanza aprendizaje del idioma Inglés, es que se limitan a tomar el texto escolar de otros textos impresos en Inglés que son muy amplios, lo cual produce que los alumnos se aburran sin comprender ni el significante de los signos lingüísticos, ni el significado de términos que se encuentran en los textos, y para lograr una nota aprobatoria acuden a personas más capacitadas en Inglés, quien les hace la tarea, quedando al día siguiente bien ante el profesor de curso, que revisa la tareas. Con la intención de contribuir a la solución de este problema se realizó la investigación que tuvo como objetivo: Demostrar que la aplicación del Manual "Describing my Context" incrementará significativamente la comprensión de textos en Inglés, en estudiantes del Segundo Grado de Educación Secundaria de la Institución Educativa "Santa Rosa" de la ciudad de Tarapoto, en el año 2007. A fin de lograr alcanzar el objetivo propuesto, se ha orientado a validar la hipótesis siguiente: Si se aplica el Manual "Describing my Context", entonces incrementa la comprensión de textos en Inglés, en estudiantes del Segundo Grado de Educación Secundaria de la Institución Educativa "Santa Rosa" de la ciudad de Tarapoto, en el año 2007. Para contrastar la hipótesis se procedió a desarrollar una investigación del tipo aplicada, del nivel experimental, de diseño cuasiexperimental de preprueba y Postprueba con grupo control. La muestra estuvo constituida por 58 estudiantes del segundo Grado de la Institución Educativa Santa Rosa, de los cuales 28 constituyeron el Grupo Experimental y 30 el Grupo Control, a los cuales se les administró una prueba objetiva antes y después del experimento. El análisis de los datos de la Postprueba del Grupo Experimental y Control, mediante la distribución normal en z, ha permitido comprobar la hipótesis, tal es el caso que Zc igual a 6, 17 es mayor que Zt igual a 1,64; ubicándose entonces Zc en la región de rechazo, evidencia que ha permitido concluir que si se aplica el uso del Manual "Describing my Context", entonces incrementa la comprensión de textos en Inglés, en estudiantes del Segundo Grado de Educación Secundaria de la Institución Educativa "Santa Rosa" de la ciudad de Tarapoto, en el año 2007
URI: http://hdl.handle.net/11458/2138
Appears in Collections:(Lic.) Educación con mención en Idiomas Extranjeros con especialidad en Inglés - Alemán

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
00-2-01683.pdf3.91 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons