Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11458/254
Title: Programa de capacitación “El manejo de residuos sólidos domésticos”, para el desarrollo buenas prácticas ambientales en los pobladores de segunda Jerusalén
Authors: Ruiz Valles, Ruben
Valdivia Lucana, Lidman
Keywords: Residuos sólidos domésticos
Programa de capacitación
Issue Date: 2015
Publisher: Universidad Nacional de San Martín. Fondo Editorial
Source: Valdivia-Lucana, L. (2015). Programa de capacitación “El manejo de residuos sólidos domésticos”, para el desarrollo buenas prácticas ambientales en los pobladores de segunda Jerusalén. Tesis para optar el grado de Ingeniero Ambiental. Facultad de Ecología, Universidad Nacional de San Martín, Tarapoto, Perú.
Abstract: Today the environment is considered as a complex system of interrelationships, since it is made up of connections between the different areas of the social system and the environment. In the final analysis, to speak today about the environment is not only deal with the dangers to the earth, the sea, the climate, flora and fauna. But it goes much further in trying to explain and analyze how originate from these hazards and disasters, and; what we can doto counteract oras there is not much. Through this research work is developing a training program called "The handling of domestic solid waste", as part of a non-formal education toa total of 162 residents of the neighborhood of SINAI - Second Jerusalem, Rioja Province, which represented our statistical sample; for which was conducted in coordination with the leaders of neighborhood, 03 training workshops 01 per month for 03 consecutive months, application of a questionnaire prior to the start of the program pre-test and at the end of the program Post Test. At the beginning of the implementation of the Training Program, Pre-test, the inhabitants of the neighborhood Sinai, had little interest in the good management of the residential solid waste, With a 48.1 % did not know that are the solid waste, only a 64.8 % gave him a high importance, the 60.5 % expresses its interest in participating in the training program, the 24.7 % - 21.6 % and 22.2 % did not know how to identify the type of waste to be deposited according to the color green, blue and yellow of the container respectively and 21% had the solid waste in the garbage truck municipal service. The program is finished the positive results were significant, falling to 1.9 % of th~ settlers who did not know that they were the solid waste, a 81.5 % gave high importance, 84% showed their interest in participating in the program and subsequent programs of training, the 87.5 % identified the type of waste and color of the container where deposit waste, as well as the 92.6% said they had been having their solid waste in the garbage truck municipal service. This knowledge variation (Coefficient of Variation) represents a 65.5 %, which demonstrates to us that the methodology used was a positive variability between the pre-test and post test, checking statistically the assimilation of the knowledge and skills (theoretical- practica!). Key words: domestic solid waste, Training Program.
Hoy día el medio ambiente es considerado como un complejo sistema de interrelaciones, ya que está constituido por conexiones entre las distintas esferas del sistema social y el medio ambiente. En definitiva, hablar hoy del medio ambiente no es sólo tratar de los peligros que se ciernen sobre la tierra, el mar, el clima, la flora o la fauna. Sino va mucho más halla al tratar de explicar y analizar cómo se originan estos peligros y desastres, y; que podemos hacer para contrarrestarlo o como sobrellevarlo. Mediante el presente trabajo de investigación se desarrolló un programa de capacitación denominado "El manejo de Residuos Sólidos Domésticos", como parte de una educación no formal a un total de 162 pobladores del barrio de SINAI - Segunda Jerusalén Distrito de Rioja, que representaba nuestra muestra estadística; para lo cual se desarrollaron coordinaciones con los dirigentes de barrio, 03 talleres de capacitación O 1 por mes durante 03 meses consecutivos, aplicación de un cuestionario antes del inicio del programa Pre Test y al finalizar el programa Pros Test. Al inicio de la aplicación del Programa de Capacitación, Pre Test, los pobladores del barrio de Sinaí, tenían poco interés por el buen manejo de los Residuos Sólidos Domiciliarios, con un 48.1% que no sabían que son los residuos sólidos, sólo un 64 % le daba una importancia alta, el 60.5% manifiesta su interés por participar en el programa de capacitación, el 40% no sabía cómo identificar los Residuos Sólidos para su disposición de acuerdo al color del contenedor y el 21 % disponía los residuos sólidos en el camión recolector de servicio municipal. Finalizado el programa los resultados positivos fueron significativos, disminuyendo a un 1.9% de los pobladores que no sabían que eran los residuos sólidos, un 81.5% de daba importancia alta, el 84 % mostraba su interés por participar en el programa y programas posteriores de capacitación, el 875% identificaba el tipo de residuos y color del contenedor donde depositar los residuos, así como el 92.6% manifestó que venía disponiendo sus residuos sólidos en el camión recolector de residuos municipales. Esta variación en conocimiento (Coeficiente de Variación) representa un 65.5%, lo que nos demuestra que la metodología utilizada tuvo una variabilidad positiva entre el Pre Test y Pos Test, comprobando estadísticamente la asimilación de los cocimientos y técnicas (teóricoPráctico).
URI: http://hdl.handle.net/11458/254
Appears in Collections:(Br.) Ingeniería Ambiental

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
6055613.pdf2.62 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons