Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11458/392
Title: Aplicación del método didáctico por descubrimiento para mejorar el aprendizaje innovador en los alumnos del 2° grado de secundaria, área CTA – de la I.E N° 00925 Santa Isabel
Authors: Vargas Vasquez, Luis Manuel
Carbajal Lagos, Respen
Keywords: Método didáctico por decubrimiento
Aprendizaje innovador
Secundaria
Issue Date: 2010
Publisher: Universidad Nacional de San Martín. Fondo Editorial
Source: Carbajal-Lagos, R. (2010). Aplicación del método didáctico por descubrimiento para mejorar el aprendizaje innovador en los alumnos del 2° grado de secundaria, área CTA – de la I.E N° 00925 Santa Isabel. Tesis para optar el grado de Licenciado en Educación Secundaria con mención en Ciencias Naturales y Ecología. Facultad de Educación y Humanidades, Universidad Nacional de San Martín, Tarapoto, Perú
Abstract: The "Educational Method for Discovery" is a proposal to improve the traditional teaching, with active content and methodology in the process education teaching - learning, befare theory and teaching practice, thus achieving student's innovative learning. The objective of this research was: Developing the "Teaching and Discovery. Method" to improve innovative learning in the students CTA-Area Physical World, Technology and Environment of the lEN ° 00925 "Santa Isabel" - New Cajamarca. The "Didactic Method by Discovery", has as theoretical sustenance, to the social cognitive Theory of the learning Bandura, psychogenetic theory of Piaget, sociocultural theory of Vigotsky, theories of the significant learning of David Ausubel, theory of the learning by discovery of Bruner, theory of the information processing of Gagné, and that supported by these theories hipotetizo the following thing: lf we applied the "Didactic Method by Discovery" it will improve significantly learning innovated in the student's of the 2do.grado one of secondary Educational C.T.A- Area living Physical, Technology and Atmosphere of 00925 l. E "Santa Isabel"- New Cajamarca. The investigation design was cuasi experimental with pre-test and pos-test; with two groups experimental and control, these groups were intact nonequivalent. The sample was confirmed by 48 student's, 24 (G.E.) and 24 (G.C). The Didactic Method by Discovery development during the second trimester, obtaining to validate our hypothesis of investigation, according to demonstrates the statistical results to it where calculated T (te= 16.39) is greater than tabulate T (tt = 1.679), managing itself to accept the hypothesis of investigation (H1), which means that the average of the innovating learning of the students in postest of the experimental group (X=15,04) is superior to pos-test of the group control (X=3,29), that is to say, that the application of the "Method Didactic by Discovery" significantly improved the level of the innovating learning of the student's of 2do degree of secondary Educational area C.T.A- Living Physical, Technology and Atmosphere of the I.E. N° 00925 "Santa Isabel" - New Cajamarca.
El "Método Didáctico por Descubrimiento"; constituye una propuesta para mejorar la enseñanza tradicional; con contenidos y metodología activa en el proceso educativo enseñanza - aprendizaje, con una adecuada interrelación entre la teoría y la práctica docente, logrando así un aprendizaje innovador en los estudiantes. El objetivo de esta investigación fue: Aplicar el "Método Didáctico por Descubrimiento" para mejorar el aprendizaje innovador en los educandos del Área de C.T.A- Mundo Físico, Tecnología y Ambiente de la I.E.N° 00925 Santa Isabel- Nueva Cajamarca. El "Método Didáctico por Descubrimiento", tiene como sustento teórico, a la teoría cognitivo social del aprendizaje de Bandura, teoría psicogenética de Piaget, teoría sociocultural de Vigotsky, teorías del aprendizaje significativo de Ausubel, teoría del aprendizaje por descubrimiento de Bruner, teoría del procesamiento de la información de Gagné, apoyado por estas teorías se hipotetizó lo siguiente: Si aplicamos el "Método Didáctico por Descubrimiento" entonces se mejorará significativamente el aprendizaje innovador en los alumnos del 2do.grado de Educación secundaria Área de C.T.A- Mundo Físico, Tecnología y Ambiente de la I.E 00925 "Santa Isabel"- Nueva Cajamarca. El diseño de investigación fue cuasi experimental con pre-test y pos-test; con dos grupos experimental y control, dichos grupos fueron intactos no equivalentes. La muestra estuvo conformada por 48 estudiantes, 24(G.E.) y 24 (G.C). El "Método Didáctico por Descubrimiento" se aplico durante el segundo trimestre, logrando validar nuestra hipótesis de investigación, según lo demuestra los resultados estadísticos, donde la T calculada (te = 16,39) es mayor que T tabulada (t1 = 1 ,679), lográndose aceptar la hipótesis de investigación (H 1), lo que significa que el promedio del aprendizaje innovador de los alumnos en el pos-test del grupo experimental (X=15,04) es superior al pos-test del grupo control (X=3,29), es decir que la aplicación del "Método Didáctico por Descubrimiento" mejoró significativamente el nivel del aprendizaje innovador de los alumnos del 2do grado de Educación secundaria Área C.T.A - Mundo Físico , Tecnología y Ambiente de la I.E. N° 00925 "Santa lsabei"Nueva Cajamarca.
URI: http://hdl.handle.net/11458/392
Appears in Collections:(Lic.) Educación Secundaria con mención en Ciencias Naturales y Ecología

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TEDHU_04.pdf2.92 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons