Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11458/400
Title: Desarrollo de competencias afectivas y su relación con el rendimiento escolar en los niños/as de 5 años de la I.E.I N° 288 Ana Sofía Guillena Arana. ciudad de Rioja - 2011
Authors: Ramirez Rojas, Jans
Sinti Zalazar, Llyara Cristhina
Constantino Sanchez,Eliza
Keywords: Competencias afectivas
Rendimiento escolar
Desarrolo
Issue Date: 2012
Publisher: Universidad Nacional de San Martín. Fondo Editorial
Source: Sinti-Zalazar, L. C. & Constantino-Sanchez, E. (2012). Desarrollo de competencias afectivas y su relación con el rendimiento escolar en los niños/as de 5 años de la I.E.I N° 288 Ana Sofía Guillena Arana. ciudad de Rioja - 2011. Tesis para optar el grado de Licenciado en Educación Inicial. Facultad de Educación y Humanidades, Universidad Nacional de San Martín, Tarapoto, Perú.
Abstract: The present work of lnvestigation developed with the aim to determine the relation that exists between the Affective Competitions and the School Performance of the 5-year-old children of the Educational lnitial lnstitution N o 288 "Ana Sofía Guillena Arana"- city of Rioja in the year 2011. For which the work of investigation belongs to the Basic type, level of investigation descriptive correlaciona! and his design of the investigation belongs to the design transeccional. One worked with a sample of 44 children and 44 parents. By means of the technology of the survey; there was gathered information of the Development of Affective Competitions; 2 classrooms were focused; those of the Rabits and that of the Chicks. To have information about the School Performance of the children and girls, about his achievements of learning, in the subjects of Mathematics, Communication, Science and Environment and Social Personnel, one resorted to the Record Consolidated of 2011 In synthesis, accused and analyzed the information and results, steadies himself that the children and girls possess a development of affective high-level competitions, opposite to an achievement of school performance in achievement foreseen (school quantitative notes of 15 - 20). In addition the alternate hypothesis is accepted by a confidence of 95 %, the same one that is . demonstrated in the linear graph and in the value that there has obtained of the coefficient of Spearman's correlation ( r s = O, 6642 ), which indicates and there is demonstrated that the School Performance is influenced positively in 44,12 % by the development of Affective Competitions. This wants to say that the level of development of Affective Competitions is related to the level of School Performance of the children and five-year-old girls of age of the Educational lnitial lnstitution N o 288 ''Ana Sofía Guil!ena Arana" of the city of Rioja, 2011.
El presente trabajo de Investigación se desarrolló con el objetivo de determinar la relación que existe entre las Competencias Afectivas y el Rendimiento Escolar de los niños de 5 años de la Institución Educativa Inicial N° 288 "Ana Sofía Guillena Arana"- ciudad de Rioja en el año 2011. Para lo cual el trabajo de investigación pertenece al tipo Básico, nivel de investigación descriptivo correlaciona! y su diseño de la investigación pertenece al diseño transeccional. Se trabajó con una muestra de 44 niños y 44 padres. Mediante la técnica de la encuesta; se recolectó información del Desarrollo de Competencias Afectivas; se focalizó 2 aulas; las de los Conejito y la de los Pollitos. Para tener información sobre el Rendimiento Escolar de los niños y niñas, sobre sus logros de aprendizaje, en las asignaturas de Matemática, Comunicación, Ciencia y Ambiente y Personal Social, se recurrió al Acta Consolidada del 2011 En síntesis, procesado y analizado los datos y resultados, se afirma que los niños y niñas poseen un desarrollo de competencias afectivas de alto nivel, frente a un logro de rendimiento escolar en logro previsto (notas escolares cuantitativas de 15 - 20). Además se acepta la hipótesis alterna con una confianza del 95%, la misma que se evidencia en el gráfico lineal y en el valor que se ha obtenido del coeficiente de correlación de Spearman ( r s = O ,6642 ), lo cual indica y se evidencia que el Rendimiento Escolar es influenciado positivamente en un 44,12% por el desarrollo de Competencias Afectivas. Esto quiere decir que el nivel de desarrollo de Competencias Afectivas está relacionado con el nivel de Rendimiento Escolar de los niños y niñas de cinco años de edad de la Institución Educativa Inicial N° 288 "Ana Sofía Guillena Arana" de la ciudad de Rioja, 2011.
URI: http://hdl.handle.net/11458/400
Appears in Collections:(Lic.) Educación Inicial

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TEDHU_101.pdf5.19 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons