Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11458/420
Title: Influencia de la estrategia didáctica comprendo mi texto para mejorar los niveles de comprensión lectora de los alumnos del 3er grado de la I.E José Carlos Mariátegui
Authors: Flores Cruz, Carlos Alberto
Quispe Alvitres, Denny
Ruiz Cardozo, Rocio Madany
Keywords: Influencia
Estrategia didáctica
Comprensión
texto
Issue Date: 2014
Publisher: Universidad Nacional de San Martín. Fondo Editorial
Source: Quispe-Alvitres, D. & Ruiz-Cardozo, R. M. (2014). Influencia de la estrategia didáctica comprendo mi texto para mejorar los niveles de comprensión lectora de los alumnos del 3er grado de la I.E José Carlos Mariátegui. Tesis para optar el grado de Licenciado en Educación Primaria. Facultad de Educación y Humanidades, Universidad Nacional de San Martín, Tarapoto, Perú.
Abstract: The research aims to determine the incidence of Teaching Strategy "1 understand my text" will improve reading comprehension levels of third grade students of School "José Carlos Mariátegui" Rupacucha sector of the province of Rioja, in the year 2011. The study is important because it helped to show that the teaching strategy "1 understand my text" has affected the reading comprehension levels. The central objective of the research was to demonstrate the influence of the teaching strategy "1 understand my text" in reading comprehension levels of third grade students of School "José Carlos Mariátegui" Rupacucha sector Rioja Province in the year 2011, and the specific objectives were to analyze the reading comprehension levels of third grade students of School "José Carlos Mariátegui" Rupacucha sector, applying the teaching strategy "1 understand my text" in reading comprehension levels of third grade students of School "José Carlos Mariátegui" Rupacucha sector, analyze the influence of the teaching strategy "1 understand my text" in reading comprehension levels of third grade students of School "Jase Carlos Maridtegui "Rupacucha sector. Reading comprehension levels is supported by Mary E. Camba, (2006) and Helver Guivar, Rosario Arriola and Miguel Urbiola (2011 ), the first author develops the literal, inferential, critica!, and second, addressing the level of appreciation and creative teaching strategy and "understand my text "is founded by lselda Elizondo (2000), Helver Guivar, Rosario Arriola and Miguel Urbiola (2011 ), who manage to make viable the strategy in its early stages and processes. The theoretical support referred to above, we propase the following hypothesis: The teaching strategy "1 understand my text" significantly improve reading comprehension levels of third grade students of School "José Carlos Mariátegui" Rupacucha sector Rioja Province, in 2011. Methodologically, the research design was pre-experimental, with a sample of 18 third graders (section only) primary education school "José Carlos Mariátegui" Rupacucha Sector Rioja city, in 2011. The results of the statistical analysis it was found that the hypothesis is accepted or research center obtained from .the probability table of t-distribution with a confidence level of 95%, and the calculated te = -12,39 and tabulated value of t1 = -1,74 verifying that the calculated value is less than the tabular value left, which · allows the null hypothesis to fall within the rejection region, accepting the research hypothesis, whereupon the application of the teaching strategy "1 understand my text "significantly improved reading comprehension levels of students in the third grade.
La investigación tiene el propósito de determinar la incidencia de la Estrategia Didáctica "Comprendo mi texto" mejorará los niveles de comprensión lectora de los alumnos del tercer grado de la Institución Educativa "José Carlos Mariátegui" del sector Rupacucha de la provincia de Rioja, en el año 2011. El estudio es importante porque permitió demostrar que la estrategia didáctica "Comprendo mi texto" ha incidido en los niveles de comprensión lectora. El objetivo central de la investigación fue demostrar la influencia de la estrategia didáctica "Comprendo mi Texto" en los niveles de comprensión lectora de los alumnos del tercer grado de la Institución Educativa "José Carlos Mariátegui" del sector Rupacucha de la provincia de Rioja, en el año 2011; y los objetivos específicos fueron: analizar los niveles de comprensión lectora de los alumnos del tercer grado de la Institución Educativa "José Carlos Mariátegui" del sector Rupacucha, aplicar la estrategia didáctica "Comprendo mi Texto" en los niveles de comprensión lectora de los alumnos del tercer grado de la Institución Educativa José Carlos Mariátegui del sector Rupacucha, analizar la influencia de la estrategia didác~ica "Comprendo mi Texto" en los niveles de comprensión lectora de los alumnos del tercer grado de la Institución Educativa "José Carlos Mariátegui" del sector Rupacucha. Los niveles de comprensión lectora está sustentada en María E. Camba (2006) y Helver Guívar, Rosario Arriola y Miguel Urbiola (2011 ), la primera autora desarrolla el nivel literal, inferencia! y crítico; y los segundos, abordan el nivel apreciativo y creativo; y la estrategia didáctica "comprendo mi texto" está fundamentado por lselda Elizondo (2000), Helver Guívar, Rosario Arriola y Miguel Urbiola (2011 ), que logran dar viabilidad a la estrategia en sus fases y procesos. El soporte teórico referido anteriormente, nos planteamos la siguiente hipótesis: La estrategia didáctica "Comprendo mi texto" mejorará significativamente los niveles de comprensión lectora de los alumnos del tercer grado de la Institución Educativa José Carlos Mariátegui del sector Rupacucha de la provincia de Rioja, en el año 2011 Metodológicamente, el diseño de investigación fue pre-experimental, con una muestra de 18 estudiantes del tercer grado (sección única) de educación primaria de la institución educativa "José Carlos Mariátegui" del Sector Rupacucha de la ciudad de Rioja, en el año 2011. Los resultados del proceso de análisis estadístico se obtuvo que se acepta la hipótesis central o de investigación obtenido de la tabla de probabilidad de la distribución t de Student, con un nivel de confianza del 95%, y en el valor calculado de te = -12,39 y un valor tabular de t, = -1,74, verificando que el valor calculado es menor que el valor tabular izquierdo, el cual permite que la hipótesis nula se ubique dentro de la región de rechazo, aceptando la hipótesis de investigación; con ello, la aplicación de la estrategia didáctica "Comprendo mi texto" ha mejorado significativamente los niveles de comprensión lectora de los alumnos del tercer grado.
URI: http://hdl.handle.net/11458/420
Appears in Collections:(Lic.) Educación Primaria

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TEDHU_21.pdf3.46 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons