Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11458/445
Title: La desintegración familiar y su influencia en el aprendizaje de los niños/as de 5 años de edad de la I.E N° 299 Barrios Altos del distrito de Nueva Cajamarca en el año 2010
Authors: Flores Cruz, Carlos Alberto
Sanchez Aguinaga, Maria Gladys
Mego Delgado, Maria Jercelita
Keywords: Desintegración familiar
Aprendizaje de los niños y niñas
Influencia
Issue Date: 2012
Publisher: Universidad Nacional de San Martín. Fondo Editorial
Source: Sanchez-Aguinaga, M. G. & Mego-Delgado, M. J. (2012). La desintegración familiar y su influencia en el aprendizaje de los niños/as de 5 años de edad de la I.E N° 299 Barrios Altos del distrito de Nueva Cajamarca en el año 2010. Tesis para optar el grado de Licenciado en Educación Inicial. Facultad de Educación y Humanidades, Universidad Nacional de San Martín, Tarapoto, Perú.
Abstract: The present work of lnvestigation developed with the aim to determine the influence of the familiar disintegration in the learning of the children ?Jnd fiveyear- old girls of age of the Educational lnitial lnstitution N ° 299 - High Neighborhoods ofthe District of New Cajamarca in the year 2010. The design selected for the present investigation is Causal- Comparatively, for it the population is constituted by 44 five-year-old pupils of age of both sexes of the Level of lnitial Education and the selected sample belonged 17 students between children and girls of equally it forms also 17 parents took part to measure the familiar disintegration. Accused and analyzed the statistical information, we conclude with the following results: 82 % of the parents his home is shaped by his children, 77 % affirmed that it does not coexist with his pair .el 53 % they demonstrated that the problem of the familiar disintegration fu because of infidelities, 65 % affirmed that after the separation they returned to compromise, 47% that opposite to the abandon of his pair, his children feel depression, 76 % demonstrated that after the separation his children never receive affection, 71 % affirmed that after the separation they never visitad his children, 100 % of the parents affirmed they are conscious that the familiar disintegration brings problems in the learning and behavior of his children. The most relevant reasons for which the familias disintegrate are the following ones: the alcoholism, the incompatibility of characters, the lack of communication, and the infidelity like also the physical mistreatment. The children and girls from disintegrated familias are those who present an evil behavior, fall autoestimates and an unfavorable learning.
El presente trabajo de Investigación se desarrolló con el objetivo de determinar la influencia de la desintegración familiar en el aprendizaje de los niños y niñas de cinco años de edad de la Institución Educativa Inicial N° 299- Barrios Altos del Distrito de Nueva Caja marca en el año 201 O. El diseño seleccionado para la presente investigación es el Causal Comparativo, para ello la población está constituida por 44 alumnos de cinco años de edad de ambos sexos del Nivel de Educación Inicial y la muestra seleccionada fue de 17 estudiantes entre niños y niñas de igual forma también participaron 17 padres para medir la desintegración familiar. Procesado y analizado los datos estadísticos, concluimos con los siguientes resultados: El 82% de los padres su hogar es conformado por sus hijos ,el 77% afirmó que no convive con su pareja .el 53% manifestaron que el problema de la desintegración familiar fu a causa de infidelidades, el 65% afirmaron que después de la separación volvieron a comprometerse, el 47% que frente al abandono de su pareja, sus hijos sienten depresión, el 76% manifestaron que después de la separación nunca reciben afecto sus hijos, el 71% afirmaron que después de la separación nunca visitaron a sus hijos, el 1 00% de los padres afirmaron están conscientes que la desintegración familiar trae problemas en el aprendizaje y comportamiento de sus hijos. Las causas más relevante~ por las cuales las familias se desintegran son las siguientes: el alcoholismo, la incompatibilidad de caracteres, la falta de comunicación, la infidelidad como también el maltrato físico. Los niños y niñas provenientes de familias desintegradas, son aquellos que presentan un mal comportamiento, baja autoestima y un aprendizaje desfavorable.
URI: http://hdl.handle.net/11458/445
Appears in Collections:(Lic.) Educación Inicial

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TEDHU_53.pdf4.02 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons