Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11458/458
Title: Clima social en la familia y su relación con la inteligencia emocional de los estudiantes del 6to grado de primaria de la I.E N°00536 Manuel Segundo del Águila
Authors: Saavedra Hoyos, Fausto
Villanueva Diaz, Deysi Miriam
Cardenas Panduro, Yudith Elena
Keywords: Clima
Social
Familia
Relación
Inteligencia emocional
Issue Date: 2011
Publisher: Universidad Nacional de San Martín. Fondo Editorial
Source: Villanueva-Díaz, D. M. & Cardenas-Panduro, Y. E.(2011). Clima social en la familia y su relación con la inteligencia emocional de los estudiantes del 6to grado de primaria de la I.E N°00536 Manuel Segundo del Águila. Tesis para optar el grado de Licenciado en Educación Primaria. Facultad de Educación y Humanidades, Universidad Nacional de San Martín, Tarapoto, Perú.
Abstract: The present experimental work was realized to determine the relation of the social climate in the family with the emotional intelligence of the students of the sixth degree of Primary Education of the Educational lnstitution N ° 00536 11 Manuel Segundo of the Eagle Velazques 11 of the district of Rioja in the year 201 O. The investigation of substantive, of the descriptiva level, of design transaccional correlaciona!, was developed by a sample of 138 students, who developed the scale of social climate in the family and the inventory of emotional intelligence. The gathered information was processed by means of the distribution of frequencies and the coefficient of Pearson's correlation, for the test of hypothesis, the coefftcient of Perason's correlation, Student was processed and analyzed by means of her t. The results confirm the hypothesis of investigation, the social climate in the family relates significantly to the emotional intelligence of the students of the sixth degree of Primary Education of the Educational lnstitution N o 00536 11 Manuel Segundo of the Eagle Velazques " of the district of Rioja in the year 201 O, obtaining, tc=6,05, major to t tabulated, tt=1 ,65, with 5 % of the leve! of significancia and n - 2 degrees of freedom.
El presente trabajo experimental se realizó para determinar la relación del clima social en la familia con la inteligencia emocional de los estudiantes del sexto grado de Educación Primaria de la Institución Educativa N° 00536 "Manuel Segundo del Águila Velásquez" del distrito de Rioja en el año 201 O. La investigación de sustantiva, del nivel descriptivo, de diseño transeccional correlacional, fue desarrollada con una muestra de 138 estudiantes, quienes desarrollaron la escala de clima social en la familia y el inventario de inteligencia emocional. Los datos recolectados fueron procesados mediante la distribución de frecuencias y el coeficiente de correlación de Pearson, para la prueba de hipótesis, el coeficiente de correlación de Perason, fue procesado y analizado mediante la t Student. Los resultados confirman la hipótesis de investigación, el clima social en la familia se relaciona significativamente con la inteligencia emocional de los estudiantes del sexto grado de Educación Primaria de la Institución Educativa N° 00536 "Manuel Segundo del Águila Velásquez" del distrito de Rioja en el año 2010, obteniendo, tc=6,05, mayor a t tabulada, tt=1,65, con 5% del nivel de significancia y n - 2 grados de libertad.
URI: http://hdl.handle.net/11458/458
Appears in Collections:(Lic.) Educación Primaria

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TEDHU_65.pdf3.86 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons