Show simple item record

dc.contributor.advisorLópez Novoa, Ibis Lizeth
dc.contributor.authorCubas Cabanillas, Edelmira
dc.contributor.authorCueva Martinez, Katherine Tatiana
dc.date.accessioned2016-11-02T19:10:09Z
dc.date.available2016-11-02T19:10:09Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationApaes_PE
dc.identifier.otherTEDHU_66
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11458/459
dc.description.abstractThe present investigation consited in identifying and examining the point of fine psychomotor development that have or don't have five years old girls and boys, so that we take as a reference the educational institutions of initial levels which are located in Riojas district. lnvestigation emerged due to our interest for analazing the status of the fine psychomotor derelopment of girls and boys, so general objective consisted in knowing the incidence of the indicator that explain the fine psychomotor development that takes into account the background and actual theories that these indicators present in high measure which constituted the hypothesis of our investigation. In the operativa part, we wurred with a population proof conformad by 59 boys and 55 girl who were evaluated by a collition roll that takes into account indicators for visual motor, facial phonetic and gestural motrivity. In that way, investigation was conducted under a simple descriptiva design, formulating the statical hypothesu with a 95% trustworth, level to the countrastation of the hypothesu and according to datas nature, we used the normal proof for the proportional population arriving as a conclusion that there are high level indicator of fine psychomotor developments presents than absents in five years old boys and girls of educativa institution of initial level of Riojas district , in fact that 86% of boys and girls present in high level the indicators of fine psychomotor development in visual handed coordination, 74% in facial motrocity , 85% in phonetic motrocity and 80% in gesture motrocityen_US
dc.description.abstractLa presente investigación consistió en identificar y analizar los indicadores del desarrollo psicomotor fino, que presentan o no los niños y niñas de cinco años de edad, para lo cual se tomó como referencia a las instituciones educativas del nivel inicial ubicadas en el distrito de Rioja. La investigación surgió debido al interés por analizar el estado del desarrollo psicomotor fino en los niños y niñas; en estas circunstancias, el objetivo general consistió en conocer la incidencia de los indicadores que explican el . desarrollo psicomotor fino, asumiéndose, en base a los antecedentes y teorías existentes, que estos indicadores se presentan en mayor medida lo cual constituyó la hipótesis de investigación. En la parte operativa, se trabajó con una muestra poblacional, conformada por 59 niños y 55 niñas, quienes fueron evaluados mediante una lista de cotejo considerándose indicadores para las áreas de coordinación viso-motora, motricidad facial, motricidad fonética y motricidad gestual. Asimismo, la investigación fue conducida bajo un diseño descriptivo simple, formulándose la hipótesis estadística con un nivel de confianza del 95%. Para la contrastación de la hipótesis y de acuerdo a la naturaleza de los datos, se usó la prueba normal para la proporción poblacional, llegando a la conclusión de que existen en mayor medida, indicadores del desarrollo psicomotor fino presentes que ausentes en los niños y niñas de 5 años de edad de Instituciones Educativas del Nivel Inicial del distrito de Rioja, sustentado en el hecho de que el 86% de los niños y niñas presentan en gran medida los indicadores del desarrollo psicomotor fino, en la coordinación viso-manual, el 74% en motricidad facial, el 83% en motricidad fonética y el 80% en motricidad gestual.es_PE
dc.description.uriTesises_PE
dc.formatapplication/pdfes_PE
dc.language.isospaes_PE
dc.publisherUniversidad Nacional de San Martínes_PE
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/pe/*
dc.sourceUniversidad Nacional de San Martínes_PE
dc.sourceRepositorio de Tesis – UNSMes_PE
dc.subjectIndicadoreses_PE
dc.subjectdesarrolpsicomotores_PE
dc.subjectfinoes_PE
dc.subjectpresenteses_PE
dc.subjectausenteses_PE
dc.subjectniños/ases_PE
dc.subjectañoses_PE
dc.subjectniviniciales_PE
dc.subjectdistritoes_PE
dc.subjectRiojaes_PE
dc.titleIndicadores del desarrollo psicomotor fino presentes y ausentes en los niños/as de 5 años de I.E del nivel inicial del distrito de Riojaes_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisen_US
thesis.degree.levelTítulo Profesionales_PE
thesis.degree.disciplineEducaciónes_PE
thesis.degree.grantorUniversidad Nacional de San Martín.Facultad de Educación y Humanidadeses_PE
thesis.degree.nameLicenciado en Educación Primariaes_PE
thesis.degree.programTítulo Profesionales_PE


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess

Indexado por: