Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11458/770
Title: Comparativo de diferentes sistemas de tutoraje en el rendimiento de tomate (lycopersicon esculentum), en el Bajo Mayo
Authors: Choy Toyco, Otilio Grumencio
Pezo Pinedo, Rita Maria
Keywords: Comparativo
Diferentes
Sistemas
Esculentum
Issue Date: 2000
Publisher: Universidad Nacional de San Martín. Fondo Editorial
Source: Pezo Pinedo, R. M. (2000). Comparativo de diferentes sistemas de tutoraje en el rendimiento de tomate (lycopersicon esculentum), en el Bajo Mayo. Tesis de ingeniería para optar el grado de Ingeniero Agrónomo. Facultad de Ciencias Agrarias, Universidad Nacional de San Martín, Tarapoto, Perú.
Abstract: The work was made in the District of Moral, between the months of February and August of 1997, with the objective of to evaluate the effect of different tutoraje systems in the yield of the tomato variety Big River and to determine the relationship cost-benefit of the best treatments. The tutoraje systems that were used were: System of having hung (T1) as witness, System of a single stick (T2), espaldera System (T3) and English System or in V (T4). The used design was that of complete block at random, with four treatments and four repetitions. The total area of the work was of 629. 16 m2. The experimental evaluations were: Total percentage of prendimiento, Days to the floración, Number of flowers for inflorescence, Days to the maturation, Number of fruits for plant, plant Height to the transplant, plant Height at the end of the experiment, Number of plants harvested by experimental net area and Yield. In conclusion the treatment T4 (English System or in V) he/she obtained bigger yield with 25 160 Kg/ha. And the treatment T1 (System of having hung) he/she obtained smaller yield with 24 340 Kg/ha. Having a net value of the production for the treatment T4 (English System or in V) with 17 197.361 and for the treatment T1 (System of having hung) of 15 895. 56 and the relationship Cost-benefit was of 31.64 % and 34.69 %.
El trabajo se efectuó en el Distrito de Morales, entre los meses de Febrero y Agosto de 1997, con el objetivo de evaluar el efecto de diferentes sistemas de tutoraje en el rendimiento del tomate variedad Río Grande y determinar la relación costo-beneficio de los mejores tratamientos. Los sistemas de tutoraje que se emplearon fueron: Sistema de colgado (T 1 ) como testigo, Sistema de una sola vara ( T 2 ), Sistema de espaldera (T 3) y Sistema Ingles o en V ( T4 ). El diseño empleado fue el de bloque completo al azar, con cuatro tratamientos y cuatro repeticiones. El área total del trabajo fue de 629.16 m2 . Las evaluaciones experimentales fueron: Porcentaje total de prendimiento, Días a la floración, Número de flores por inflorescencia, Días a la maduración, Número de frutos por planta, Altura de planta al trasplante, Altura de planta al término del experimento, Número de plantas cosechadas por área neto experimental y Rendimiento. En conclusión el tratamiento T 4 (Sistema ingles o en V) obtuvo mayor rendimiento con 25 160 Kg/ha. Y el tratamiento T1 (Sistema de colgado) obtuvo menor rendimiento con 24 340 Kg/ha. Teniendo un valor neto de la producción para el tratamiento T4 (Sistema ingles o en V) con 17 197.36 y para el tratamiento T1 (Sistema de colgado) de 15 895.56 y la relación CostoBeneficio fue de 31.64 % y 34.69 %.
URI: http://hdl.handle.net/11458/770
Appears in Collections:(Br.) Ciencias Agrarias

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TP-F01_P49.pdf1.51 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons