Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11458/124
Title: Proceso de inmatriculación de la zona de protección y conservación ecológica humedal del Alto Mayo
Authors: Ruiz Valles, Ruben
Pinchi Guerra, Greta
Keywords: Proceso
Inmatriculación
Zona
Protección
Conservación
Ecológica
Humedal
Alto
Mayo
Issue Date: 2014
Publisher: Universidad Nacional de San Martín. Fondo Editorial
Source: Pinchi-Guerra, G. (2014). Proceso de inmatriculación de la zona de protección y conservación ecológica humedal del Alto Mayo. Informe Monográfico para optar el grado de Ingeniero Ambiental. Facultad de Ecología, Universidad Nacional de San Martín, Tarapoto, Perú.
Abstract: Within the process of decentralization, by Supreme Decree N° 038-2004-PCM, adopted the "Annual Plan for Transfer of sectorial expertise to local and regional governments of the year 2004"which corresponded to the specific functions that allow the exercise of exclusive competences stated in articles 35 or of the Law on foundations of Decentralization and in article 10° of the Regional Governments Organic Law. On the nationai Ievel, the governing organ for the unmatriculation is the National Superintendence of State Goods - SBN, whose mission is " to regulate the administration and control of the State goods, developing mechanisms that allow the efficient management of the same ones, in order to maximize its economic and social performance, inside the policies that for these ends the national government establishes. The San Martín department, was one of the frrst to have the transfer of competencies linked to the administration of state property, Ministerial Resolution No. 656-2006-EF- 1 O; understanding the importance of this function in the year 2007, when the San Martin Regional Government, through the Territorial Administration Sub management - SGTA. Between 2008 and 201 O the Regional Government of St Martín across the SGAT has come realizing the unmatriculation of spaces established as Areas of Municipal Conservation and that possess Municipal Ordinances; under the tenets of be spaces with high environmental value and which require shelter at the request of the Local Government, because of this insecurity in the Peruvian legal framework. On 24 December 2010, through Regional Ordinance 037-2010-, CO-OTERATION/CR approving the new Regulation on the Organization of functions of the San Martín Regional Government, creating regional environment authority - ARA, that absorbs the Sub Management ofTerritorial Administration, to the same as it is- diligently- develop a directive to establish procedures for the registration and administration of estates under the surface areas of protection and ecological conservation belonging to the S tate - San Martín Regional Government; that do not possess a figure of already established conservation and that already recount with procedures registries in the legal Peruvian frame. This document seeks to be the basis for the preparation of the directive, the same that set the tone for determine which spaces, belonging to the areas of protection and ecological conservation, are liable to be registered under the legal framework of the National System of State Property and those that will have to be kept free to be inscribed under other modalities of grant of rights regulated by national laws. The indicated last thing is a responsibility ofthe Environmental Regional Authority.
Dentro del proceso de descentraJización, mediante Decreto Supremo N° 038-2004- PCM, se aprobó el "Plan Anual de Transferencia de Competencias Sectoriales a los Gobiernos Regionales y Locales del año 2004" el cual correspondía a las funciones específicas que permiten el ejercicio de las competencias exclusivas indicadas en los artículos 35° de la Ley de Bases de la Descentralización y en el artículo 10° de la Ley Orgánica de Gobiernos Regionales. A nivel nacional, el órgano rector para la inmatriculación es la Superintendencia Nacional de Bienes Estatales - SBN, cuya misión es "regular la administración y control de los bienes del Estado, desarrollando mecanismos que permitan la eficiente gestión de los mismos, con el fin de maximizar su rendimiento económico y social, dentro de las políticas que para estos fines establezca el gobierno nacional". El departamento de San Martín, fue uno de los primeros en contar con Ja transferencia de competencias vinculadas a la administración de la propiedad estatal, mediante Resolución Ministerial N° 656-2006-EF-10; comprendiendo la importancia de esta función en el año 2007, cuando el Gobierno Regional de San Martín, a través de la Subgerencia de Administración Territorial- SGTA. Entre 2008 y 201 O el Gobierno Regional de San Martín a través de la SGAT ha venido realizando la inmatriculación de espacios establecidos como Áreas de Conservación Municipal y que cuentan con Ordenanzas Municipales; bajo los fundamentos de ser espacios con alto valor ambiental y que requieren resguardarse a solicitud del Gobierno Local, debido a esto a una inseguridad en el marco legal peruano. El 24 de diciembre del 2010, mediante Ordenanza Regional 037-2010-GRSM/CR se aprueba el nuevo Reglamento de Organización de Funciones del Gobierno Regional de San Martín, creándose la Autoridad Ambiental Regional - ARA, que absorbe la Sub Gerencia de Administración Territorial, a la misma que le corresponde- diligentemente - elaborar una Directiva que establezca los procedimientos para la inscripción registra} y administración de predios bajo la superficie de zonas de protección y conservación ecológica pertenecientes al Estado - Gobierno Regional de San Martín; que no cuenten con una figura de conservación ya establecida y que ya refieran con procedimientos registrables en el marco legal peruano. Este documento busca ser la base para la elaboración de la directiva, la misma que marcará la pauta para determinar qué espacios, pertenecientes a las Zonas de Protección y Conservación Ecológica, son pasibles de ser inscritas bajo el marco legal del Sistema Nacional de Bienes·Estatales y aquéllos que deberán mantenerse libres para ser inscritas bajo las otras modalidades de otorgamiento de derechos regulados por leyes nacionales. Lo· último indicado ·es responsabilidad de la Autoridad Ambiental· Regional.
URI: http://hdl.handle.net/11458/124
Appears in Collections:(Br.) Ingeniería Ambiental

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