Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11458/1253
Title: Relación entre el estado nutricional y el rendimiento académico en los escolares de la Institución Educativa nº 0655 "José Enrique Celis Bardales, mayo - diciembre 2011
Authors: Arevalo Fasanando, Lolita
Arevalo Fasabi, Janina
Castillo Arroyo, Jack Aran
Keywords: Estado nutricional
Rendimiento académico
Issue Date: 2011
Publisher: Universidad Nacional de San Martín. Fondo Editorial
Source: Arevalo-Fasabi, J. & Castillo-Arroyo, J. A. (2011). Relación entre el estado nutricional y el rendimiento académico en los escolares de la Institución Educativa nº 0655 "José Enrique Celis Bardales, mayo - diciembre 2011. Tesis para optar el grado de Licenciado en Enfermería. Facultad de Ciencias de la Salud, Universidad Nacional de San Martín, Tarapoto, Perú.
Abstract: Tbe study, entitled "relationship between nutritional status and academic performance in students of the educational institution. Jose Enrique Ceils Bardales." Tarapoto, may - December 2011 ", was a study of correlation type with quantitative approach, where we plateamos us the aim of knowing the re1ationship between nutritional status and academic performance of the students of the educationa1 :institution Jose Enrique Ceils Barda1es, located in the District of Tarapoto. The sample was comprised of 63 students, three sections of the fifth grade (where are taken randomly to 11 students from each section); and three sections of the sixth grade of primary (where is also taken randomly to 10 students from eacb section). Were both collected data using a registration form in order to determine the nutritional status and academic performance, proceeded despite and carving to determine BMI and be able to classify the nutritional status of schoolchildren, and requested notes academic each student selected for the third quarter. Results notes that the nutritional status of schoolcbildren of the I. E. Jose Enrique Ceils Bardales; the 42.9 % had low birth weight., the 39.7% a nutritional status within normal parameters, 15.9 % were overweight and only 1.6% had obesity, indicate the level of school performance than the 57.1% presented hígh academic performance in the course of art, while other subjects presented in academic performance regu1arly. To relate the nutritional status and school performance by school subjects, notes that the 42.9% have a nutritional status with low birth weight, and in turn presented academic performance regular in all their subjects (Science and environment. íntegrated communication. physical education. religious education, mathematics) with the exception of tbe subject of art. While the 39,7% presents a nutritional status with in normal parameters, also regular academic performance, and 15.9 per cent of schoolclúldren who were overweight. also presented a regular academic performance, and only 1.5% of scboolcbildren who presented obesity also presented academic performance regularly. To make the correlation between nutritional status and academic performance by subjects, it was noted that there was no significant relationship between the two variables, so it can be concluded that nutritional state does not have a significant relationship with academic achievement.
El estudio titulado "Relación entre el estado nutricional y el rendimiento académico en estudiantes de la institución educativa José Enrique Celis &niales. Tarapoto, Mayo - Diciembre 2011", fue un estudio de tipo correlacional con enfoque cuantitativo, en donde nos planteamos el objetivo de conocer la relación entre el estado nutricional y el rendimiento académico de los escolares de la institucí6n educativa José Enrique Celis Bardales, ubicada en el distrito de Tarapoto. La muestra estuvo conformada por 63 alumnos, de tres secciones del quinto grado (donde se toma aleatoriamente a 11 alumnos de cada sección); y tres sones del sexto grado de primaria, (donde también se toma aleatoriamente a 10 escolares de cada sección). Se recolectaron los datos mediante una hoja de registro tanto para poder determinar el estado nutricional y el rendimiento académico, se procedió a pesar y a tallar para determinar el IMC y poder clasificar el estado nutricional de los escolares, y se solicitó las notas académicas de cada estudiante seleccionado correspondiente al tercer trimestre. En los resultados se observó que el estado nutricional de los escolares de la l.E. José Enrique Celis Bardales; el 42.9% presentaron Bajo Peso, el 39.7% un estado nu1ricional dentro de los parámetros normal, el 15.9% presentaron sobrepeso y solo el 1.6% presentaron Obesidad, El nivel del rendimiento escolar indican que el 57.l % presentaron un alto rendimiento académico en la asignatura de arte, mientras que en las demás asignaturas presentaron un rendimie11to académico regular. Al relacionar el estado nutricional y el rendimiento escolar por asignaturas de escolares, se observó que el 42.9% presentaron un estado nutricional con Bajo Peso, y a su vez presentaron un rendimiento académico regular en todas sus asignaturas (ciencias y ambiente, comunicación integral, educación física, educación religiosa, matemática.) a excepción de la asignatura de arte. Mientras que el 39.7% presentaron un estado nutricional dentro de los parámetros normales. con un rendimiento académico también regular, y el 15.9% de los escolares que presentaron sobrepeso, presentaron también un rendimiento académico regular, y solo el 1.5% de los escolares que presentaron obesidad también presentaron un rendimiento académico regular. Al realizar la correlación entre ol estado nutricional y el rendimiento académico por asignaturas, se observó que no existía relación significativa entre ambas variables, por lo que se concluye que el estado nutricional no tiene una relación significativa con el rendimiento académico.
URI: http://hdl.handle.net/11458/1253
Appears in Collections:(Br.) Enfermería

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ITEM@11458-508.pdf1.18 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons