Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11458/1348
Title: Aplicación SACTEF con tecnología web para el mejoramiento del suministro de información de los contenidos temáticos de la FISI UNSM-Tarapoto
Authors: García Castro, Juan Carlos
Herrera Gómez, Norman
Castañeda Almeri, Santiago
Keywords: Contenidos temáticos
Tecnología Web
Issue Date: 2006
Publisher: Universidad Nacional de San Martín
Source: Apa
Abstract: SACTEF is an application with web technology to improve course content information sourcing. The Faculty of Engineering Systems and Computing (FISI) in Tarapoto’s National University (UNSM) is primarily proposing storing curriculum content to be carried out in each academic term in FISI sees great importance in being able to count on historical information and not on falsehoods, so that students can benefit. Equally, FISI proposes improving research and getting hold of curricula provided that such information sources are always appriopriate and that they integrate the usage of this aplication. In general, historical information is that which presents deficients in the aforementioned characteristics. To fulfill the proyect’s general objetive requires having a web medium which allows sourcing FISI’s curriculum information. Development of the web aplication is also needed, by periodicaly storing, each academic term, substantial up to date an organized curricula content for each subject. The course content will be provided by the respective lecturers and students (in the latter case, students’ best work and proyects). With this internet-based web technology, we want to end the traditional way of receiving course curriculum information, thereby benefiting the student in three aspects: physical, because it is a secure medium for information exchange; enthusiasm, because students receive satisfaction and want to keep up their work, and cognitive, because this information in coverted into knowledge to the advantage of the students’s academic needs. On the other hand the surveys have 100% application through a web medium which facilitates searching for and obtaining course curricula. To successfully develop the web application, that is to say its life cycle, RUP – UML is used as a model, which is specified through a sequence of diagrams: Case study diagrams, diagrams showing bussiness objetives, domain models, and collaboration diagrams, using the Rational Rose Enterprice Edition Tool. The rol of the lecturer is very important for the efficacy of the proposal because it depents of putting into practice their best proffesional intentions in developing the curriculum, requiring FISI authorit and staff cooperation. This application , which will be to the FISI’s benefit, should not be understood as a finalized creation, but rather just as a base which solves a part of the problem, to which I invite my colleagues or any others, to continue improving the application whether it be structure or presentation, with the aim of robust and efficient development and so that we can offer a good service, unfortunately until the academic term is over.
La propuesta “Aplicación SACTEF con tecnología web para el mejoramiento del suministro de información de los contenidos temáticos de la FISI UNSM-Tarapoto” primeramente propone el almacenamiento de los contenidos temáticos que se realiza en cada ciclo académico a nivel de plan de estudios de la FISI, dado la importancia que significa contar con información histórica de esta índole y en beneficio y uso de sus alumnos, como también propone la mejora en la búsqueda y obtención de los contenidos temáticos, dado que tal suministro de información se pretende que sea siempre oportuna e integra con el uso del SACTEF. Para cumplir con el objetivo general del proyecto: Tener un medio informático web que permita suministrar información de los contenidos temáticos de la FISI, se requiere del desarrollo de una aplicación web que almacenará periódicamente por ciclo y de manera sustancial, actualizada y organizada el contenido temático de cada asignatura y el cual será elaborado por su respectivo docente y estudiante (en este último los mejores trabajos y proyectos). Con esta tecnología web y teniendo como medio a Internet, se quiere terminar con la forma tradicional del suministro de información del contenido temático, beneficiando además en tres aspectos al alumno: Físico, ósea un desplazamiento seguro, afectivo y volitivo, es decir satisfacción y deseos de continuar los trabajos, y cognoscitivo, la cual esa información se convierta en conocimiento para provecho de sus necesidades académicas. Por otro lado las encuestas arrojan un porcentaje del 100% en solicitud de un medio web que le facilite la búsqueda y obtención del contenido temático. Para hacer realidad el desarrollo de la aplicación web, es decir el ciclo de vida, se utilizó RUP-UML para el modelado, el cual se especifica mediante los siguientes diagramas: Diagramas de casos de uso, diagrama de objeto del negocio, modelo del dominio, modelo de requerimientos, diagrama de colaboraciones, usando la herramienta Rational Rose Enterprite Edition. El papel del docente es muy importante en la eficiencia de la propuesta, ya que dé él depende que ponga en práctica sus mejores intenciones profesionales en el desarrollo de los contenidos temáticos, por lo que se requiere de un compromiso del profesorado y las autoridades de la FISI. Esta aplicación que estará en beneficio de la familia FISI; no se debe entender como la creación de algo absoluto, esta es solamente una base que soluciona una parte del problema que describe, por eso invito a mis compañeros o a cualquier entendido a seguir mejorando la aplicación ya sea en su estructura o presentación, con la finalidad que su desarrollo sea robusto y eficiente y hagamos de él que pueda brindar un buen servicio, lamentablemente hasta que cumpla su ciclo.
URI: http://hdl.handle.net/11458/1348
Appears in Collections:(Br.) Ingeniería de Sistemas e Informática

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ITEM@11458-236.pdf3.21 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons