Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11458/1352
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorValdera Rodriguez, Humberto
dc.contributor.authorMelendez Diaz, Jesus Edwar
dc.date.accessioned2016-12-20T09:48:35Z
dc.date.available2016-12-20T09:48:35Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.citationMelendez-Diaz, J. E. (2012). Influencia del sistema de información para comprensión lectora en el nivel de comprensión lectora de textos narrativos en los estudiantes del segundo grado de educación primaria de la institución educativa nº 00536 de rioja en el año 2012. Tesis para optar el grado de Ingeniero de Sistemas e Informática. Facultad de Ingeniería de Sistemas e Informática , Universidad Nacional de San Martín, Tarapoto, Perú.es_PE
dc.identifier.otherITEM@11458-240.pdf
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11458/1352
dc.description.abstractThe nowadays research was carried out whit second grade students of primary education in the E.I. 00536 belonging to the district and province of Rioja, San Martin Region. The problem, hypothesis and the general objective have been designed according to the variables: Independent, Information System for Reading Comprehension (ISRC); and dependent, levels of narrative texts of reading comprehension. The theoretical explanation about using of information and communication technology to improve the narrative texts of reading comprehension as well as the theoretical maintain of ISRC and its strategies to improve reading comprehension, it has been based in the language communicative approach, in the Rockart model, constructivist model of learning and cognitive approach of assessment of reading comprehension. It was formulated two hypotheses: The variable hypothesis whose presumption was a significant interaction, while the supposing null hypothesis was the lack of interaction. The sample was formed of forty students, it was used the Quasi-experimental design, the procedure consisted in the applying of a pre-test and a post-test such as for the control group as well as for the experimental. Carried out the contrasted hypothesis, the results showed a significant interaction using the ISRC. As a result of the conclusions shape their generality, specifying that experimental group improved their reading comprehension significantly, unlike control group that wasn’t significant.en_US
dc.description.abstractLa presente investigación se realizó con los estudiantes del segundo grado de educación primaria de la I.E. 00536 pertenecientes al distrito y provincia de Rioja, región San Martín. El problema, hipótesis y objetivo general han sido diseñados en función a las variables: independiente, SICLE; y dependiente, niveles de comprensión lectora de textos narrativos. La explicación teórica sobre el uso de la tecnología de la información y la comunicación para mejorar la comprensión lectora de textos narrativos así como la sustentación teórica del SICLE y sus estrategias para mejorar la comprensión lectora, se ha sustentado en el enfoque comunicativo del lenguaje, en el modelo Rockart, en el modelo constructivista del aprendizaje y el enfoque cognitivo de la evaluación de la comprensión lectora. Se formularon dos hipótesis: la hipótesis alterna cuya presunción era la de una interacción significativa, mientras que el supuesto de la hipótesis nula era la inexistencia de interacción. Cuarenta educandos conformaron la muestra, se empleó el diseño cuasi experimental, el procedimiento consistió en la aplicación de un pre test y un post test tanto para el grupo control como para el experimental. Efectuada la contrastación de hipótesis los resultados evidenciaron una interacción significativa al emplear el SICLE. En consecuencia las conclusiones configuran su generalidad, precisando que el grupo experimental mejoró significativamente su comprensión lectora, a diferencia del grupo control que no fue significativo.es_PE
dc.formatapplication/pdfes_PE
dc.language.isospaes_PE
dc.publisherUniversidad Nacional de San Martín. Fondo Editoriales_PE
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.es*
dc.sourceRepositorio - UNSMes_PE
dc.subjectComprensión lectoraes_ES
dc.subjectTecnología de la informaciónes_ES
dc.titleInfluencia del sistema de información para comprensión lectora en el nivel de comprensión lectora de textos narrativos en los estudiantes del segundo grado de educación primaria de la institución educativa nº 00536 de rioja en el año 2012es_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisen_US
thesis.degree.disciplineIngeniería de Sistemas e Informáticaes_PE
thesis.degree.grantorUniversidad Nacional de San Martín. Facultad de Ingeniería de Sistemas e Informáticaes_PE
thesis.degree.nameIngeniero de Sistemas e informáticaes_PE
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersiones_PE
dc.publisher.countryPEes_PE
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#2.02.04es_PE
renati.author.dni42761734
renati.advisor.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-2293-1124es_PE
renati.advisor.dni01063502
renati.typehttps://purl.org/pe-repo/renati/type#tesises_PE
renati.levelhttps://purl.org/pe-repo/renati/nivel#tituloProfesionales_PE
renati.discipline612437es_PE
renati.jurorValverde Iparraguirre, Jorge Damianes_PE
renati.jurorGarcia Castro, Juan Carloses_PE
renati.jurorAlva Arevalo, Albertoes_PE
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
item.cerifentitytypePublications-
item.fulltextWith Fulltext-
item.grantfulltextopen-
item.languageiso639-1es-
item.openairetypeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis-
Appears in Collections:(Br.) Ingeniería de Sistemas e Informática
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ITEM@11458-240.pdf5.74 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show simple item record

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons