Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11458/1545
Title: Gerencia estratégica de costos en las Microempresas de la provincia de San Martín.
Authors: Pinchi Vasquez, Anibal
Sanchez Sangama, Miguel Angel
Pinedo Vargas, Christian
Keywords: Gerencia estrategica
Microempresas
Cadena de valor
Posicionamiento estratégico
Issue Date: 2011
Publisher: Universidad Nacional de San Martín
Source: Sanchez-Sangama, M. A. & Pinedo-Vargas, C. (2011). Gerencia estratégica de costos en las Microempresas de la provincia de San Martín. Tesis para optar el grado de Contador Público. Facultad de Ciencias Económicas, Universidad Nacional de San Martín, Tarapoto, Perú.
Abstract: In the present research is discussed as a strategic management in micro costs of the Province of San Martin. The study surveyed regarding the value chain, strategic positioning and the causal or cost drivers, being that to achieve the objectives of the investigation. We identified a sample of 113 micro-enterprises in the province of San Martin, selected at random. lt was demonstrated that the studied companies gain a competitive advantage through continuous monitoring in the production process (industrial), mediation (commercial) and service delivery (service), which ensures the quality of the product (good or service). Its disadvantage lies in the gap in time management which generates unnecessary costs. Also it was observed that there are activities that do not generate value to the product and also have high costs and cause failures in the process. Moreover, they have a clear distinction between a strategy and another; the definitions of cost leadership and differentiation are studied in their completion.
En el presente trabajo de investigación se analiza como es la gerencia estratégica de costos en las microempresas de la Provincia de San Martín. El estudio abarcó lo concerniente a la cadena de valor, el posicionamiento estratégico y los causales o generadores de costos; siendo esto los objetivos a alcanzar de la investigación. Para ello se determinó una muestra de 113 microempresas de la provincia de san Martín, seleccionadas de manera aleatoria. Se demostró que las empresas estudiadas obtienen una ventaja competitiva mediante un control constante en el proceso productivo (industrial), intermediación (comercial) o prestación de servicio (servicio), que le permite asegurar la calidad del producto (bien o servicio). Su desventaja recae en la deficiencia en el manejo del tiempo lo cual genera costos innecesarios. También se pudo observar que existen actividades que no generan valor al producto y que además presentan costos elevados y ocasionan fallas en los procesos. Además, no tienen en claro la distinción entre una estrategia y otra; las definiciones de liderazgo en costo y diferenciación no son estudiadas en su compleción
URI: http://hdl.handle.net/11458/1545
Appears in Collections:(Br.) Ciencias Contables

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ITEM@11458-698.pdf1.66 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons