Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11458/1688
Title: Estrategia afectiva cantando mis emociones para desarrollar la expresión oral en los niños y niñas de 05 años en el área de comunicación integral de la institución educativa inicial Nº 208 El Porvenir - Rioja
Authors: Vargas Vasquez, Luis Manuel
Saavedra Hoyos, Fausto
Diaz Angulo, Lina
Mayta Cieza, Jaime
Keywords: Motivación
Actividades de aprendizaje
Issue Date: 2007
Publisher: Universidad Nacional de San Martín. Fondo Editorial
Source: Diaz-Angulo, L. & Mayta-Cieza, J. (2007). Estrategia afectiva cantando mis emociones para desarrollar la expresión oral en los niños y niñas de 05 años en el área de comunicación integral de la institución educativa inicial Nº 208 El Porvenir - Rioja. Tesis para optar el grado de Licenciado en Educación Inicial. Facultad de Educación y Humanidades, Universidad Nacional de San Martín, Tarapoto, Perú.
Abstract: The Affective Strategy'' Singing my emotions" it arises like an alternative to the absence of the strategies motivacionales on the part of the educational ones where it is observed that the motivation is untied of the learning activities; in such a sense this strategy allowed the development of the oral expression through the connection of the motivation with the learning activities, achieving this way a significant learning. The general objective of this investigation was to apply the Affective Strategy "Singing my emotions" to develop the oral expression, in children and girls of the lnstitution Educational lnitial Nº 208 of the" Village the Porvenir"-Rioja. The Affective Strategy" Singing my emotions", they are based on the theories of the effective communication in children preescolares, poetic theory of the orality, modern theory of the emotions, theory of the emotional behavior and the theory of the physiologic alteration and the emotion. The investigation design was quasi experimental with pre test and post test; with an experimental group and a group control, this groups were intact not equivalent. The sample was conformed. by 54 students, 27 (G.C) and 27 (G.E). The strategy was developed during one month with 22 properly designed learning activities, being able to validate our investigation hypothesis, according to it demonstrates it the statistical results where the calculated Chi (24,03) it is-superior to the critical value of Chi tabulated (3,84), achieving you to accept the investigation hypothesis thesis (H1), what means that the average of the students' academic yield in the one post test of the experimental group is superior to the average of academic yield of the one post test of the group control; that is to say that the application of the Affective Strategy" singing my emotions" it increased the development of the oral expression significantly through the communication of the children and 5 year-old girls in the area of integral communication of the lnstitution Educational lnitial of the Village the Future - Rioja.
La Estrategia Afectiva "Cantando mis emociones" surge como una alternativa ante la ausencia de estrategias motivacionales por parte de los docentes, en donde se observa que la motivación está desligada de las actividades de aprendizaje; en tal sentido esta estrategia nos permitió el desarrollo de la expresión oral a través de la conexión de la motivación con las actividades de aprendizaje, logrando así un aprendizaje significativo. El objetivo general de esta investigación fue aplicar la Estrategia Afectiva "Cantando mis emociones" para desarrollar la expresión oral, en niños y niñas de la Institución Educativa Inicial Nº 208 del "Caserío el Porvenir” -Rioja. La Estrategia Afectiva "Cantando mis emociones", se -basa en las teorías de la comunicación eficaz en niños preescolares, teoría poética de la oralidad, teoría moderna de las emociones, teoría de la conducta emocional y la teoría de la alteración fisiológica y la emoción. El diseño de investigación fue cuasi experimental con pre test y post: test; con un grupo experimental y un grupo control, dichos grupos fueron intactos no equivalentes. La muestra estuvo conformada por 54 estudiantes, 27 (G.C) y 27 (G.E). La estrategia se desarrolló durante un mes con 22 actividades de aprendizaje debidamente diseñadas, logrando validar nuestra hipótesis de investigación, según lo demuestran los resultados estadísticos donde la Chi calculada (24,03) es superior .al - valor crítico de Chi tabulada (3,84), lográndose aceptar la hipótesis de investigación (H1 ), lo que significa que el promedio de rendimiento académico de los alumnos en el post test del grupo experimental es superior al promedio de rendimiento académico del post test del grupo control; es decir que la aplicación de la Estrategia Afectiva "cantando mis emociones" incrementó significativamente el desarrollo de la expresión oral a través de la comunicación de los niños y niñas de 5 años de edad en el área de comunicación integral de la Institución Educativa Inicial del Caserío el Porvenir - Rioja.
URI: http://hdl.handle.net/11458/1688
Appears in Collections:(Lic.) Educación Inicial

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ITEM@11458-835.pdf1.46 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons