Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11458/1696
Title: Método didáctico solución de problemas socializador, y su influencia en el rendimiento académico de los educandos del quinto grado en el Área de ciencia, tecnología y ambiente de educación secundaria en la institución educativa Santa Isabel, del distrito de Nueva Cajamarca en el año 2006
Authors: Vargas Vasquez, Luis Manuel
Lopez Ruiz, Jose Augusto
Keywords: Capacidades de Compresión
Didáctica
Issue Date: 2008
Publisher: Universidad Nacional de San Martín. Fondo Editorial
Source: Lopez-Ruiz, J. A. (2008). Método didáctico solución de problemas socializador, y su influencia en el rendimiento académico de los educandos del quinto grado en el Área de ciencia, tecnología y ambiente de educación secundaria en la institución educativa Santa Isabel, del distrito de Nueva Cajamarca en el año 2006. Tesis para optar el grado de Licenciado en Educación Secundaria con mención en Ciencias Naturales y Ecología. Facultad de Educación y Humanidades, Universidad Nacional de San Martín, Tarapoto, Perú.
Abstract: The Didactic Method Solution of Problems Socializador, it is a set of phases and procedures that it is allowed that the students " Should learn to learn ", working of way grupal and individually in the search of solutions of problems of the reality, and that this didactic method allowed to develop capacities of Compression of the lnformation and lnvestigation and Experimentation in the pupils of the Fifth Degree in the Area of Science, Technology and Environment of Secondary Education. The general aim(lens) of this investigation(research) was to demonstrate that the application of the Didactic Method " Solution of Problems Socializador " influenced significantly the development of the capacities of Comprehension of the lnformation and lnvestigation and Experimentation the pupils of the Fifth Degree the Area of Science, Technology and Environment of Secondary Education the Educational lnstitution" Holy Isabel " of the district of New Cajamarca. The Didactic designed Method, it(he,she) has his(her,your) Theoretical Foundation of Resolution of Problems to level of Ausubel's significant learning; in the Theory of Piaget's Active Learning, and the Social character of Vigotsky's Learning, rested(relied) on the theoretical foundation hipotetizó the following thing, if we apply the Didactic Method "Solution of Problems Socializador", then will influence significantly in the Academic Performance(Yield) of the pupils of 5° Degree in the Area of Science, Technology and Environment of Secondary Education in the Educational lnstitution "Holy Isabel", of the district of New Cajamarca. The design of investigation(research) was pre experimentally with preprueba and it(he,she) posttries; with an alone group of study. The sample was shaped by 22 students selected by sampling not probalístico, of 5to Degree, being the only(unique) section. With this sample there has been demonstrated that the application of the Didactic Method" Solution of Problems Socializador" has improved the learning of the capacities, compression of the information and investigation and experimentation of the area of Science, Technology and Environment; demonstrated across the averages obtained in the preprueba and it(he,she) posttries (.x = 5,14 <.x =13,9 1) respectively; as well as also across the averages obtained in the preprueba and posttest(postproof), according to the result to the one that has come near in the comparison of averages of paired measurements (te= 27,33 >t1 =1,725) .
El Método Didáctico Solución de Problemas Socializador, es un conjunto de fases y procedimientos que permite que los estudiantes "Aprendan a aprender", trabajando de manera grupal e individualmente en la búsqueda de soluciones de problemas de la realidad, y que este método didáctico permitió desarrollar capacidades de Compresión de la Información e Indagación y Experimentación en los educandos del Quinto Grado en el Área de Ciencia, Tecnología y Ambiente de Educación Secundaria. El objetivo general de esta investigación fue demostrar que la aplicación del Método Didáctico "Solución de Problemas Socializador" influyó significativamente en el desarrollo de las capacidades de Comprensión de la Información e Indagación y Experimentación en los educandos del Quinto Grado en el Área de Ciencia, Tecnología y Ambiente de Educación Secundaria en la Institución Educativa "Santa Isabel" del distrito de Nueva Cajamarca. El Método Didáctico diseñado, tiene su Fundamentación Teórica de Resolución de Problemas a nivel del aprendizaje significativo de Ausubel; en la Teoría del Aprendizaje Activo de Piaget, y el carácter Social del Aprendizaje de Vigotsky, apoyado en la fundamentación teórica se hipotetizó lo siguiente, si aplicamos el Método Didáctico "Solución de Problemas Socializador", entonces influirá significativamente en el Rendimiento Académico de los educandos del 5° Grado en el Área de Ciencia, Tecnología y Ambiente de Educación Secundaria en la Institución Educativa "Santa Isabel", del distrito de Nueva Cajamarca. El diseño de investigación fue pre experimental con preprueba y postprueba; con un solo grupo de estudio. La muestra estuvo conformada por 22 estudiantes, seleccionados por muestreo no probalístico, del 5to Grado, siendo la sección única. Con esta muestra se ha demostrado que la aplicación del Método Didáctico "Solución de Problemas Socializador" ha mejorado el aprendizaje de las capacidades, compresión de la información e indagación y experimentación del área de Ciencia, Tecnología y Ambiente; demostrado a través de los promedios obtenidos en la preprueba y postprueba (.x = 5,14 < x = 13,91) respectivamente; así como también a través de los promedios obtenidos en la preprueba y postprueba, según el resultado al que se ha llegado en la comparación de medias de mediciones apareadas (te = 27,33 > f1 = 1,725) .
URI: http://hdl.handle.net/11458/1696
Appears in Collections:(Lic.) Educación Secundaria con mención en Ciencias Naturales y Ecología

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ITEM@11458-842.pdf2.86 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons