Show simple item record

dc.contributor.advisorRuiz Rios, Astrihtes_PE
dc.contributor.authorRios Gomez, Jinithes_PE
dc.date.accessioned2016-11-02T19:04:08Z
dc.date.available2016-11-02T19:04:08Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationRios-Gomez, J. (2015). Determinación del ruido ambiental generado por la transitabilidad de vehículos motorizados y su impacto ambiental de la carretera Moyobamba. Tesis para optar el grado de Ingeniero Ambiental. Facultad de Ecología, Universidad Nacional de San Martín, Tarapoto, Perú.es_PE
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11458/170
dc.description.abstractAt present, the road that joins the Moyobamba district to Yantalo, until 2012 it was only affirmed and that through a project of public investment carried out their level of improvement to what basic asphalt has been increasing the serviceability of motorized vehicles throughout the day. In this sense by means of the present investigation work it was achieved to determine the noise level that generates product of the transitabilidad . in the road, for which 03 stations of monitoring were established, the first in the km 01, the second in the km 04 and the third in the km 07 regarding Moyobamba - Yantalo. Noise measurements were made on the day shift with an interval of 15 days during 04 consecutive months (from 15 May to 30 September 2015). The meast.:rement methodology was 03 consecutive shots with a 1-minute interval to 1.50 meters in height in the right margin of San Martin. The results indicates that the road presents a Moyobamba Yantalo serviceability of 86 vehicles per hour, of which 40 % are Trimoviles, a 31 per cent are linear motorcycles and a 29 per cent are vehicles for cargo and public transport. For comparison with the ECAs la id down, the station Na. 02 located in the km 4 of the oxcart Moyobamba - Yantalo, register an average noise level of 81.1 dBA, which surpasses the ECAs applied to the Zone Industrial protection/Day Shift (80 dBA). In comparison with the ECAs for Commercial Area/Day Shift (70 dBA), the 03 monitoring stations outweigh the ECAs with an ave1·age value of 76.8 dBA as well as with re~ard to the Environmental Quality Standards - ECAs applied to the Zone Residential Protection/Day Shift (60 dBA). · These levels of average noise generated by the serviceability of motorized vehicles on the road Moyobamba - Yantalo, may be causing in the population of the environment of the pedestrian way, affectations of various kinds that is the case with hearing impairment, headache, insomnia, fatigue, stress, irritability, aggressiveness, social isolation, etc. Key words: public investment, noise level.en_US
dc.description.abstractEn la actualidad la carretera que une el distrito de Moyo bamba con Y antaló, hasta el 2012 era sólo afirmada y que a través de un proyecto de inversión pública realizaron su mejoramiento a nivel de asfalto básico lo que viene incrementando la transitabilidad de vehículos motorizados durante todo el día. En ese sentido mediante el presente trabajo de investigación se logró determinar el nivel de ruido que se genera producto de la transitabilidad en la carretera, para lo cual se establecieron 03 estaciones de monitoreo, la primera en el Km O 1, la segunda en el km 04 y la tercera en el km 07 con respecto Moyobamba - Yantaló. Las mediciones de ruido se realizaron en el turno diurno con un intervalo de 15 días durante 04 meses consecutivos (del 15 de Mayo al 30 de Setiembre del 2015). La metodología de medición fue de 03 tomas consecutivas con un intervalo de 1 minuto a 1.50 metros de altura en la margen derecha de San Martín. Los resultados obtenidos indica que la carretera Moyobamba Yantaló presenta una transitabilidad de 86 vehículos /hora, de los cuales el 40 % son Trimóviles, un 31 % son motos lineales y un 29 % son vehículos de carga y trasporte público. De la comparación con los ECAs establecidos, la estación N° 02 ubicado en el km 4 de la carreta Moyobamba - Yantaló, registró un nivel de ruido promedio de 81.1 dBA, el cual sobrepasa los ECAs aplicado a la Zona Protección Industrial/Turno Diurno (80 dBA). En comparación con los ECAs para Zona Comercial/Turno Diurno (70 dBA), las 03 Estaciones de Monitoreo sobrepasan los ECAs con un valor promedio de 76.8 dBA así como con respecto a los Estándares de Calidad Ambiental - ECAs aplicado a la Zona Protección Residencial/Turno Diurno (60 dBA), Estos niveles de ruido promedio generado por la transitabilidad de vehículos motorizados en la carretera Moyobamba - Y antaló, pueden estar ocasionando en la población del entorno de la vía peatonal, afectaciones de diversa índole tal es el caso de afectación auditiva, dolor de cabeza, insomnio, fatiga, estrés, irritabilidad, agresividad, aislamiento social, etc.es_PE
dc.formatapplication/pdfes_PE
dc.language.isospaes_PE
dc.publisherUniversidad Nacional de San Martín. Fondo Editoriales_PE
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.eses_PE
dc.sourceRepositorio - UNSMes_PE
dc.subjectDeterminaciónes_PE
dc.subjectRuidoes_PE
dc.subjectAmbientales_PE
dc.subjectGeneradoes_PE
dc.subjectTransitabilidades_PE
dc.subjectVehículoses_PE
dc.subjectMotorizadoses_PE
dc.subjectImpactoes_PE
dc.subjectAmbientales_PE
dc.subjectCarreteraes_PE
dc.subjectMoyobambaes_PE
dc.titleDeterminación del ruido ambiental generado por la transitabilidad de vehículos motorizados y su impacto ambiental de la carretera Moyobambaes_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisen_US
thesis.degree.disciplineIngeniería Ambientales_PE
thesis.degree.grantorUniversidad Nacional de San Martín. Facultad de Ecologíaes_PE
thesis.degree.nameIngeniero Ambientales_PE
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersiones_PE
dc.publisher.countryPEes_PE
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#2.07.00es_PE
renati.author.dni43627660
renati.advisor.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-1142-5851es_PE
renati.advisor.dni01223099
renati.typehttps://purl.org/pe-repo/renati/type#tesises_PE
renati.levelhttps://purl.org/pe-repo/renati/nivel#tituloProfesionales_PE
renati.discipline521066es_PE
renati.jurorRojas Bardalez, Alfonsoes_PE
renati.jurorCaceres Bardalez, Gerardoes_PE
renati.jurorJulca Urquiza, Ronaldes_PE


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess

Indexado por: