Método didáctico ecológico activo influyente en, el aprendizaje significativo del Área curricular de Ciencia y Ambiente en Educación Primaria

View/ Open
Date
2002Author
Mendoza Chávez, Wilmer Francisco
Mestanza Pilco, Miguel Antonio
Metadata
Show full item recordAbstract
The present experimental investigation was carried out with students of the sixth grade of primary education of the Educational Center number zero, zero five five one, located in the District of Yorongos, county of Rioja, Region of San Martin. The problem, general objective and hypothesis have been structured by means of the relationship of the variable Active Ecological didactic method and their influence in the significant learning. The theoretical body of the Active Ecological didactic method has been systematized, endowing him of a purpose, of an action field, of a structure composed by four stages: conceptual discovery, experimentation, concrete educational project, each stage with similar processes (planning, obtaining of information, development and plenary); of a theoretical support based on the principies of the active methodology, in the foundations epistemológicos and psicopedagist, constructivistas and finally of the biology of the learning. The influence with statistical significatividad of the Active Ecological didactic method in the significant learning, it has been the acceptance of the alternating hypothesis. The universe conformed by the students of the sixth grade, it has been studied in an effected at random; twenty integrated the experimental group and twenty the group control. The investigation hypothesis finds consistency in the confrontation of the results since these they are consequences of the theories that sustain to the method. In that logic the inferred conclusions sustain that by means of the Active Ecological didactic method, the students builds and they reconstruct the knowledge, they solve problems, it is developed with freedom, he/she learns inter and intro personal and they stimulate the neurons of their two cerebral hemispheres. The parameter statistical employee in the hypothesis test has been to normal distribution (z). La presente investigación experimental se realizó con educandos del sexto grado de educación primaria del Centro Educativo Nº 00551, ubicado en el Distrito de Yorongos, provincia de Rioja, Región de San Martín. El problema, objetivo general e hipótesis se han estructurado mediante la relación de las variables método didáctico Ecológico Activo y su influencia en el aprendizaje significativo. El cuerpo teórico del método didáctico Ecológico Activo se le ha sistematizado, dotándole de una finalidad, de un campo de acción, de una estructura compuesta por cuatro etapas: descubrimiento conceptual, experimentación, proyecto educativo concreto, cada etapa con procesos análogos (planificación, obtención de información, desarrollo y plenaria); de un soporte teórico basado en los principios de la metodología activa, en los fundamentos epistemológicos y psicopedagógicos, constructivistas y finalmente de la biología del aprendizaje. La influencia con significatividad estadística del método didáctico Ecológico Activo en el aprendizaje significativo, ha sido la aceptación de la hipótesis alterna. El universo conformado por los educandos del sexto grado, ha sido estudiado en una muestra elegida al azar; veinte integraron el grupo experimental y veinte el grupo control. La hipótesis de investigación encuentra consistencia en la confrontación de los resultados por cuanto estas son consecuencias de las teorías que sustentan al método. En esa lógica las conclusiones inferidas sostienen que mediante el Método Didáctico Ecológico Activo, los educandos construyen y reconstruyen el conocimiento, solucionan problemas, se desarrolla con libertad, aprenden ínter e intrapersonalmente y estimulan las neuronas de sus dos hemisferios cerebrales. El parámetro estadístico empleado en la prueba de hipótesis ha sido a distribución normal (z).