Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11458/1735
Title: Técnica didáctica artística CADADI (canto, danza y dibujo) y su influencia en el aprendizaje relevante en alumnos de educación primaria de Rioja
Authors: Barbaran Mozo, Jose Leoncio
Ayapi Bazan, Patricia
Keywords: Didáctica Artística
Aprendizaje relevante
Issue Date: 2002
Publisher: Universidad Nacional de San Martín
Source: Ayapi-Bazan, P. (2002). Técnica didáctica artística CADADI (canto, danza y dibujo) y su influencia en el aprendizaje relevante en alumnos de educación primaria de Rioja. Tesis para optar el grado de Licenciado en Educación Primaria. Facultad de Educación y Humanidades, Universidad Nacional de San Martín, Tarapoto, Perú.
Abstract: The present experimental investigation was carried out with the educandos of the fourth grade of Primary Education of the Educational Center No. 00537 Matilde of the Eagle Velásquez, belonging to the city of Rioja, region of San Martin. The problem, hypothesis and general objective have been structured by means of the relationship of the Artistic didactic technical variables CADADI (I Sing, it Dances and Drawing) and the outstanding learning. The theoretical body of the Artistic didactic technique CADADI (I Sing, it Dances and Drawing) he/she was systematized endowing him of a purpose, of an action field, of pre didactic processes (dialogue, negotiation, culture experiencial of the educating), of didactic processes (I sing, it dances and drawing) and of a theoretical support based on the materialistic philosophical foundation regarding the art, in the biology of the learning and in the psicopedagogía piagetiana. Hypothesis was formulated: the alternating hypothesis whose presumption was the significant influence of the outstanding learning with the experimentation of the Artistic didactic technique CADADI (1 Sing, it Dances and Drawing) and the null hypothesis that predicted the it doesn't influence significant of the outstanding learning. The studied population the they conformed 95 educandos to who you/they were evaluated by means of a pre and post test to determine the significant influence or not of the Artistic didactic technique CADADI (I Sing, it Dances and Drawing) in the outstanding learning. The sample was chosen using the chart of random numbers for the educandos assignrnent to the experimental group and control aleatorily. In the first group they conformed it 17 educandos and in the second 26 educandos, obtaining a size of representative and appropriate sample of 43 educandos. In consequence, the conclusions reveal that the Artistic didactic technique CADADI (I Sing, it Dances and Drawing) it stimulates the artistic activities associated to the science, art and thought, it cooperates to the formation of the social conscience of the educandos and it is appropriate for the development of classes where it prevails the thought and the action, bearing to the materialization of an evident outstanding learning in conceptual, procedural competitions and actitudinales.
La presente investigación experimental se realizó con los educandos del cuarto grado .de Educación Primaria del Centro Educativo No. 00537 Matilde del Aguila Velásquez perteneciente a la ciudad de Rioja, región de San Martín. El problema, hipótesis y objetivo general se han estructurado mediante la relación de las variables técnica didáctica Artística CADADI (Canto, Danza y Dibujo) y el aprendizaje relevante. El cuerpo teórico de la técnica didáctica Artística CADADI (Canto, Danza y Dibujo) se le sistematizó dotándole de una finalidad, de un campo de acción, de pre procesos didácticos (diálogo, negociación, cultura experiencia! del educando), de procesos didácticos (canto, danza y dibujo) y de un soporte teórico basado en el fundamento filosófico materialista respecto al arte, en la biología del aprendizaje y en la psicopedagogía piagetiana. Se formularon hipótesis: la hipótesis alterna cuya presunción era la influencia significativa del aprendizaje relevante con la experimentación de la técnica didáctica Artística CADADI (Canto, Danza y Dibujo) y la hipótesis nula que predecía la no influencia significativa del aprendizaje relevante. La población estudiada lo conformaron 95 educandos a quienes se les evaluó mediante un pre y post test para determinar la influencia significativa o no de la técnica didáctica Artística CADADI (Canto, Danza y Dibujo) en el aprendizaje relevante. La muestra fue elegida aleatoriamente usando la tabla de números aleatorios para la asignación de educandos al grupo experimental y control. En el primer grupo lo conformaron 17 educandos y en el segundo 26 educandos, obteniendo un tamaño de muestra representativa y adecuada de 43 educandos. En consecuencia, las conclusiones revelan que la técnica didáctica Artística CADADI (Canto, Danza y Dibujo) estimula las actividades artísticas coligadas a la ciencia, arte y pensamiento, coadyuva a la formación de la conciencia social de los educandos y es apropiada para el desarrollo de clases donde predomine el pensamiento y la acción, conllevando a la materialización de un aprendizaje relevante evidente en competencias conceptuales, procedimentales y actitudinales.
URI: http://hdl.handle.net/11458/1735
Appears in Collections:(Lic.) Educación Primaria

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ITEM@11458-881.pdf1.7 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons