Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11458/1783
Title: Material didáctico contextualizado y su influencia en el aprendizaje de la comprensión lectora de los estudiantes de cinco años de la institución educativa inicial Nº 231 del distrito de Rioja
Authors: Padilla Guzman, Manuel
Mestanza Pilco, Miguel Antonio
Lopez Culqui, Toribio
Perez Becerra, Alicia
Villanueva Ramirez, Saira Magally
Keywords: Capacidades comunicativas
Materiales educativos
Issue Date: 2006
Publisher: Universidad Nacional de San Martín. Fondo Editorial
Source: Perez-Becerra, A. & Villanueva-Ramirez, S. M. (2006). Material didáctico contextualizado y su influencia en el aprendizaje de la comprensión lectora de los estudiantes de cinco años de la institución educativa inicial Nº 231 del distrito de Rioja. Tesis para optar el grado de Licenciado en Educación Inicial. Facultad de Educación y Humanidades, Universidad Nacional de San Martín, Tarapoto, Perú.
Abstract: In the initial level worry re-dresses the process of education learning of the communicative capacities since they are the key for other learnings that the education offers. The difficulties in the development of these capacities it is a problem, which solution is in diagnosing the reasons that give him(her) origin, considering and executing alternatives of solution, task that relapses into the hands of the teachers. The educational materials facilitate the learnings of the children (seize) and they consolidate the saberes with major efficiency. They stimulate the function of the senses and the previous learnings, to accede to the information, to the development of capacities and to the formation of activities and values. From this perspective there has been realized the investigation which aim(lens) has been to systematize the Material Didactic Contextualizado, whose aplicabilidad improves the learning of the reading comprehension of the five-year-old students of the Educational lnstitution N º 231 of the district of Rioja, in the year 2006. The contributions of Ausubel, Piaget and Vigotsky, who emphasize the conception of to educate, focused from the learning that supposes activity, significatividad and functionality of the learned; besides the contributions of the interactive character of the reading, sustained in the psicolingüística and the cognitive psychology, base to the investigation, which is orientated to demonstrate the following hypothesis: The didactic material contextualizado will influence significantly in the learning of the reading comprehension of the five-year-old students of the Educational lnstitution N° 231 of the district of Rioja, in the year 2006. The investigation of type applied, experimental level, quasiexperimental design of preprueba - it(he,she) posttries, has been taken to end by a population equal sample to 16 children and 5-year-old girls of the-Educational lnstitution of the lnitial Level N° 231 of the sector Atahualpa, of the district of Rioja. To the above mentioned children he(she) administered a test(proof) of reading comprehension, befare and after the execution of classes using the Material Oidactic Contextualizado. From 16 students there have been gathered the information, which tried with the comparison of averages and variances of pairecf punctuations there has demonstrated the acceptance of the alternate hypothesis. Being fulfilled that tc = 10,25> tt = 1,753; it(he,she) is to say, tcƐRRɅɇRA therefore H1 : μA> μB. Then the alternate hypothesis is accepted and pushes the void one back. In consequence the Material Didactic Contextualizado has influenced significantly in the learning: of the reading comprehension of the five-year-old students of the Educational lnstitution N ° 231 of the district of Rioja, in the year 2006.
En el nivel inicial reviste preocupación el proceso de enseñanza aprendizaje de las capacidades comunicativas por cuanto son la llave para los demás aprendizajes que la educación ofrece. Las dificultades en el desarrollo de estas capacidades es un problema, cuya solución está en diagnosticar las causas que le dan origen, plantear y ejecutar alternativas de solución, tarea que recae• en las manos de los docentes. Los materiales educativos facilitan los aprendizajes de los niños (as) y consolidan los saberes con mayor eficacia. Estimulan la función de los sentidos y los aprendizajes previos, para acceder a la información, al desarrollo de capacidades y a la formación de actividades y valores. Desde esta perspectiva se ha realizado la investigación cuyo objetivo ha sido sistematizar el Material Didáctico Contextualizado, cuya aplicabilidad mejore el aprendizaje de la comprensión lectora de los estudiantes de cinco años de la Institución Educativa Nº 231 del distrito de Rioja, en el año 2006. Los aportes de Ausubel, Piaget y Vigotsky, quienes destacan la concepción del educar, enfocado desde el aprendizaje que supone actividad, significatividad y funcionalidad de lo aprendido; además los aportes del carácter interactivo de la lectura, sustentado en la psicolingüistíca y la psicologla cognitiva, fundamentan a la investigación, que se orienta a demostrar la hipótesis siguiente: El material didáctico contextualizado influirá significativamente en el aprendizaje de la comprensión lectora de los estudiantes de cinco años de la Institución Educativa Nº 231 del distrito de Rioja, en el año 2006. La investigación de tipo aplicada, de nivel experimental, de diseño cuasiexperimental de preprueba - postprueba, ha sido llevado a cabo con una muestra poblacional igual a 16 niños y niñas de 5 años de la Institución Educativa del Nivel Inicial Nº 231 del sector Atahualpa, del distrito de Rioja. A dichos niños se administró una prueba de comprensión lectora, antes y después de la ejecución de clases empleando el Material Didáctico Contextualizado. De los 16 estudiantes se ha recogido los datos, que procesados con la comparación de promedios y varianzas de puntuaciones apareadas ha demostrado la aceptación de la hipótesis alterna. Cumpliéndose que tc = 10,25 > tt = 1,753; es decir, tcƐRRɅɇRA por lo tanto H1: μA > .μB. Entonces se acepta la hipótesis alterna y rechaza la nula.- En consecuencia el Material Didáctico Contextualizado ha influido significativamente en el aprendizaje de la comprensión lectora de los estudiantes de cinco años .de la Institución Educativa Nº 231 del distrito de Rioja, en el año 2006
URI: http://hdl.handle.net/11458/1783
Appears in Collections:(Lic.) Educación Inicial

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ITEM@11458-926.pdf1.55 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons