Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11458/1786
Title: Interculturalidad en el sistema educativo peruano
Authors: Flores Cruz, Carlos Alberto
Del Aguila lsuiza, Enith Dalila
Keywords: Diversidad cultural
Comportamiento individual
Issue Date: 2006
Publisher: Universidad Nacional de San Martín. Fondo Editorial
Source: Del Aguila lsuiza, E. D. (2006). Interculturalidad en el sistema educativo peruano. Monografía para optar el grado de Licenciado en Educación Inicial. Facultad de Educación y Humanidades, Universidad Nacional de San Martín, Tarapoto, Perú.
Abstract: Our country has a variety of cultures, which can not be excluded from the education system and therefore have to be included in the educational process, with an education consistent with the context in which they live. This cultural diversity is presented in spaces defined where human groups coexist with different cultural traditions, which leads to attitudes toward cultural diversity are varied and even subsequent intercultural relations in which one is submerged. This process is complex, not unilinear, and depends even part of the context in which the person is, but here just want to point out that there are influences that, despite not being recognized, act however effectively in individual and collective behavior. In this sense, our purpose is to bring awareness how the recognized cultural diversity of our country, both in relations between the different cultures that originate from him, and between them and those of external origin, live in the great concert called globalization. We needed reflection on the quality of these relations, in order to assess whether they have the character of intercultural. The understanding of the various approaches or natures of multiculturalism is the foundation for understanding what implies a possible intercultural education for all Peruvians of this understanding also derive the understanding that, in Peru, education in human rights, peace education, citizenship education, happen to be also intercultural education; given the essentially multicultural character of the country. Our intention is not to point empty, but provide know how the conceptual basis of our legislation has always been at the forefront of developments in this field on the American continent and even in Europe, although the origins of concern intercultural education are different, as will be seen later. This demonstrates ability to reflect indirectly the performance potential that exists in the country, potential, however, requires not only legal support, but political decisions and planning to boost its realization
Nuestro país cuenta con una gran variedad de culturas, las cuales no pueden estar excluidas del sistema educativo y que por ende tienen que ser incluidos en el proceso docente educativo, con una educación acorde con el contexto en el que viven. Esta diversidad cultural se presenta en espacios definidos donde coexisten grupos humanos con tradiciones culturales diferentes, lo cual conlleva a que las actitudes frente a la diversidad cultural sean muy variadas y más aun a las consiguientes relaciones interculturales en las que uno se encuentra sumergido. Este proceso es complejo, no unilineal, y depende incluso en parte del contexto en el que se encuentre la persona, pero aquí simplemente interesa señalar que existen influencias que, pese a no ser reconocidas, actúan sin embargo eficazmente en el comportamiento individual o colectivo. En tal sentido, nuestro propósito es traer a la conciencia cómo se vive la reconocida diversidad cultural de nuestro país, tanto en las relaciones entre las diferentes culturas que se originan en él, así como entre éstas y las de origen externo, dentro del gran concierto de la llamada globalización. Creemos necesaria la reflexión sobre la calidad de estas relaciones, a fin de evaluar si tienen el carácter de interculturales. La comprensión cabal de los diversos enfoques o naturalezas de la interculturalidad, es el cimiento para entender lo que implica una posible educación intercultural para todos los peruanos de esta comprensión derivará también el entendimiento de que, en el Perú, la educación en derechos humanos, la educación por la paz, la educación ciudadana, pasan por ser también educación intercultural; dado el carácter esencialmente pluricultural del país. Nuestra intención no es señalar vacíos, sino más brindar a conocer cómo el sustento conceptual de nuestra legislación ha estado siempre a la vanguardia de los adelantos que en ese campo se da en el continente americano e incluso en el europeo, aunque los orígenes de la preocupación por la educación intercultural sean distintos, como se verá oportunamente. Esta capacidad de reflexión demuestra, indirectamente, el potencial de actuación que existe en el país, potencial que, sin embargo, requiere no sólo de sustento legal, sino de decisiones políticas y de planificación que impulsen su concreción.
URI: http://hdl.handle.net/11458/1786
Appears in Collections:(Lic.) Educación Inicial

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ITEM@11458-929.pdf1.14 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons