Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11458/185
Title: Implementación y fortalecimiento de potencialidades ambientales mediante la aplicación de educación ambiental en la I.E Clemente López Montalvan, Calzada, 2010
Authors: Rojas Bardalez, Alfonso
Del Aguila Mejia, Margarita Merisbeth
Garcia Bardalez, Marisol
Keywords: Institución educativa
Club ambiental
Issue Date: 2013
Publisher: Universidad Nacional de San Martín. Fondo Editorial
Source: Del-Aguila-Mejía, M. M. & García-Bardález, M. (2013). Implementación y fortalecimiento de potencialidades ambientales mediante la aplicación de educación ambiental en la I.E Clemente López Montalvan, Calzada, 2010. Tesis para optar el grado de Ingeniero Ambiental. Facultad de Ecología, Universidad Nacional de San Martín, Tarapoto, Perú.
Abstract: Engineer has as title "Implementation and strengthening of environmental potentials by means of the application of environmental education in the Educational Institution "Clemente Lopez Montalván", Calzada 2010. lt considers to establish the environmental initial and final diagnosis in the topics of water, soil, air, flora and fauna; to implant as environmental potential the segregation of solid residues and also to constitute as environmental potential the creation of an environmental club integrated by the own students. This work focused on the implementation of the Environmental Education Program - EEP, with the aim of increasing the students knowledge of secondary education in the enviromnental aspect; to meet the objectives used methodology and techniques of education that helped in the teaching-learning process as the development of educational materials for each topic, dynamics in groups, field tJips in order to achieve the awareness of students. The study was conducted with 62 students, 30 students from the 1st grade "B" and 32 students of the 2nd grade "A" of the secondary level of the Educational Institution "Clemente Lopez Montalván" of Calzada distJict. In the results of the investigation it was possible to establish that, in the initial survey before the PEA application to it climbs of O - 1 O (learning in beginning), exist 1 O % of students in the 1 o "B" and 12.5% in 2 o "A" and between 90% to 87.5% of knowledge respectively. And in the fmal survey after the PEA to a scale of O - 10 (learning in beginning), there was no student in the 1 o "B" and 2 o "A", achieving 100 % of passes in both sections with regard to the knowledge of the water topics, soil, air, flora and fauna; result that allows us to affmn the success ofthe PEA in the immersed sections in the present study. As we demonstrated in the hypothesis test in our work the knowledge of the students increased in the 5 topics covered in the classroom according to the schedule of work. The implementation of Environmental Education influences the implementation and strengthening of potential environmental educational institution in the "Clemente Lopez Montalván"- Calzada, 2010. On the other hand, was implemented and strengthened environmental potential as the segregation of solid waste through theoretical workshops - practica! in the educational institution, making the deployment of 6 containers of 80 liters and 6 containers of 20 liters, in the colors (yellow, green and blue) to identify and classify the sol id waste ( see photo No # O 1 ). There was constituted the environmental club called: " Y oung students joined to preserve the nature" (JOESUCNA) shaped by students ofthe 1 o "B" and 2 o "A", with whom one was employed at equipment as for conservation at the district of Causeway, (to see Proved). Key words: educational institution, environmental club.
El presente trabajo de tesis para obtener el título profesional de Ingeniero Ambiental tiene como título "Implementación y fortalecimiento de potencialidades ambientales mediante la aplicación de educación ambiental en la Institución Educativa "Clemente López Montalván", calzada 2010. Se plantea establecer el diagnóstico ambiental inicial y final en los temas de agua, suelo, aire, flora y fauna; implantar como potencialidad ambiental la segregación de residuos sólidos y también constituir como potencial ambiental la creación de un club ambiental integrada por los propios estudiantes. Este trabajo se centró en la aplicación del Programa de Educación Ambiental - PEA, con el propósito de incrementar los conocimientos de los estudiantes de educación secundaria en el aspecto ambiental; para cumplir con los objetivos se utilizó metodología y técnicas de la educación que ayudaron en el proceso de enseñanza - aprendizaje como la elaboración de materiales educativos por cada tema a tratar, dinámicas en gmpos, salidas de campo a fin de lograr la sensibilización de los estudiantes. El estudio se realizó con 62 estudiantes, 30 estudiantes deller grado "B" y 32 estudiantes del 2do grado "A" del nivel secundaria de la Institución Educativa "Clemente López Montalván" del distrito de Calzada. En los resultados de la investigación se pudo establecer que, en la encuesta inicial antes de la aplicación del PEA a un escala de O - 10 (aprendizaje en inicio), exista un 10% de estudiantes en el 1 o "B" y un 12.5% en el 2° "A" y entre un 90% a 87.5% de conocimientos respectivamente. Y en la encuesta final luego del PEA a una escala de O- 10 (aprendizaje en inicio), no hubo ningún estudiante en ello "B" y 2° "A", logrando un 100% de aprobados en ambas secciones respecto a los conocin1ientos de los temas de agua, suelo, aire, flora y fauna; resultado que nos permite afirmar el éxito del PEA en las secciones inmersas en el presente estudio. Tal como demostramos en la prueba de hipótesis en nuestro trabajo los conocimientos de los estudiantes se incrementaron en los 5 temas tratados en el aula según el cronograma de trabajo. La aplicación de Educación Ambiental influye en la implementación y fortalecimiento de potencialidades ambientales en la Institución Educativa "Clemente López Montalván" - Calzada, 2010. Por otro lado, se implementó y fortaleció potencialidades ambientales como la segregación de los residuos sólidos mediante talleres teóricos -prácticos en la Institución Educativa, logrando la implementación de 6 contenedores de 80 litros y 6 contenedores de 20 litros, en los colores (amarillo, verde y azul) para identificar y clasificar los residuos sólidos (ver Foto N° 01). Se constituyó el club ambiental denominado: "Jóvenes estudiantes unidos para conservar la naturaleza" (JOESUCNA), conformado por estudiantes del 1 °"B" y 2° "A", con quienes se trabajó en equipo en materia de conservación en el distrito de Calzada, (ver Resultados).
URI: http://hdl.handle.net/11458/185
Appears in Collections:(Br.) Ingeniería Ambiental

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
6051911.pdf3.55 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons