Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11458/2352
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorTorres Delgado, Jorge
dc.contributor.authorArevalo Davila, Charlyy
dc.contributor.authorOcampo Casique, Blanca
dc.date.accessioned2017-07-19T18:38:57Z
dc.date.available2017-07-19T18:38:57Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.citationArevalo-Davila, C; & Ocampo-Casique, B. (2006). Influencia de un programa de educación ambiental no formaI para el manejo adecuado de los residuos sólidos domésticos en la población del barrio de Zaragoza - Moyobamba. Tesis para optar el grado de Ingeniero Ambiental. Facultad de Ecología, Universidad Nacional de San Martín, Tarapoto, Perú.es_PE
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11458/2352
dc.description.abstractThe present project of investigation was made in the district of Zaragoza of the District and Province of Moyobamba in 2006; and it has as intention to contribute in elevating the knowledge in environmental subjects and the change of attitude for the suitable handling of the domestic solid remainders in the population of the district of Zaragoza; the same one which it counts on a population to the 2006 of 61102 inhabitants (Census 2005 INEI), considering a rate of growth of 3,51 % (INEI). Having as hypothesis" the application of a program of nonformal environmental education in the suitable handling of the domestic solid remainders will influence significantly in the attitude of the settlers ofthe district of Zaragoza", for it primary information through a survey was compiled (pre test), evaluation of environmental indicators, production per capita by house and study of composition of the solid remainders, as much in the group control and experimental group, each one conformed by 49 houses. Soon a Program of nonFonnal Environmental Education for Suitable Manejo of the Domestic Solid Remainders was elaborated and applied, the same one that was evaluated with pos test like a the beginning to both work groups; of which we have the following comparison; in the experimental group the 49, 70% of this population before applying this program knew environmental subjects, and single the 8,74% fulfill the attitude indicators. After applying the program it was observed that the 70,700/o of the experimental group know environmental subjects, and the 11,43% fulfill the attitude indicators. Before the obtained results it is recommended to elaborate and to apply programs of nonformal environmental education of continuous way to educate and to sensitize to the population with respect to the atmosphere and thus to foment the sustainable development.en_US
dc.description.abstractEl presente proyecto de investigación se realizó en el barrio de Zaragoza del Distrito y Provincia de Moyobamba en año 2006; y tiene como propósito contribuir en elevar el conocimiento en temas ambientales y el cambio de actitud para el manejo adecuado de los residuos sólidos domésticos en la población del barrio de Zaragoza; la misma que cuenta con una población al 2006 de 61102 habitantes (Censo 2005 INEI), considerando una tasa de crecimiento de 3.51% (INEI). Teniendo como hipótesis "La aplicación de un programa de educación ambiental no formal en el manejo adecuado de los residuos sólidos domésticos influirá significativamente en la actitud de los pobladores del barrio de Zaragoza", para ello se recopiló información primaria a través de una encuesta (pre test), evaluación de indicadores ambientales, producción percápita por vivienda y estudio de composición de los residuos sólidos, tanto en el grupo control y grupo experimental, cada uno conformado por 49 viviendas. Luego se elaboró y aplicó un Programa de Educación Ambiental No Formal para el manejo Adecuado de los Residuos Sólidos Domésticos, la misma que fue evaluada con un pos test como al inicio a ambos grupos de trabajo; de los cuales tenemos la siguiente comparación; en el grupo experimental el 49.70% de esta población antes de aplicar dicho programa conocía de temas ambientales, y solo el 8. 74% cumple con los indicadores de actitudes. Después de aplicar el programa se observó que el 70.70% del grupo experimental conoce de temas ambientales, y el 11.43% cumplen con los indicadores de actitudes. Ante los resultados obtenidos se recomienda elaborar y aplicar programas de educación ambiental no formal de manera continua para educar y sensibilizar a la población con respecto al ambiente y así fomentar el desarrollo sostenible.es_PE
dc.description.uriTesises_PE
dc.formatapplication/pdfes_PE
dc.language.isospaes_PE
dc.publisherUniversidad Nacional de San Martín. Fondo Editoriales_PE
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.es*
dc.sourceUniversidad Nacional de San Martín - Tarapotoes_PE
dc.sourceRepositorio - UNSMes_PE
dc.subjectInfluencia de un Programa de Educación Ambientales_PE
dc.titleInfluencia de un programa de educación ambiental no forma'I para el manejo adecuado de los residuos sólidos domésticos en la población del barrio de Zaragoza • Moyobamba.es_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisen_US
thesis.degree.disciplineIngeniería Ambientales_PE
thesis.degree.grantorUniversidad Nacional de San Martín. Facultad de Ecologíaes_PE
thesis.degree.nameIngeniero Ambientales_PE
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#2.07.00es_PE
renati.author.dni40211209
renati.author.dni40016819
renati.advisor.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-0802-0703es_PE
renati.advisor.dni01146224
renati.typehttps://purl.org/pe-repo/renati/type#tesises_PE
renati.levelhttps://purl.org/pe-repo/renati/nivel#tituloProfesionales_PE
renati.jurorCenturion Tapia, Fabianes_PE
renati.jurorCasas Luna, Santiago Albertoes_PE
renati.jurorRojas Bardalez, Alfonsoes_PE
item.fulltextWith Fulltext-
item.languageiso639-1es-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
item.grantfulltextopen-
item.cerifentitytypePublications-
item.openairetypeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis-
Appears in Collections:(Br.) Ingeniería Ambiental
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TP_IAMB_00071_2006.pdf13.99 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show simple item record

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons