dc.identifier.citation | Aiquipa Tello, J. J. (2015). Dependencia emocional en mujeres víctimas de violencia de pareja. Revista de Psicología, 33(2), 412–437. Arrez Rebolledo, E. (2017). Violencia de género e institución. In Estudios sobre la la violencia de género en la Universidad (Vol. 1, p. 205). https://www.uv.mx/bdh/files/2017/12/Estudios-sobre-violencia-de-genero-18-de-enero.pdf Barreto Ruiz, P. D. (2018). Estudio comparativo del juicio moral de los estudiantes del primer y tercer ciclo de la Facultad de Ingeniería Civil de una universidad pública. In Universidad Peruana Cayetano Heredia. http://repositorio.upch.edu.pe/handle/upch/4373 Benavides Gárate, E. L. (2018). La violencia de género en el barrio de Palermo-Lima 2017. In Universidad César Vallejo. Casas A, L. F., Ibáñez A, L. E., & Parra, D. I. (2018). Desarrollo moral de los estudiantes de un programa de enfermería. Revista de La Universidad Industrial de Santander. Salud, 50(3), 247–256. https://doi.org/10.18273/revsal.v50n3-2018009 Castillo Saavedra, E., Bernardo Trujillo, J. V., & Medina Reyes, M. A. (2018). Violencia de género y autoestima de mujeres del centro poblado Huanja – Huaraz, 2017. Horizonte Médico (Lima), 18(2), 47–52. https://doi.org/10.24265/horizmed.2018.v18n2.08 Gómez Casillas, A. (2018). Violencia de género y prácticas tradicionales perjudiciales: Una contribución al debate metodológico para su medición en Europa. In Universidad Autonoma de Barcelona. Gonzales Ojeda, M. (2017). La violencia contra la mujer en el distrito de Santiago de Surco. In Universidad Ricardo Palma (Vol. 1). https://doi.org/10.29019/eyn.v5i2.295 Guadarrama Olivera, M. E. (2019). Violencia contra las mujeres en instituciones de educación superior en México. Revista de Divulgación, Investigación e Innovación, 2(5), 5–14. http://www.uabjo.mx/media/1/2019/01/Tequio05_web_Ok.pdf Guzmán Sanchez, F. M. (2015). Violencia de género en adolescentes: análisis de las percepciones y de las acciones educativas propuestas por la Junta de Andalucía. In Universidad de Sevilla. https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=47227&orden=1&info=link%5Cnhttps://dialnet.unirioja.es/servlet/exttes?codigo=47227 Hernandez, S., Fernández. C., B. L. (2014). Metodología de la investigación. In Mc Graw HIll Education (Vol. 53, Issue 9). https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004 Jacobs-Ardines, C., Santana-Vega, L. E., & Feliciano-García, L. (2018). Moral development and political corruption: an evaluation instrument proposal. MLS Educational Research, 2(1), 83–98. https://doi.org/10.29314/mlser.v2i1.62 Jara Romero, P., & Romero Felip, A. (2009). Escala De Evaluación Del Tipo Y Fase De La Violencia De Género (Eetfvg). Fòrum de Recerca, 15, p.273-282. http://hdl.handle.net/10234/77672 López Luna, J., & López Calva, M. (2019). La mediación moral incidental / Incidental Moral Mediation. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación y El Desarrollo Educativo, 9(18), 630–653. https://doi.org/10.23913/ride.v9i18.439 Meza Cruzalegui, D. E. P. (2019). Percepción de la Violencia Contra la Mujer y su Relación con el Bienestar Existencial en Estudiantes Universitarios. In Universidad Ricardo Palma. https://doi.org/.1037//0033-2909.I26.1.78 Noguera G., M. E. (2018). Desarrollo moral y sociedad. In Revista Educación en Valores. Universidad de Carabobo. (Vol. 1, Issue 29). Oporto Arenas, Mi. E. (2018). Juicio moral en estudiantes universitarios de la Universidad Nacional San Agustin de Arequipa. Universidad Nacional San Agustin de Arequipa. Quintero Ramírez, Ó. A. (2019). Violencias de género e intervención institucional en la Universidad Nacional de Colombia. Nomadas, 51, 191–209. https://doi.org/10.30578/nomadas.n51a11 Rodríguez, L. M. (2016). Psicología del desarrollo moral en la adolescencia . Un modelo integrativo. In Universidad Católica Argentina. Romero Colter, M. V. (2017). Violencia de género: Tipo, fase y factores asociados en Los distritos de Tumán y José Leonardo Ortíz del Departamento de Lambayeque Agosto – Octubre 2015 [Universidad de San Martin de Porres]. In Universidad de San Martín de Porres. http://www.repositorioacademico.usmp.edu.pe/bitstream/usmp/2565/1/ROMERO_MV.pdf Torres Jaramillo, C. M. (2017). Violencia de género en estudiantes del Área de la Salud Humana de la Universidad Nacional de Loja , en el período académico Marzo – Julio de. In Universidad Nacional de Loja. Vásquez, F. J. (2018). Validación de un instrumento para medir el desarrollo moral en el contexto de situaciones relacionadas con la corrupción. Psicogente, 21(40), 545–559. https://doi.org/10.17081/psico.21.40.2748 Vilata, M., & Mart, M. (2015). Variables cognitivas que intervienen en la Psicologí a Moral. In Universitat de Valencia. Zamudio-Sánchez, F. J., Andrade-Barrera, M. A., Arana-Ovalle, R. lvette, & Alvarado-Segura, A. A. (2017). Violencia de género sobre estudiantes universitarios (as). Convergencia, 24(75), 133–157. https://doi.org/10.29101/crcs.v0i75.3726 | es_PE |
dc.description.abstract | In the university environment, gender violence constitutes a risk factor for women, considering that this condition can generate from neurotic psychological manifestations, to the abandonment of the university career. In order to determine the relationship between moral development and gender violence, this study is cross-sectional applied to 160 students from a university institution in Peru, who voluntarily provided information; To modify moral development, the modified Socio-Moral Problems Questionnaire was applied ”, which presents 3 subscales where each corresponds to a dilemma and associated items from which a score is obtained, to assess gender violence, the evaluation of the type of gender violence, which consists of 42 items that evaluate two dimensions: physical - psychological behaviors and beliefs. As a result, it was found that both variables are associated, having been determined through the chi square coefficient, the calculated one (55.81) being greater than the tabular chi square (9.49). | es_PE |