Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11458/404
Title: La velocidad lectora y su relación con la comprensión lectora en los estudiantes del 2do grado de primaria de la I.E José Carlos Mariátegui
Authors: Vargas Vasquez, Luis Manuel
Mocarro Encarnacion, Jacqueline
Keywords: Velocidad
Lectora
Issue Date: 2016
Publisher: Universidad Nacional de San Martín. Fondo Editorial
Source: Mocarro-Encarnacion, J. (2016). La velocidad lectora y su relación con la comprensión lectora en los estudiantes del 2do grado de primaria de la I.E José Carlos Mariátegui. Tesis para optar el grado de Licenciado en Educación Primaria. Facultad de Educación y Humanidades, Universidad Nacional de San Martín, Tarapoto, Perú.
Abstract: Reading is an essential part of literacy skills, and in turn to read, it is the process that performs the understanding of written language, and allows the establishment of an interaction between reader and text. From the methodological point of view, the problems of reading speed would be cond itional comprehension d ifficulties. The overall objective of this research was to determine the relationship between reading speed and reading comprehension in students of the 2nd grade education II.EE. "Jose Carlos Mareategui" Sector Rupacucha- Rioja Reading comprehension is based on the theories: Outline, understanding as an interactiva, transactional and process understanding and reading as a skill set or knowledge transfer. The research design was a correlational substantive, descriptiva cross-sectional research. The sample consisted of 57 students divided into two. sections "C" and "8" of the 2nd degree. The experiment was carried out for a month, with the application of the test ofreading speed and reading comprehension in students individually, achieving accepting our research hypothesis, meaning that there is a significant positiva relationship . between reading speed and reading · comprehension Students in 2nd grade education II.EE. "Jose Carlos Mareategui" Rupacucha Sector - Rioja with a Pearson. correlation coefficient (Ys = 0,715 }.
La lectura es una parte esencial de la competencia lectora, y a su vez leer, es el proceso que lleva a cabo la comprensión del lenguaje escrito, además de permitir el establecimiento de una interacción entre el lector y el texto. Desde el punto de vista metodológico, los problemas de velocidad lectora estaría estarían condicionando las dificultades de comprensión. El objetivo general de esta investigación fue determinar la relación existente entre la velocidad lectora y la comprensión lectora en los estudiantes del 2do grado de educación primaria de la II.EE. "José Carlos Mareategui" Sector Rupacucha - Rioja La comprensión lectora, se basa en las teorías: Del esquema, la comprensión como un proceso interactivo, transaccional y de la comprensión y la lectura como un conjunto de habilidades o como transferencia del conocimiento. El diseño de investigación fue una investigación sustantiva, descriptiva correlaciona! de corte transversal. La muestra estuvo conformada por 57 estudiantes distribuida en dos secciones "C" y "B" del 2do grado. La experiencia se desarrolló durante un mes, con la aplicación del Test de la velocidad lectora y de comprensión lectora en forma individual a los estudiantes, logrando aceptar nuestra hipótesis de investigación, significando que existe una relación positiva considerable entre la velocidad lectora y la comprensión lectora en los estudiantes del 2do grado de educación primaria de la II.EE. "José Carlos Mareategui" Sector Rupacucha - Rioja, con un coeficiente de correlación de Pearson ( Y s == 0 '715 ).
URI: http://hdl.handle.net/11458/404
Appears in Collections:(Lic.) Educación Primaria

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TEDHU_105.pdf3.38 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons