Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11458/422
Title: La estrategia didáctica aprendiendo juntos y su influencia en los niveles de comprensión lectora de textos narrativos en niños/as del 3er grado de primaria en la I.E José Carlos Mariátegui
Authors: Panduro Salas, Aladino
Mosquera Diaz, Jhon Willy
Fernandez Cachique, Libeth Melanea
Keywords: Estrategia didáctica
Aprendiendo juntos
Influencia
Comprensión lectora
Issue Date: 2012
Publisher: Universidad Nacional de San Martín. Fondo Editorial
Source: Mosquera-Diaz, J. W. & Fernandez-Cachique, L. M. (2012). La estrategia didáctica aprendiendo juntos y su influencia en los niveles de comprensión lectora de textos narrativos en niños/as del 3er grado de primaria en la I.E José Carlos Mariátegui. Tesis para optar el grado de Licenciado en Educación Primaria. Facultad de Educación y Humanidades, Universidad Nacional de San Martín, Tarapoto, Perú.
Abstract: The present investigation answers to the general problem: ¿ What measure the didactic strategy influences " Learning together " in the improvement of the levels of reading comprehension of narrative texts in children and girls of the Third degree of Primary Education, Educational Experimental lnstitution José Carlos Mariátegui, Sector Rupacucha, district of Rioja, 201 O?, Before which we appear the following general hypothesis: lf we experience the didactic Strategy " Learning together " then it will improve the levels of reading comprehension of narrative texts in children and girls of the Third degree of Primary Education, Educational Experimental lnstitution Jose Carlos Mariátegui, Sector Rupacucha, district of Rioja, 201 O, it is developed to choose the teacher's Title of Primary Education in the Faculty of Education and Humanities- Rioja of the National University of St Martín. The methodology is of type technological, follows the experimental method and the pre-experimental design with an alone group with pre and posttries. The withdrawal of information did to itself by means of a questionnaire that it contains ítems of the variable of study, applied to a sample of children and girls of the mentioned degree, being this one not probabilística, the above mentioned representation it is given on the basis of an opinion or particular intention of the author of the investigation. The most important conclusions we can indicate that in the test of principal hypothesis, on the influence of the didactic strategy in the reading comprehension, it shows the obtained results product of the utilization of the statistical formulas (comparison pareada) for the check of the hypothesis, a value being obtained calculated of te = -9,37 and a value to tabulate of t1 = 1,796 ( obtained of the table of probability of the distribution t of Student, with a level of significancia of 5 % and 11 degrees of freedom), checking that the calculated val u e is minor that the value tabulates left-handed, who allows that the void hypothesis should be located inside the region of rejection. Consequently it is decided to accept the hypothesis of investigation with a confidence level of 95 %. Meaning that, the didactic strategy "Learning Together ", Jose Carlos Mariátegui has influenced significantly in the levels of reading comprehension of narrativa texts in children and girls of the third degree of the level of Primary Education in the Educational Experimental lnstitution, Sector Rupacucha, district of Rioja, for what we think that we have reached the general objective.
La presente investigación responde al problema general: ¿En qué medida influye la estrategia didáctica "Aprendiendo juntos" en la mejora de los niveles de comprensión lectora de textos narrativos en niños y niñas del Tercer grado de Educación Primaria, Institución Educativa Experimental José Carlos Mariátegui, Sector Rupacucha, distrito de Rioja, 201 O?, ante lo cual nos planteamos la siguiente hipótesis general: Si experimentamos la estrategia didáctica "Aprendiendo juntos" entonces mejorará los niveles de comprensión lectora de textos narrativos en niños y niñas del Tercer Grado de Educación Primaria, de la I.E.E "José Carlos Mariátegui", Sector Rupacucha- Rioja, 2010. La metodología utilizada para la ejecución de la investigación, es de tipo tecnológica, sigue el método experimental y el diseño pre-experimental con un solo grupo con pre y postprueba. La recogida de datos se hizo mediante un cuestionario que contiene ítems de la variable de estudio, aplicado a una muestra de niños y niñas del mencionado grado, siendo esta no probabilística, dicha representatividad se da en base a una opinión o intención particular del autor de la investigación. Las conclusiones más importantes podemos señalar que en la prueba de hipótesis principal, sobre la influencia de la estrategia didáctica "Aprendiendo juntos" en la comprensión lectora,muestra los resultados obtenidos producto de la utilización de las fórmulas estadísticas (comparación pareada) para la verificación de la hipótesis, obteniéndose un valor calculado de te = -9,37 y un valor tabular de t1 = l,796(obtenido de la tabla de probabilidad de la distribución t de Student, con un nivel de significancia del 5% y 11 grados de libertad), verificando que el valor calculado es menor que el valor tabular izquierdo, el cual permite que la hipótesis nula se ubique dentro de la región de rechazo. Por consiguiente se decide aceptar la hipótesis de investigación con un nivel de confianza del 95%; significando que, la estrategia didáctica "Aprendiendo Juntos", ha influido significativamente en los ' niveles de comprensión lectora de textos narrativos en niños y niñas del Tercer Grado del Nivel de Educación Primaria en la I.E.E "José Carlos Mariátegui" Sector Rupacucha, distrito de Rioja, por lo que consideramos que hemos alcanzado el objetivo general.
URI: http://hdl.handle.net/11458/422
Appears in Collections:(Lic.) Educación Primaria

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TEDHU_23.pdf4.86 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons