Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11458/450
Title: Relación entre la asertividad de los padres de familia y las habilidades sociales de los niños de 5 años de la institución educativa inicial N° 303 Santa Rosa de Enace - Rioja
Authors: Salvatierra Juro, Rossana Rocio
Vasquez Panduro, Sonia Zelicet
Gallardo Guevara, Yanneli
Keywords: Asertividad
Padres de familia
Habilidades sociales
Issue Date: 2011
Publisher: Universidad Nacional de San Martín. Fondo Editorial
Source: Vasquez-Panduro, S. Z. & Gallardo-Guevara, Y. (2011). Relación entre la asertividad de los padres de familia y las habilidades sociales de los niños de 5 años de la institución educativa inicial N° 303 Santa Rosa de Enace - Rioja. Tesis para optar el grado de Licenciado en Educación Inicial. Facultad de Educación y Humanidades, Universidad Nacional de San Martín, Tarapoto, Perú.
Abstract: The present work of lnvestigation developed with the aim to determine the relation that exists between the Asertividad of the Family parents and the Social Skills of the 5-year-old children of the Educational lnitial lnstitution N o 303 - Sector Santa Rosa of Enace, of the district of Rioja in the year 2010. The investigation with which the work of investigation was designad was of the type correlaciona!, and of the explanatory partial level. One worked with a sample of 15 children and 15 parents. By means of the technology of the survey; there was gathered information of the asertividad of the parents, applying a scale of asertividad. Across the interview; there was applied the questionnaire of social skills to the children. The gathered information was processed by means of the distribution of frequencies and Pearson's coefficient. Accused and analyzed the information and results, brings over of the score of the questionnaires: levels of asertividad that possess the Parents of Family and the levels of social skills that the children possess, one affirms that it is more frequent parents and children find with a high leve! of asertividad and social skills. The average score of the level of asertividad is 17,00 points (high leve/ of asertividad) and the average score of the level of social skills is 19,13 (high · leve/ of social skills). The standard diversion shows the dispersion of the average scores about his average and is observed in the level of asertividad the dispersion of from 3,07 a homogeneous population (18,06% of coefficient of variation), and in the leve! of social skills the dispersion is 2,03 that it comes from a population also very homogeneous and is demonstrated in the result of the coefficient of variation (10,61 %).
El presente trabajo de Investigación se desarrolló con el objetivo de determinar la relación que existe entre la Asertividad de los Padres de Familia y las Habilidades Sociales de los niños de 5 años de la Institución Educativa Inicial N° 303 - Sector Santa Rosa de Enace, del distrito de Rioja en el año 2010 La investigación con la que se diseñó el trabajo de investigación fue del tipo correlaciona/, y del nivel explicativo parcial. Se trabajó con una muestra de 15 niños y 15 padres. Mediante la técnica de la encuesta; se recolectó información de la asertividad de los padres, aplicando una escala de asertividad. A través de la entrevista; se aplicó el cuestionario de habilidades sociales a los niños. Los datos recolectados fueron procesados mediante la distribución de frecuencias y el coeficiente de Pearson. Procesado y analizado los datos y resultados, acerca del puntaje de los cuestionarios: niveles de asertividad que poseen los Padres de Familia y los niveles de habilidades sociales que poseen los niños, se afirma que es más frecuente encontrar padres y niños con un nivel alto de asertividad y habilidades sociales. El puntaje promedio del nivel de asertividad es 17,00 puntos (alto nivel de asertividad) y el puntaje promedio del nivel de habilidades sociales es 19,13 (alto nivel de habilidades sociales). La desviación estándar muestra la dispersión de los puntajes medios alrededor de su promedio y se observa en el nivel de asertividad la dispersión de 3,07 proveniente de una población homogénea (18,06% de coeficiente de variación), y en el nivel de habilidades sociales la dispersión es 2,03 que proviene de una población también muy homogénea y es demostrado en el resultado del coeficiente de variación (10,61%).
URI: http://hdl.handle.net/11458/450
Appears in Collections:(Lic.) Educación Inicial

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TEDHU_58.pdf3.68 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons