Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11458/4896
Title: Effect of teaching leadership styles on the prevention of adolescence pregnancy: a case study conducted at Universidad César Vallejo, Peru [version 1; peer review: awaiting peer review]
Other Titles: Efecto de los estilos de liderazgo docente en la prevención del embarazo adolescente: un estudio de caso realizado en la Universidad César Vallejo, Perú[versión 1; revisión por pares: 1 aprobado con reservas]
Authors: Delgado Bardales, José Manuel
Rubio Luna Victoria, Edward Freddy
Valera Vega, Orfelina
Contreras Julián, Rosa Mabel
Palomino Alvarado, Gabriela del Pilar
Sánchez Dávila, Keller
Rodriguez Espejo, Yoni Meni
Lowy, Daniel A.
Keywords: Liderazgo
Prevención del embarazo
Profesor universitario
Salud pública
Issue Date: Mar-2021
Abstract: Background: In this study we aimed to determine the effect of university teaching and leadership styles at Universidad César Vallejo on the prevention of adolescence pregnancy. Methods: We performed a non-experimental, quantitative, crosssectional study, with a correlational descriptive design using a survey. Participants were students in classes enrolled in the starting two semesters at Universidad César Vallejo, Peru. The questionnaire comprised three sections: (I) General demographic data, (II) Teacher leadership styles, and (III) Pregnancy prevention teachings. Results: According to the students (n=793), teaching leadership styles are of three types: Laissez faire, transactional, and transformational. Types of pregnancy prevention from the students’ standpoint are the following: "high" level of "primary prevention" (44.4%), "medium" level of "tertiary prevention" (36.6%), and "high" level of "secondary prevention" (36.2%). Chi-Square test revealed that the three styles of leadership significantly affect the prevention of pregnancy: transformational (X2 = 136.390), transactional (X2 = 95.539), and Laissez Faire (X2 = 80.557) (p <0.05). Overall, there is a significant impact of university teaching leadership on pregnancy prevention among higher education students (X2 = 110,634, p = 0.0000), with a significance level of 5%. Conclusions: It can be concluded that for college students, teaching leadership style significantly affects the prevention of adolescent pregnancy.
Antecedentes: El objetivo de este estudio fue determinar el efecto de la docencia universitaria y los estilos de liderazgo de la Universidad César Vallejo en la prevención del embarazo adolescente. Métodos: Se realizó un estudio no experimental, cuantitativo, de corte transversal, con un diseño descriptivo correlacional mediante encuesta. Los participantes fueron estudiantes de clases matriculados en los dos semestres iniciales en la Universidad César Vallejo, Perú. El cuestionario constaba de tres secciones: (I) Datos demográficos generales, (II) Estilos de liderazgo docente y (III) Enseñanzas de prevención del embarazo. Resultados: Según los estudiantes (n=793), los estilos de liderazgo docente son de tres tipos: laissez faire, transaccional y transformacional. Los tipos de prevención del embarazo desde la perspectiva de los estudiantes son los siguientes: nivel "alto" de "prevención primaria" (44,4%), nivel "medio" de "prevención terciaria" (36,6%) y nivel "alto" de "prevención secundaria" (36,2%). La prueba Chi-Cuadrado reveló que los tres estilos de liderazgo inciden significativamente en la prevención del embarazo: transformacional (X2 = 136.390), transaccional (X 2 = 95.539) y Laissez Faire (X 2 = 80.557) (p <0.05). En general, existe un impacto significativo del liderazgo docente universitario en la prevención del embarazo entre estudiantes de educación superior (X 2 = 110.634, p = 0,0000), con un nivel de significancia del 5%. Conclusiones: Se puede concluir que para los estudiantes universitarios, el estilo de liderazgo docente incide significativamente en la prevención del embarazo adolescente.
URI: http://hdl.handle.net/11458/4896
Appears in Collections:Scopus

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Artículo científico.pdf470.98 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Google ScholarTM

Check

Altmetric


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.