Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11458/532
Title: Plan de negocios para la asociación de productores agropecuarios de huicungo (apahui), distrito de Huicungo, provincia de Mariscal Cáceres, Región San Martín
Authors: Rios Panduro, Leopoldo
Del Aguila Meza, Harold Alex
Keywords: Plan
Negocios
Asociación
Productores
Agropecuarios
Huicungo
Apahui
Issue Date: 2016
Publisher: Universidad Nacional de San Martín. Fondo Editorial
Source: Del-Aguila-Meza, H. A. (2016). Plan de negocios para la asociación de productores agropecuarios de huicungo (apahui), distrito de Huicungo, provincia de Mariscal Cáceres, Región San Martín. Tesis para optar el grado de Ingeniero Agroindustrial. Facultad de Ingeniería Agroindustrial, Universidad Nacional de San Martín, Tarapoto, Perú.
Abstract: The Business Plan for the Association of Agricultura! Producers of Huicungo (AAPHUI), District of Huicungo, Province of Mariscal Caceres, Region San Martin, this plan that is designed from a commercial standpoint of dry cocoa beans by the association, currently it has 30 members who are actively working; the organization has the necessary infrastructure for the collection, storage, fermentation and drying of cocoa beans, thus ensuring, to market dried cocoa beans with moisture required by the market and the necessary fermentation rates. The market to which AAPHUI products will go to domestic companies operating in the area as intermediaries, with the vision to expand the regional and national market as a future potential. This study will serve as a guide to enable the members of the organization to identify the profitability and viability of the business, being a useful tool to evaluate the business plan; there is availability of raw materials and unsatisfied demand in the province of MariscalCáceres that the geographic scope chosen for analysis of viability of the business plan. The size of business marketing plan will be 600 TM to the sixth year, which will increase every year, according to the marketing program developed in the part of the technical study.The business plan is economically viable and financially, according to the assessment of the economic indicators that a VANE = 1'557,225.43 was obtained; VANF = 1'059,937.60; TIRE= 101.43%; TIRF = 141.55%; R B/CE = 1.11; R B/CF = 1.04; PRIE= 2.60 years and PRIF= 1.71 years respectively. To the sensitize the business plan by increasing the purchase price of grain dry cocoa S /. 7.4 new soles per kilo to S /. 8.3 new soles per kilo, indicators as VANE is still positive 11,215.24 new soles, the TIRE= 12.79%, but already it is not financially possible because the VANF = -24,013.35 negative value and TIRF = 9.48%, which is to say that quality should be improved grain to offer better prices. Keywords: Cocoa, distribution center, VAN (Value Net Actuality), TIR (Interna! Rate of return), r B/C (relationshipcost benefit) and PRI (payback period of investment).
El Plan de Negocios para la Asociación de Productores Agropecuarios de Huicungo (APAHUI), Distrito de Huicungo, Provincia de Mariscal Cáceres, Región San Martín, es un plan que ha sido concebido desde una óptica comercial de granos de cacao seco por la asociación, en la actualidad cuenta con 30 socios que están activamente trabajando; la organización cuenta con la infraestructura necesaria para el acopio, almacenamiento, fermentación y secado de granos de cacao, asegurando así, comercializar granos de cacao seco con la humedad requerida por el mercado y los porcentajes necesarios de fermentación. El mercado al cual APAHUI destinará su producto será a empresas nacionales que operan en la zona como intermediarios, teniendo como visión expandir al mercado regional y nacional como un potencial a futuro. El presente estudio servirá como una guía que permita a los miembros de la organización identificar la rentabilidad y viabilidad del negocio, siendo esta una herramienta útil para evaluar el plan de negocio; existe disponibilidad de materia prima y demanda insatisfecha en la provincia de Mariscal Cáceres que es el ámbito geográfico elegido para realizar el análisis de viabilidad del plan de negocios. El tamaño de comercialización del plan de negocio será de 600 TM al sexto año, que irá incrementándose cada año, según el programa de comercialización elaborado en la parte del estudio técnico. El plan de negocios es viable económica y financieramente, según la evaluación de los indicadores económicos que se obtuvo un VANE = 1'557,225.43; VANF = 1'059,937.60; TIRE= 101.43%; TIRF = 141.55%; R BICE = 1.11; RBICF = 1.04; PRIE = 2.60 años y PRIF = 1.71 años respectivamente. Al sensibilizar el plan de negocios incrementando el precio de compra de grano de cacao seco de SI. 7.4 nuevos soles el kilo a SI. 8.3 nuevos soles el kilo, los indicadores como el VANE todavía es positivo en 11,215.24 nuevos soles, la TIRE = 12. 79%, pero financieramente ya no es posible porque el VANF = -24,013.35 valor negativo y la TIRF = 9.48%, lo que vale decir que habría que mejorar la calidad del grano para ofertar a mejores precios. Palabras Claves: Cacao, Centro de Acopio, VAN (Valor Actual Neto), TIR (Tasa Interna de Retorno), r BIC (Relación Beneficio I Costo) y PRI (Periodo de Recuperación de la Inversión).
URI: http://hdl.handle.net/11458/532
Appears in Collections:(Br.) Ingeniería Agroindustrial

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TFAI_27.pdf3.09 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons