Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11458/439
Title: Influencia del entorno familiar en la conducta de los niños/as de 4 años de la I.E N° 089 de la ciudad de Rioja en el año 2014
Authors: Flores Cruz, Carlos Alberto
Saavedra Vasquez, Anel Cristin
Vega Farro, Tania
Keywords: Influencia del entorno familiar
Conducta de los niños/as
Issue Date: 2015
Publisher: Universidad Nacional de San Martín. Fondo Editorial
Source: Saavedra-Vasquez, A. C. & Vega-Farro, T. (2015). Influencia del entorno familiar en la conducta de los niños/as de 4 años de la I.E N° 089 de la ciudad de Rioja en el año 2014. Tesis para optar el grado de Licenciado en Educación Inicial. Facultad de Educación y Humanidades, Universidad Nacional de San Martín, Tarapoto, Perú.
Abstract: The investigation: lnfluence of the familiar environment in the conduct of the children (ace) of 04 years of the Educationallnstitution N o 089 of the city of Rioja in the year 2014 has as aim: to determine the relation between the familiar environment in the conduct of the children (ace) of 04 years; and the specifics were: to describe the familiar environment in his structure, socioeconomic situation, physical environment, familiar dynamics, reaction of the family and familiar conducts in the educational process of the 04-year-old children, to describe the passive, aggressive and assertive conduct of the 04-year-old children and to analyze the relation between the familiar environment with the conduct of the children and 04-year-old girls. Family environment supported by Bravo and Salazar (2006), Muñoz (2009), Rojas (2005), Puche et al (2009) state that is the area in which the child learns behaviors, norms, values, and the benefits; and behavior based on Bleger (1969), Osorio (2013), Goroskieva (sf), they argue that they are manifestations orguided by the mind (mindbody) actions and behaviors that children learn from an early age, whether they are assertive or aggressive. These theoretical assumptions lead to the following hypothesis: The family environment significantly influences the behavior of children (as) 04 years. Methodologically, the design of investigation is descriptive - correlaciona!, with a sample of 22 children of the Educationallnstitution N o 089 of the city of Rioja, and in the process of statistical analysis there was obtained that the hypothesis of investigation is accepted by a value calculated of te = 6,38 and a value to tabulate of ta = ±1,725, checking that the calculated value is major that to tabulate right, which allows that the void hypothesis should be located inside the region of rejection. And the coefficient of Pearson's correlation is of positive correlation with r .. = 0,8188 and this means that the familiar environment influences significantly in the conduct of the children and 4-year-old girls of the Educational institution N ° 089.
La investigación: Influencia del entorno familiar en la conducta de /os niños (as) de 04 años de la Institución Educativa No 089 de la ciudad de Rioja en el año 2014 tiene como objetivo: determinar la relación entre el entorno familiar en la conducta de los niños (as) de 04 años; y los específicos fueron: describir el entorno familiar en su estructura, situación socioeconómica, entorno físico, dinámica familiar, reacción de la familia y conductas familiares en el proceso educativo de los niños de 04 años, describir la conducta pasiva, agresiva y asertiva de los niños de 04 años y analizar la relación entre el entorno familiar con la conducta de los niños y niñas de 04 años. El entorno familiar sustentado en Bravo y Salazar (2006), Muñoz (2009), Rojas (2005), Puche y otros (2009) manifiestan que es la esfera en la que el niño aprende comportamientos, normas, valores, y que los beneficia; y la conducta fundamentado en Bleger ( 1969), Osorio (20 13 ), Goroskieva (s.f.), sostienen que son manifestaciones o acciones guiadas por la mente (cuerpo-mente), y que los niños aprenden conductas desde temprana edad, ya sean estas asertivas o agresivas. Estos supuestos teóricos dan lugar a plantear la siguiente hipótesis: El entorno familiar influye significativamente en la conducta de los niños (as) de 04 años. Metodológicamente, el diseño de investigación es descriptivo-correlacional, con una muestra de 22 niños de la Institución Educativa No 089 de la ciudad de Rioja, y en el proceso de análisis estadístico se obtuvo que se acepta la hipótesis de investigación con un valor calculado de te = 6,38 y un valor tabular de ta = ±1,725, verificando que el valor calculado es mayor que el tabular derecho, el cual permite que la hipótesis nula se ubique dentro de la región de rechazo. Y el coeficiente de correlación de Pearson es de correlación positiva con rs = 0,8188 y esto significa que el entorno familiar influye significativamente en la conducta de los niños y niñas de 4 años de la Institución Educativa N° 089.
URI: http://hdl.handle.net/11458/439
Appears in Collections:(Lic.) Educación Inicial

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TEDHU_48.pdf2.91 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons