Show simple item record

dc.contributor.advisorVargas Vásquez, Luis Manuel
dc.contributor.advisorSalvador Rosado, Carmela Elisa
dc.contributor.authorManosalva Hurtado, Aleida
dc.contributor.authorTocas Valdivia, Yudith
dc.date.accessioned2016-12-20T09:53:25Z
dc.date.available2016-12-20T09:53:25Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.citationApaes_PE
dc.identifier.otherITEM@11458-833.pdf
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11458/1686
dc.description.abstractThe Materials playful "Knowing my nature" is an innovation within the field of educational technology as part of teaching resources that have helped to complement the teaching and learning in interaction with children's and teachers, improving fine motor and cognitive skills in learning activities. The overall objective of this research was to demonstrate the effects produced teaching materials playful "Knowing my nature" to improve the cognitive and fine motor skills in children from 05 years in the area of Environment, Science and Educative Institution Home No. 288 "Ana Sofia Guillena Arana "in the province of Rioja. The Materials playful "Knowing my nature," is based on the theories of the theories of Piaget Game Theory History Support of Elkonin; Theory Game GROOS-Bühler, Theory of Cousinet Sociological Theory of Multiple lntelligences Gardner's Theory of Socio-Cultural learning Vigosky Theory of Ausubel's meaningful learning, and Theory of information Processing of Gagne. The research design was pre-experimental pretest and post test, with one group of studies, the group was intact. The sample consisted of 26 students. The learning experience is developed over a 07 month with appropriate learning activities designed, made to validate our research hypothesis, as evidenced by the statistical results where the calculated T (-26. 96) is higher than the critical value of the tabulated T (-1708), accepting the resulting investigation hypotheses (H1), which means that the average post test score is higher than the average pretest of the study group, in the application of didactic materials playful "Knowing my nature" enhance the development of fine motor and cognitive abilities of children of 5 years in the area of Environment, Science and Educative Institution Home No. 288 "ANA SOFIA GUILLENA Arana" in the province of Rioja.en_US
dc.description.abstractEl Material didáctico lúdico "Conociendo mi naturaleza" es una propuesta innovadora dentro del campo de la tecnología educativa, como parte de los recursos didácticos que han permitido complementar el proceso didáctico en la interacción con los niños(as) y los docentes; mejorando las habilidades cognitivas y motoras finas en las actividades de aprendizaje. El objetivo general de esta investigación fue demostrar los efectos que producen el Material didáctico lúdico "Conociendo mi naturaleza" para mejorar las habilidades cognitivas y motoras finas en los niños y niñas de 05 años, en el área de Ciencia y Ambiente de la Institución Educativa Inicial Nº 288 "ANA SOFÍA GUlLLENA ARANA de la provincia de Rioja. El Material didáctico lúdico "Conociendo mi naturaleza", se basa en tas teorías del juego dé Piagét; Teoría del Soporté Histórico dé Elkonin; Teoría del Juego de GROOS-BÚHLER, Teoría Sociológica de Cousinet, Teoría de las inteligencias Múltiples de Gardner, Teoría del Aprendizaje Socio-Cultural de Vigosky, Teoría del aprendizaje significativo dé Ausubél, y Teoría del Procesamiento dé la Información de Gagne. El diseño de investigación fue pre- experimental con pre test y post test; con un solo grupo de estudios, dicho grupo fue intacto. La muestra estuvo conformada por 26 estudiantes. La experiencia didáctica se desarrolló durante un mes con 07 actividades de aprendizaje debidamente diseñadas, logrando validar nuestra hipótesis de investigación, según lo demuestra los resultados estadísticos donde la T calculada (-26,96) es superior al valor crítico de la T tabulada (-1.708), lográndose aceptar la hipótesis de investigación (H1), lo que significa que el promedio de las puntuaciones del post test es superior al promedio del pre test del grupo de estudio es decir que la aplicación del Material didáctico lúdico "Conociendo mi naturaleza" " mejoró el desarrollo de las habilidades cognitivas y i:notoras finas de los niños y niñas de 5 años en el área de Ciencia y Ambiente de la institución Educativa inicial Nº 288 "ANA SOFÍA GUILLENA ARANA" de la provincia de Rioja.es_PE
dc.description.uriTesises_PE
dc.formatapplication/pdfes_PE
dc.language.isospaes_PE
dc.publisherUniversidad Nacional de San Martínes_PE
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/pe/*
dc.sourceUniversidad Nacional de San Martínes_PE
dc.sourceRepositorio de tesis - UNSM-Tes_PE
dc.subjectHabilidades cognitivases_ES
dc.subjecthabilidades motorases_ES
dc.titleMaterial didáctico lúdico "Conociendo mi naturaleza" para mejorar las habilidades cognitivas y motoras finas en los niños y niñas de 05 años en el área de ciencia y ambiente de la Institución Educativa Inicial Nº288-Rioja.es_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisen_US
thesis.degree.levelTítulo Profesionales_PE
thesis.degree.disciplineEducaciónes_PE
thesis.degree.grantorUniversidad Nacional de San Martín.Facultad de Educación y Humanidadeses_PE
thesis.degree.nameLicenciado en Educación Iniciales_PE
thesis.degree.programTítulo Profesionales_PE


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess

Indexado por: