Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11458/467
Title: Programa estratégico Kinesis para minimizar el déficit de atención hiperactiva (DAH) en alumnos del 1° y 2° de primaria en I.E del distrito de Rioja
Authors: Ramirez Rojas, Jans
Huaman Escuadra, Delia
Perez Saldaña, Dayli
Keywords: Programa
Estratégico
Kinesis
Déficit
Hiperactiva
(DAH)
Issue Date: 2011
Publisher: Universidad Nacional de San Martín. Fondo Editorial
Source: Huaman-Escuadra, D. & Perez-Saldaña, D. (2011). Tesis para optar el grado de Licenciado en Educación Primaria. Facultad de Educación y Humanidades, Universidad Nacional de San Martín, Tarapoto, Perú.
Abstract: The present work of investigation, was realised with purpose of experiment the proposal of the Program denominated "kinesis" that owns the propase of diminish the Deficit of Hyperactive Atenttion (TDAH) in children who suffer of this syndrome. For such reason we lead in the task of focusing our investigation; for which it has been taken like reference to all the Educativa lnstitutions (07) of the Leve! of Primary Education which they are in the scope of the jurisdiction of the district of Rioja, whose student population ascends to 927 students in its different sorts. lts started the execution of the investigation with the visit to the sections of First and the Second grade of each Educativa lnstitution, focused (22 sections), in order to find boys and girls with indications of the TDAH. For which, to discard this íncapacíty, it had to use the Test of Conners to the boys and girls with possible indicators with the help of a professional in psychology and the teacher of classroom that participated in this action. Product of this activity, was 30 children with this upheaval, which was summoned to a meeting of coordination with the parents of family (30) of these children, for the execution and their participation in the different factorías that were realised; as well as of the teachers that they have to these children in their classrooms so that they have the information .about the TDAH. Similarly, we met to the 30 children in a classroom preparad for them in the FEH-R in order to develop the factories classes types the days Saturdays anc Sundays during 1 O sessions of learning, monitored by means of the instrument of Checklist to be measuring with the advance of the factories, the degree of diminution of the TDHA in the children; which is inferred that, with the application of the proposal of the program "kinesis", lt's demonstrated the significant development of the attention of children .in front TDAH in the I.E of the district of Rioja; since when realising the statistical tests verified the obtained results product of the use of the statistical formulates (twin comparison) for the verification of the hypothesis, it obtained a value calculated of te = 21 ,34 and a tabular value of tt = 1,699 (obtained of th.e table. of probability of t distribution of Student, with a leve/ of signíficance of 5% and 29 degrees ofliberty), verifying that the ca!culated value is major that the . tabular value, which allows that the null hypothesis is located into of the region of rejection. The refore it is decided to accept the hypothesis of investigation with a level of confidence of 95%, the same that is demonstrated in the graph of the curve of Gauss. In addition we were applied the measurements of the levels of emotional upheavals, disorders conduct, difficulties in the learning in the children with this incapacity; as well as we were applied the measurements of the levels on the knowledge of the TDAH, levels of communication as much in the teachers and the parents of family .
El presente trabajo de investigación, se realizó con la finalidad de experimentar la propuesta de un Programa denominado "Kinesis" quien posee el propósito de minimizar el Déficit de Atención Hiperactiva (TDAH) en niños que sufren de este síndrome. Para tal fin nos avocamos en la tarea de focalizar nuestra investigación; para lo cual, se ha tomado como referencia a todos las Instituciones Educativas (07) del Nivel de Educación Primaria que están en el ámbito de la jurisdicción del distrito de Rioja, cuya población estudiantil asciende a 927 estudiantes en sus diferentes géneros. Se inició la ejecución de la investigación con la visita a las secciones del Primer y Segundo Grado de cada Institución Educativa focalizada (22 secciones), con la finalidad de encontrar niños y niñas con indicios del TDAH. Para lo cual, para descartar esta discapacidad, se tuvo que utilizar el Test de Conners a los niños y niñas con posibles indicadores con la ayuda de un profesional en Psicología y el Docente de aula que participó en esta acción. Producto de esta actividad, se encontró 30 niños con este trastorno, lo cual se convocó a una reunión de coordinación con los Padres de Familia (30) de estos niños, para la ejecución y su participación en los diferentes talleres que se realizaron; así como de los docentes que tienen a estos niños en sus aulas para que tengan la información acerca del TDAH. De igual manera, se reunió a los 30 niños en un aula preparada para ellos en la FEH-R a fin de desarrollar mediante talleres clases tipos los días sábados y domingo durante 1 O sesiones de aprendizaje, monitoreado mediante el instrumento de Lista de Cotejos para ir midiendo con el avance de los talleres, el grado de disminución del TDHA en los niños; lo cual se infiere que, con la aplicación de la Propuesta del Programa "Kinesís': queda demostrada el desarrollo significativo de la atención de los niños frente TDAH en las l. E. del distrito de Rioja; ya que al realizar las pruebas estadísticas se verificaron los resultados obtenidos producto de la utilización de las fórmulas estadísticas (comparación pareada) para la verificación de la hipótesis, se obtuvo un valor calculado de te = 2 t34 y un valor tabular de tt = 1,69S {obtenido de la tabla de probabilidad de la distribución t de Student, con un nivel de signífícancia del 5% y 29 grados de libertad, verificando que el valor calculado es mayor que el valor tabular, el cual permite que la hipótesis nula se ubique dentro de la región de rechazo. Por consiguiente se decide aceptar la hipótesis de investigación con un nivel de confianza del 95%, la misma que se evidencia en el gráfico de la curva de Gauss. Además se aplicaron las mediciones de los niveles de trastornos emocionales, conductas .desordenadas, dificultades en el aprendizaje en los niños con esta discapacidad; así como también se aplicaron mediciones de los niveles sobre los conocimientos del TDAH, niveles de comunicación tanto en los Docentes y Padres de Familia.
URI: http://hdl.handle.net/11458/467
Appears in Collections:(Lic.) Educación Primaria

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TEDHU_73.pdf5.32 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons