Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11458/395
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorFlores Cruz, Carlos Alberto
dc.contributor.authorChetilan Galvez, Neiser
dc.contributor.authorHuancas Zurita, Jose Reynaldo
dc.date.accessioned2016-11-02T19:08:48Z
dc.date.available2016-11-02T19:08:48Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.citationChetilan-Galvez, N. & Huancas-Zurita, J. R. (2012). Aplicación de estrategias metacognitivas para desarrollar la comprensión lectora de los alumnos de 5to de primaria de la I.E Manuel Segundo del Águila Velásquez, Ponazapa en el área de comunicación integral. Tesis para optar el grado de Licenciado en Educación Primaria. Facultad de Educación y Humanidades, Universidad Nacional de San Martín, Tarapoto, Perú.es_PE
dc.identifier.otherTEDHU_07
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11458/395
dc.description.abstractAt present we are living in a distinguished society for the great quality of the information that it is published for different writings media, it is so the information either of scientific eventses and not scientific reach to the peoples by means of the writing language, therefore springs up the need to educate to the human beings in the ability of reading comprehension; then the education plays a very important paper in which is must educate to the child to learn to learn, in this way springs up the application of the "Metacognitivas strategies" in the reading comprehension in the process of teaching-apprenticeship; that it permits to the student it learns to learn, to improve the reading comprehension in your three levels. By having knowledge of the multicavity perspectivas and exigencias that the Peruvian education proposes, requires and needs educational pharmaceutical preparations, qualified, skilled delivered nevertheless the care and vocation to the pedagogic field where your unique interest is to propose, to fortify and search for new improvements and methodologies of teaching. The metacognición consists in which the individual knows your own process of apprenticeship, the conscious programming of strategies of apprenticeship, of memory, of solution of problems and takes of decisions and, then, of selfregulation; and so it can transfer thoses contained to other situations or similar actions. Of this perspectiva the objective of investigation this letter was to demonstrate the significant influence of the "Metacognitivas strategies" in the reading comprehension of the students of fifth degrees of primary education of the educational institution Emmanuel Segundo Velasquez of the eagle- Ponazapa in the area of communication. lnvestigation lays the foundations of in the theories: Ausubeliana of Ausubel, genetics of Piaget and partner, cultural of Vygotsky, of similar way, the investigation is of applied type of the experimental leve!, with design almost, experimental of jpretestl- ¡postestl with two groups: control group with thirty and two (32) students of the fifth harrow "B" and the experimental group with thirty and one (31) students of the fifth harrow "A", obtaining Te =, 8.04 and t =, 1.699 beinga = 0.05.en_US
dc.description.abstractActualmente estamos viviendo en una sociedad caracterizada por la abundancia de la información que se publican por diferentes medios escritos, es así que la información ya sea d_e acontecimientos científicos y no científicos llegan a las personas por medio del lenguaje escrito, por lo tanto surge la necesidad de educar a los seres humanos en la capacidad de comprensión lectora; entonces la educación juega un papel muy importante en que se debe educar al niño para aprender a aprender, de ahí surge la aplicación de las "Estrategias Metacognitivas" en la comprensión lectora dentro del proceso de enseñanza - aprendizaje; que permita al estudiante aprende a aprender, para mejorar la comprensión lectora en sus tres niveles. Teniendo conocimiento de las múltiples perspectivas y exigencias que la educación peruana propone, requiere y necesita docentes preparados, capacitados, hábiles entregados con todo el esmero y vocación al campo pedagógico donde su único interés sea proponer, fortalecer y buscar nuevas mejoras y metodologías de enseñanza. La metacognición consiste en que el individuo conozca su propio proceso de aprendizaje, la programación consciente de estrategias de aprendizaje, de memoria, de solución de problemas y toma de decisiones y, en definitiva, de autorregulación; y así poder transferir esos contenidos a otras situaciones o actuaciones similares. De esta perspectiva el objetivo de la presente investigación fue demostrar la influencia significativa de las "Estrategias Metacognitivas" en la comprensión lectora de los estudiantes de quinto grado de educación primaria de la Institución Educativa Manuel Segundo Velásquez del Águila - Ponazapa en el área de comunicación. Investigación fundamenta en las teorías: Ausubeliana de Ausubel, Genética de Piaget y Socio-Cultural de Vygotsky, de igual manera, la investigación es de tipo aplicada del nivel experimental, con diseño cuasiexperimental de pretest- postest con dos grupos: grupo control con treinta y dos (32) estudiantes del quinto grado "8" y el grupo experimental con treinta y uno (31) estudiantes del quinto grado "A", obteniendo Te= -8,04 y T t = -1,699 siendo a = 0.05.es_PE
dc.formatapplication/pdfes_PE
dc.language.isospaes_PE
dc.publisherUniversidad Nacional de San Martín. Fondo Editoriales_PE
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.es*
dc.sourceRepositorio - UNSMes_PE
dc.subjectAplicaciónes_PE
dc.subjectMetacognitivases_PE
dc.subjectComprensiónes_PE
dc.subjectAlumnoses_PE
dc.subjectPonazapaes_PE
dc.titleAplicación de estrategias metacognitivas para desarrollar la comprensión lectora de los alumnos de 5to de primaria de la I.E Manuel Segundo del Águila Velásquez, Ponazapa en el área de comunicación integrales_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisen_US
thesis.degree.disciplineEducación Primariaes_PE
thesis.degree.grantorUniversidad Nacional de San Martín. Facultad de Educación de Humanidadeses_PE
thesis.degree.nameLicenciado en Educación Primariaes_PE
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersiones_PE
dc.publisher.countryPEes_PE
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#6.05.01es_PE
renati.author.dni42635604es_PE
renati.author.dni43563296es_PE
renati.advisor.orcidhttps://orcid.org/es_PE
renati.advisor.dni16804870es_PE
renati.typehttps://purl.org/pe-repo/renati/type#tesises_PE
renati.levelhttps://purl.org/pe-repo/renati/nivel#tituloProfesionales_PE
renati.discipline199307es_PE
renati.jurorArevalo Bartra, Herbert Hugoes_PE
renati.jurorBardales Zapata, Efraínes_PE
renati.jurorSalvatierra Juro, Rossana Rocioes_PE
item.languageiso639-1es-
item.openairetypeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis-
item.cerifentitytypePublications-
item.grantfulltextopen-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
item.fulltextWith Fulltext-
Appears in Collections:(Lic.) Educación Primaria
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TEDHU_07.pdf3.91 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show simple item record

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons